Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Akastor (AKA)

Noen som har kikket på Akastor? Røkke-gutta gjør det gjerne godt, de siste åra utbetalt ca 4 kr i utbytte pr aksje som i dag koster i underkant av 17 kr. Utbyttemaskin hvertfall, men hvor ender det? Oppkjøpt? Videre drift? Oljen er jo spennende om dagen, og Akastor driver innen oljeservice og delvis andre investeringer.

Dette med investeringer i aksjemarkedet er ganske nytt for meg. Men videre oppgang i Akastor henger vel mye sammen med oljepris, stabilitet og videre satsing for borekontraktører i boremarkedet. Virker som sentimentet har snudd litt det siste halvår med noen kontrakter. Jeg kjøpte på 19.10 og har etter dette snittet ned 17.74. Har kjøpt meg opp for middels til lang sikt.

Akastor er vel mer ett investeringsselskap som kjøper og selger bedrifter? Porteføljen deres for tiden består jo av MHWirth og AKOFD pluss ett par andre små. Kan heller ikke huske å ha fått utbytte fra denne aksjen det siste året?

MEN; uten tvil en lovende aksje som jeg gikk inn i på 14-tallet og har sterk tro på at den skal nærmere 30-tallet på lang horisont…

Stemmer det, de har ikke utvetalt utbytte siden 2014 da aksjen krakket ca 2015, upresist formulert av meg. De siste rapportene tyder dog på en evne til å utbetale igjen. Personlig tror jeg også at kursen kan dobles fra dagens nivå ila et par år, Kristian Røkke er ikke dum…

1 Like

Profitten på de siste salgene tilsier utbytte ja men selskapet må snart investere i nye selskaper. I mine øyne er MHWirth det neste naturlige valget å selge seg ned eller ut av for Akastor sin del. Da sitter en igjen med AKOFS og noen små som STEP Oiltools, FirstGeo, CoolSorption og NES. Enten må det satses på disse for videre utvikling eller så må nye oppkjøp til. Dette krever jo kapital.

MEN; Blir det utbytte så knuses motstanden på 19kr og vi ser 20-tallet

2 Likes

Helt klart undervurdert aksje

Ikke lenge siden de kjøpte seg opp i Awilco drilling. Spennende at de nå kjøper seg opp i Odfjell drilling. Hva er neste på lista? Salg av MHWirth? :slight_smile:

Nordea har kursmål 27 fra analyse i November 2017. Ser vi 20-tallet ila året? :slight_smile:

Får bare mer og mer tro på denne aksjen. Det kan være dørgende stille i månedsvis og så plutselig så smeller det inn gode nyheter. Hadde et kursmål for meg selv på cirka 27 men nå tror jeg at jeg må revurdere. Denne kan gå høyt hvis Akastor blir riggadministrator for Røkke

1 Like

http://www.barrons.com/quote/stock/no/xosl/aka/research-ratings

6 på buy, med gjennomsnittskursmål 23,20kr

Gir en potensiell oppside på 45%

Q1 legges frem 03.Mai - En ting vi vet vil bli å finne i tallene er de 142m$ de fikk for halve Akofs. Ettersom gjeldsgraden er blitt betydelig redusert det siste året, vil vel mye av disse pengene bli “øremerket” nye investeringer?