Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aker Horizons

Ganske frustrerende greier dette. Her prøver man å være proaktiv og er i dialog med både DNB og Pareto tidligere i uken. De henviser i utgangspunktet bare til hva som meldes på børs, og kan ikke si så mye mer. Plutselig kommer denne infoen etter børs i dag med tegningsfrist til kl 08 i morgen uten at de sier noe som helst tilbake. Der DNB er stengt for kvelden så kunne en hyggelig dame hos Pareto opplyse om hvilke kriterier som bør ligge til grunn for å kvalifisere. Disse kriteriene er i praksis umulig å oppfylle med mindre man er Pareto-kunde og kan vise til en portefølje i 8-siffer klassen. Min konklusjon er derfor at denne IPO’en aldri var ment for oss småsparere med porteføljer under 10MNOK. Føles litt maktesløst når storinvestorene og vennene til Røkke gang på gang får rød løper på slike prosesser…

Helt riktig. Må være MIFID Pro.

MIFID bare et annet kjekt ord for VIP?

“Pro” er stikkordet her :slight_smile:

Jeg er da pro :slight_smile:

3 Likes

Boken stenger 18.45
Så fortsatt mulig å tegne.

Ok dnb sa nei med en gang jeg spurte, de ulike aktørene har vel kanskje egen tildeling

Får håpe vi dødelige slipper det samme lureriet som var i horisont ved åpning idag. Forhåpentligvis blir volumet så stort at det blir vanskelig å styre for shady aktører.

Nei alle har samme tildelning. Og ja boken var fulltegnet før de gikk ut.

Tror dere folk/fond har solgt seg ut av ACC og AOVV for å tegne seg i AKH ? :thinking:

Ikke umulig, men har ikke oversikt over det.

Aow og acc har falt mye i det siste, men det kan også bare være generell uro på børs. De har gått mye de siste månedene.

Det er ikke nødvendig å være pro på denne. Non-pro og retail er også invitert Screenshot_20210127_204329_com.google.android.gm

Kan også hende at Horizons smeller opp på mandag og indirekte drar opp verdiene i de to. Komplisert med selskaper notert på denne måten:-)

Ja, men slik lovverket funker så kan en non proffesional kun få 100% eller 0% av tegningen sin.
Mao er det overtegning så får man 0%.

Absolutt, tiden vil vise :slight_smile:

Slik markedet ser ut i USA i kveld, så bør man kanskje håpe på at man ikke får tildelt noen aksjer.

Så mye omtale og forventninger som ligger i denne, så tror jeg ser vil være lønnsomt uansett hvordan resten av markedet går…

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg er ikke proff og har fått tildelinger mellom 0 og 100% hos DNB i andre emisjoner. Er det noe spesielt med denne som gjør at det skal være tilfelle her?

Ja, det gjelder meg også

Det er ulik praktisering og tolkning av regelverket. Men det er riktig som @Evilfreud sier at hvis en emisjon er kraftig overtegnet så får Retail kundene som regel 0 prosent.