Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

Är det någon här i forumet som har erfaring av aksjehandel genom AS? Fram till nu har jag enbart handlat privat, men det är också av intresse att börja handla lite genom firman. Det hade varit fint att höra era erfaringer om ni gjort detta tidigare. Tack på förhand :slight_smile:

2 Likes

Har du vurdert Zero konto eller lignende? Det gir litt av den samme effekten som AS.

Ja, jag har egentligen vurdert flera möjligheter. Fördelen med AS är att firman ändå omsätter pengar, och överskottet hade jag eventuellt tänkt att “put to good use” ;).

Dvs; jag har redan en firma och kapital tillgängligt i detta.

Jeg holder meg unna firma fordi man da har mer å gjøre med det offentlige. Jeg hadde et “sovende” AS som jeg neglisjerte en stund (fordi jeg naivt nok har trodd man kan behandle et AS som om det var et enkeltmannsforetak når man er eneeier og styreleder). Det kostet meg, foreløpig, over 106.000,- MEN hvis du faktisk kjøper og selger aksjer i AS-et så er det jo åpenbart at du også må levere årsregnskap og aksjonærregister. Jeg var dum nok til å ignorere disse tingene, fordi det ikke var forandringer på kontoen. Men altså: kr 1049 i gebyr, daglig, for hver av disse feilene jeg gjorde. Det kommer sikkert flere feil.

Jeg anbefaler å ta et årlig møte (minst) med en advokat hvis du velger å ta handelen gjennom firma.

6 Likes

@nofun kan kanskje dele noen tips og triks med deg.

Man får vel ikke skjermingsfradrag som AS tror jeg.

Du får en bedre rentes renteeffekt siden du slipper å betale utbytteskatt for så å investere privat.

Jeg tror folk pleier å si, ikke opprett et AS for å trade, men har man et AS med overskudd er det bra å kjøpe verdipapirer på selskapet.

Da jeg var i Storebrand lagde jeg en bonusløsning for selskaper som slet med å holde på folkene sine særlig lenge før konkurrenten tilbydde 50 000 høyere lønn pg 50 000 i sign on fee. Dette var da stort sett i entreprenør bransjen den gang.

Da solgte jeg inn at selskapet opprettet spareavtaler i et kombinasjonsfond på nøkkelpersonene sine, hvor den ansatte fikk utbetalt 75% av innbetalt beløp hvert år og ved mer enn 10 år i selskapet fikk man utbetalt alt. Enkelt sagt, det var noen små andre trappetrinn, men du skjønner poenget.

Så det kan være mange gode grunner til å investere gjennom selskapet.

4 Likes

Tack så mycket för tips! Ska sätta mig in lite mer i detta och möjligheterna jag har. Som sagt kan det kanske vara aktuellt med en lägre riskprofil så att man slipper följa med alltför tätt

Ja, det är lite mer jobb med AS… ska va lite försiktig med mycket trading tror jag, långsiktiga investeringar och trygg avkastning är nog det enklaste & bästa :slight_smile:

1 Like

Kapitalen jeg har investert forsvarer ikke å flytte alt til holdingselskapet enda. Transaksjonskostnadene er høyere så man vil gjøre færre, større handler.

Eier aksjer i selskapet jeg jobber i via holdingselskap så jeg har uansett kosten ved å holde det i live. Hvis aksjesparekonto skuffer flytter jeg all kapitalen til selskapet som lån.

Jeg er selv også interessert i dette. Selskapet går i pluss og jeg så for meg å investere en månedlig sum i indeksfond. Noen byråkratiske problemer, kostandsmessige overraskelser eller andre ting en bør være klar over?

Jeg tror dette er lurt. Du slipper å betale utbytteskatt for så å investere. Så lenge du ikke trenger å ta ut pengene vil det lønne seg å investere direkte i selskapet. Du må kanskje betale regnskapsføreren marginalt mer, kanskje noen flere skjema å fylle ut. Likevel en god ide spør du meg.

1 Like

En handel i måneden er uproblematisk, men handler man mye blir det fort en del bokføring. Det blir litt papirarbeid da, med låneavtaler og bokføring av handler. Det må man enten betale for eller gjøre selv. Skattemeldingen for selskapet blir mer omfattende, da aktiviteten flyttes fra privat til selskap og banken ikke rapporterer på dine vegne lengre. Det har man regnskapsfører til dog.

Regnskapsfører kan være kjempegunstig hvis man har en flink som bidrar med gode råd, og jeg ser på det mer som en ressurs enn en kostnad. Framførbart underskudd, og gunstig kapitalisering av selskapet via lån e.l. vil kunne gi store utslag på skattesmellen når man en gang i framtiden skal ha penger ut av selskapet.

1 Like

@torkil tack för svar! Är tämligen noob när det gäller eget AS, men tänkte att det måste finnas smartare sätt att förvalta pengarna än att de bara ligger på konto. Blir nog nån indexfond e.l.

Den nye aksjesparekonto har jo den samme skattefordelen som Zero og AS og utover utsatt skatt ser jeg ikke fordelen med å ha eget AS for aksjehandel? Noe annet er vel hvis du handler gjennom et selskap som driver med noe annet som sin primærvirksomhet. Men det blir fort mye papirarbeid. Regnskapsfører er også ganske dyrt.

1 Like

Man slipper skatt 1 runde?
Overskuddet i bedriften blir ikke tatt ut som lønn/utbytte, men går rett til nye investeringer av aksjer i samme grad som utstyr.

1 Like

Slik aksjesparekonto ser ut til å bli så skattes man av utbytte. I tillegg er det forskjell på norske og utenlandske aksjer, privateide og børsnoterte.

Framførbart underskudd og styremøter på rivieraen er kun praktisk mulig i et AS.

4 Likes

Bump

Jeg sliter med ASK fordi mange papirer som er profitabel for mitt system kan ikke handles der. Jeg har nå testet at og frem i 1.5 år og kan hittil konkludere med at systemet er profitabel. Jeg tenker det er på tide å vurdere et AS for å handle fra slik at jeg kan unngå skatt inntil at jeg tar ut equity.

Jeg har tenkt over dette tidligere og fått noen innspill fra forskjellige kilder, prøver nå å samle faktene. Slik jeg forstår det koster etableringen 5k og så er spørsmål om man trenger en regnskapsfører.

Er det noen her som har erfaring med dette. Hva er kostnadene til AS? Er det noen ulemper overfor egen broker, ting som jeg kanskje ikke tenke på?

Jeg har ca 300 trades per annum, i både Norge og Sverige. Med AS tenker jeg å utvide handelen til hele norden, evt. deler av europa. USA betyr dobbel beskatning slik jeg forstår, det gidder jeg ikke.

Så til de som har et slikt selskap:

  • Hva er kostnadene
  • Fordeler/Ulemper
  • Spesielle regler? Jeg vil huske at det var en fordel hvis man ved siden av trading hadde en vare/tjeneste som man solgte med minst 50k inntekt per år, men jeg husker ikke hvorfor…
  • Tidsrammen - Hvor lenge er midlene “fryset” inntil at prosessen er fullført og man kan ta opp handelen?


Takk

4 Likes

Koster noen tusenlapper å etablere. Ellers koster det 10-30k med regnskapsfører pr år.

Er også mer papirer som må sendes inn men det fikser regnskapsfører.
Er ingenting negativt med AS iforhold til megler.
Jeg var offline et døgn eller to mens jeg flyttet penger over til ASet.

1 Like

takker for snabt svar. beregner regnskapsfører dette per tidsbruk/antall trades eller tar dem en standard sats?

er det noen andre fordeler? Jeg skrive allerede av bruk av laptop/telefon etc. i min private skattemelding…

Varierer, min tar blanding av fastpris for noen tjenester og timepris for andre.

Jeg har også mulighet til å føre mye selv men jeg har latt de føre alt til nå.