Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

350-kronersgrensa

Dette vil naturligvis ramme Kina hardest, men det som vil ramme dem mest er endring av den svært lukurative ordning Kina har med sitt U land status vs. FN/verdens post union.

Postverkene i mottaker landene belastes alle frakt kostnader og selger i Kina null kroner.

Dette er bærebjelken i Kinas eksport og det som gjør at du kan kjøpe en vare der fra for to kroner og få den sendt hjem uten kostnader for nettopp kjøpsprisen 2 kr.

1 Like

Jeg har kjøpt og lest over 400 bøker gjennom kindle.

Det som irriterer meg er at prisene ser ut til å bli høyere og høyere. Ideelt sett skulle jeg hatt kindle unlimited, men jeg har ikke orket å dille med det. Men når man bruker kanskje 600-700kr på bøker i mnd, og man leser de fleste bare en gang, og kan ikke selge de eller bytte de bort, så blir det nok til at jeg mekker det til likevel.

Men bibliotek har jo også ebøker til utlån. Og det faktisk gratis! Så det blir et prosjekt for de kommende ukene.

Når det gjelder moms, så skjønner jeg jo norske butikker til en viss grad. Men siden de uansett insisterer på å ta latterlige priser for varene sine, så kan de egentlig bare ryke og reise.
Jeg handler mer og mer på nett, og med bompenger, parkeringsavgifter og generelle bilholdsavgifter som er hysteriske, så kommer det nok ikke til å minke.

Et forslag jeg har er å senke momsen til 10 prosent. For alt. Da kan det jo hende at handelslekkasjene til andre land minker, og, nei staten tjener nok ikke på det, men det ville alle vi andre gjort. Da kan det til og med hende at utlendinger på ferie i Norge ville vurdert å handle mer her.

I Sverige endte man visst opp med at varene ble sendt via Nederland, fordi det da ble Nederlandske regler som gjelder (momsfritt under 22 EUR) og så videre tollfritt internt i EU til Sverige. Nå er jo ikke vi i EU, men det finnes mange som er smarte og kan lese loven etter smutthull :slight_smile:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/nytt-kryphal-gor-att-moms-pa-kinesiska-natvaror-kan-kringgas?fbclid=IwAR24dHFawjVTWNaRDIHgwXoMz_nq8FBGlXmEFFDn5ZX-DdXZHGiNOfFg3uE

Tror det smutthullet blir verre å utnytte i Norge. Men blir spennende å se om EU også tetter posthullet.

Tollvesenet har allerede en måte for privatpersoner å fortolle varer på, med en verdi fra 350,- til 3000,-.

https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett

Jeg tror Norge kan tjene mye på å fjerne grensa, ettersom det er mye som kommer igjenom, også ting som er kjøpt for flere ganger mer enn 350,-.

Må bare finne en løsning for å fjerne gebyrer, og allikevel minske ressursene for småpakker. Stikkprøver?

Småpakkene blir idag løst ved at transportør utfører forenklet fortolling.

Amazon og de store selskapene kan fint kreve inn MVA. Det gjør de allerede, også for fysisk gods.

Småkjøp fra Kina er priblematisk av to årsaker. Ingen MVA og så subsidierer vi postpakker de sender til Norge. Grunnet en god gammel postordning når pakkene gikk litt mer i alle retninger og volumet var lavere.

1 Like

Den postordningen er heldigvis under massivt press fordi den missbrukes av Kina. Myndighetene i Kina dekker kostnad internt i kina og vi dekker kosnaden mellom kina og norge. resultatet er masse dritt rett hjem i postkassen.

1 Like

Kan fort slå andre veien dette her, nemlig at folk kjøper i større kvanta og dyrere varer fra utlandet. De snakker om at det skal være rettferdig, men det er da slettes ikke rettferdig at man må skatte dobbelt og betale norsk moms på den utenlandske momsen!? Og hva med moms på brukte varer, det finnes jo heller ingen rettferdighet i det, siden man slipper dette i hjemlandet.

I enkelte nettbutikker kan man få refusjon for den utenlandske momsen, mens du betaler for den norske. Dette er det svært mange som ikke er helt stødig på eller bryr seg med. Men
det som kommer til å skje nå er at folk vil bli flinkere til å faktisk se til at til at dette skjer som det skal, og de vil i så måte også lære seg systemet bedre. Ved å få refundert den utenlandske momsen får Kari og Ola Nordmann med seg at at man faktisk også kan gjøre dette på langt dyrere varer.

Noen nettbutikker vil naturligvis også tilpasse seg og la dette skje automatisk. Det finnes også butikker som får lov å selge varene uten moms til tredjeland.

Det blir jo faktisk ikke så mye dyrere når man f.eks. handler i UK og trekker av momsen på 20% der, og betaler 25% moms i Norge.

Mener de skyter seg selv i foten med dette forslaget her.

1 Like

Så det. De fleste kinapakkene jeg kjøper er av typen “4 skruer i uvanlig dimensjon” til ca 10 kr inkl frakt. Da hjelper det lite om gebyret er under 100 kr. For ting som ligger rundt grensen i dag på 350 kr kan det jo ha noe for seg, i og med at frakt innenlands fra nettbutikker pleier å ligge på ca 100 kr.

1 Like

Kunne det kanskje vært en mulighet å ha en Tollvesen-app hvor man plotter inn sporingsnummeret på pakken og betaler momsen over over telefon/nettbank? Og hvis man velger å ikke gjøre dette innen pakken har nådd tollen så risikerer man å måtte betale gebyr for manuell fortolling?

Er selvfølgelig svakheter med dette systemet, blant annet at man risikerer å betale toll på varer som forsvinner på veien til Norge.