Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

African Energy Company

Er det andre enn meg som har tatt posisjon i AEC? Holder i desse dagar på med boring av ein særdeles spennande brønn utanfor Sør Afrika.

I dag melder selskapet at dei aukar eigendelen av feltet fra 5 til 10 %.

AFRICA ENERGY: ÖKAR ANDEL I BLOCK 11B/12B SYDAFRIKA

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Africa Energy har tecknat definitivt avtal om att öka sin intresseandel i Block 11B/12B offshore Sydafrika från 4,9 till 10 procent.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Överenskommelsen innebär att Africa Energy kommer att ta över det indirekta finansiella innehavet som Impact Oil & Gas Limited har, och sedan få en option från Arostyle Investment, som äger 51 procent i Main Street, för att förvärva hela innehavet efter borrningen av Liuperd-1X-brunnen. Efter transaktionen med Impact och nyttjandet av Arostyle-optionen - villkorad flera godkännanden - kommer Africa Energy att direkt äga deltagandeinnehavet i Block 11B/12B, och både Impact och Arostyle kommer att bli “betydande” aktieägare i Africa Energy.

“I väntan på resultaten från Luiperd-1X-brunnen senare i år, har vi kommit överens med Impact och Arostyle om att förenkla och konsolidera Main Streets tioprocentiga andel i Block 11B /12B under Africa Energy”, kommenterar vd Garret Soden.

Africa Energy har för närvarande 49 procent i Main Street, som i sin tur har 10 procent i Block 11B/12B.

No kan det komma resultat fra boringa ved Luiperd kvar dag som helst…

Spennande å sjå om dei finn noko i det som er omtalt som ein av dei mest lovande brønnane i år.

Kan jo fort bety litt for Odfjell Drilling også om dei finn noko her, for selskapet har opsjon på fleire brønnar om dei finn noko i den første boringa.

No er resultata frå “drill stem testen” like rundt hjørna. Får håpa marknaden tar bedre imot resultatet der enn kva tilfelle var ved sjølve funnet. Er no 40 øre per aksje lågare enn emisjonen dei kjørte i forkant av boringa. Eg har tru på at dei melder postivt nytt og auka litt i dag.

At de får brønnen til å bli en produsent tar jeg som største selvfølge. Derfor min lyttepost. Skulle egentlig ha økt. Etter snart 30 års erfaring innen drilling har jeg kun opplevd en gang (ula 2000) at vi fikk start på produsent og 3 timer senere null så…

Du starter ikke en brønn når du er i drilling. Du er langt inn i neste brønn når den tid kommer… Oppstart av brønner vet du ingenting om hvis du kommer fra drilling!

Hva prater du om??? Ler godt her nå. Vi må prate om hverandre klovn. Vi snakker stem test her!!!

Er jo en selvfølge at brønnen produserer gjennom en DST.

Akkurat det jeg vil frem til. Steady flow første uken. Ikke drop etter 24 timer. Dette er grei skuring på norsk sokkel. Som sagt kun opplevd en gang med draw back.

Jeg vet trykket i brønn før testen :slight_smile:

Nå (da) snakker vi butikk :wink: Håper bare de får det til kompis og det står til alles forventninger første uken. Alt jeg vil frem til.

Har øynene på denne med en liten posisjon, øker litt mere i dag. Resultatene er jo ganske gode, og med oljepris muligens på vei opp, så ser jo dette bra ut. Mulig kandidat for oppkjøp? Noen av dere som har hatt øyne på denne lenger som har noen idèer?

1 Like

Pareto kom nylig med en analyse, der de anså denne som en oppkjøpskandidat og økte kursmål til 4,50kr.

Pareto sitt siste kursmål var 4:50 ( med risk) venter på nytt kursmål fra Flere meglerhus( sparebank 1.?)
AEC hadde innsider-kjøp på 3 kr(swe) i høst.
Ser ut til at det blir flere triggere i nær fremtid som
Vil booste kursen, spesielt at den ligger så lavt nå.

Jeg ser stor oppside men liten nedside fra dagens kurs, foruten psykologiske effekter.

Har gått inn igjen i AEC no. Selskapet hadde eit stort gassfunn i Sør Afrika i fjor saman med Total (Luiperd), men aksjekursen er no nesten halvert fra toppen hausten 2020. Med stigande oljepris og selskapet snart klar for ny brønn utanfor SA velger eg å gå inn igjen her. Vil anbefale eventuelt interessert å sjå på deira “Townhall-meeting” som er publisert på nettsida deira. Selskapet signaliserer her at dei vil “monetize” på funna sine innan 6-12 månadar. AEC er eit uttalt leite-og selge selskap. Dei er ikkje interessert i å drive felta sjølv.

Sør Africa har eit sterkt ønske om å legge om fra kull til gass ut fra ESG-hensyn og her er funnet i Luiperd midt i smørauga.

Fersk presentasjon frå selsapet her:

1 Like

20210401 - AEC - Total sin presentasjon av Brulpadda + Luiperd.pdf (2,6 MB)

Her beskriver Total litt rundt blokken og funnene:
Gas & Condensate pay significantly above expectations proven at well
Dynamic and connected volume / Absolute Open Flow Potential (AOFP) above expectations
Well developed reservoir: well above prognosis.

AEC scenarios.xlsx (487,1 KB)

Noen grove estimater for å beregne omtrentlig verdi på blokken, avhengig av pris per fat og sannsynlighet.

1 Like

Denne var litt informativ:

Ikkje heilt ny, men aktuell likevel.

Fin liten video om AEC. Verdt å se :slight_smile:

Nytt fra Pareto:

Phased development approach moves first production forward

The partners as Block 11B/12B is assessing a phased development approach. To our understanding, this will enable use of existing infrastructure at adjacent blocks that materially reduces upfront capex and time to first gas. If an offtake agreement to supply existing power plants in Mossel Bay is secured later this year, we believe the project could reach FID in 2023 with first production in 2025. This is well ahead of our previous expectations (2027e) and should improve Africa Energy’s ability to monetize the asset at favorable terms. Further, today’s update will likely mark the start of a period of more news flow on the development and potential speculation on a sale of the asset. Both should be positive for Africa Energy and we expect a significant positive share price reaction today - BUY/TP SEK 4.5 reiterated

Further details on the likely development concept

To our understanding, the phased development approach will utilize the existing infrastructure in the region (Block 9) vs immediately building a larger scale new platform with new pipelines to shore

This will significantly reduce upfront capex and enable the partners to reach first gas at an earlier stage. Further, the lower risk nature of the project (much lower initial production need to make to project profitable) will likely remove the need for costly appraisal drilling

Supplying existing demand in the Mossel Bay area also removes dependence on development of third-party gas to power initiatives that is major positive. We think the existing local demand (est. >60,000 boe/day) potentially could be delivered with 2-3 production wells given the successful production test at Luiperd

If realized, this development concept would also largely remove the chance of potential acquires of Africa Energy speculating on a potential cash squeeze (due to high upfront capex) when negotiating to secure the asset. As such, we think this development concept is favourable for Africa Energy’s ability to monetize the asset at favourable terms

Reduced time to cash flow will likely also be preferred in our opinion. Further, the environmental side of the project is compelling as emissions would be materially reduced by switching electricity generation from coal to natural gas

We think today’s press release may mark the start of a period of more active new flow on the project, which should be positive for Africa Energy’s share price. Next up is likely news on gas offtake and future details on the development concept that we think Total (operator) is targeting to get in place later this year

2 Likes

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2021/06/08/africa-energy-africa-energy-announces-block-11b12b-operations-update.html