Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjehandel via eget AS

Handeln löser du enklast på egen hand! Sen ordnar regnskapsfører upp ifm årsavslutning

Edit: jag handlar i mitt as på samma sätt som privat

betyr at du rapporterer dine handler selv overfor et register? jeg hadde ingen problem med det, avhengig av hvor vrient prosessen er. jeg fører jo selv detaljert logg over alt.

Burde få det billigere enn det, med mindre man driver med veldig bred og omfattende trading. Er man mer en investor med få handler så kan man like gjerne gjøre det selv. Ikke veldig komplisert. Man har jo det meste i årsoppgaven fra megler.
Ellers må man man fylle ut egen oppgave for hva kursen pr aksje ( i eget AS) er, om det er overkurs eller underkurs. Tar du ut mer en du har spyttet inn så må du betale skatt på gevinsten du tar ut.

Jeg handler stort sett i aksjer, så all rapportering skjer automatisk i VPS. Jeg må bare laste opp årsoppgave fra megler til regnskapsfører.

1 Like

Hvorfor ikke bare handle i en ASK-konto? Ser ikke helt så mange fordeler som oppveier alle ulempene med AS?..

les innlegget mitt. ASK gir lite muligheter jfr det som jeg handler…

Noen produkter og aksjer kan ikke handles i ASK, Handler man kun aksjer på nordiske børser er det ingen poeng med AS.

det var mere lettvindt enn jeg trodde, dvs på samme måten om når du handler som privatperson, bortsett fra utenlandske selskaper?

edit
selskaper utenfor norden

Ok, svarte bare på de siste innleggene her, litt kjapt. hehe.
Enklere enn noen gang å opprette AS, og du kan fint gjøre regnskapet selv tenker jeg om du har noenlunde peiling?..

För min del så får jag omsatt överskottet i firman direkt utan att jag måste göra uttag till mig som privatperson och beskattas av detta först. I utgångspunkten är det inte så stor skillnad från ASK men pengarna är direkt tillgängligt via mitt AS istället för mig som privatperson

Mye på nordiske børser man ikke kan handle. Mange selskap har adresse på f.eks Bermuda så da kan man ikke kjøpe de i ask selv om de er på oslo børs. Heller ikke unoterte som f.eks Vaccibody.

1 Like

Mange aksjer er det ikke på OSE i alle fall? Jeg handler fint det meste. Vet at JIN er et eksempel.

Har også vurdert det samme, da mange svenske selskaper er registrert utenfor Sverige slik at man ikke får handlet dem på ASK, men om de er registert utenfor eøs blir det ikke dobbeltbeskattning i et AS alikevel?

jeg klarer nok å føre selskap, kjøpskurs, beløp, salgskurs, beløp hvis du tenker det… utover det er det vel ingen transaksjoner som foregår i selskapet, bortsett fra lønn til regnskapsfører, inntil at jeg tar ut pengene… er det noe ellers?

Det er en god del. Aktietorget i Sverige, for du handlet der? Jeg husker i hvertfall at det var såppass mye jeg ikke fikk handlet at et AS ble det rette for meg.

Min erfaring med regnskapsførere og finanstransaksjoner er at de aller fleste ikke har filla peiling. For eksempel når det kommer til kjøpte- og solgte renter… Holder du deg til aksjer, fonds så bør det gå greit for de fleste.

1 Like

riktig

ett OT spm:
Ser jeg det riktig at handlene gjort på ASK ikke rapporteres til skattemyndighetene, da skatten baseres enkelt bare på innskudd vs uttak?

Dette har jeg klipt fra DNB:

Jeg har ikke hørt at man trenger revisor med det jeg planlegger, men hva med omsetningskravet? Jeg har nok ikke inntekter på 5mill per annum, men ligger langt over denne grensen hvis omsetning betyr handel i en aksje…

Må du ha revisor?

For å ta forklaringen først: revisjon er kontroll av regnskapet, foretatt av en kvalifisert ekstern person. Hovedregelen tilsier at alle med regnskapsplikt også har revisjonsplikt. Det finnes dog noen regler som gjør at enkelte bedrifter kan slippe. Mindre aksjeselskap kan velge bort revisjon av årsregnskapet på visse vilkår:

  • Driftsinntekter er under 5 millioner kroner.
  • Balansesummen er under 20 millioner kroner.
  • Gjennomsnittlig antall ansatte ikke overstiger 10 årsverk.

Normalt slipper enkeltpersonforetak revisjon når omsetningen er under 5 millioner. Ansvarlige selskap slipper når driftsinntektene er under 5 millioner, og det er mindre enn fem deltakere. Selv om det finnes unntak, finnes det også unntak til unntakene. Les mer i revisorloven for å se hvilke regler som gjelder for deg.

Dersom et aksjeselskap skal fravelge revisjon må styret ha fullmakt til dette, og for selskap under etablering er det stifterne som gir dette. I eksisterende selskap er det generalforsamlingen som gir styret denne fullmakten.

Aksjeselskaper som betraktes for å være morselskap i konsern må ha revisor.

Man trenger ikke revisor ved holdingselskap. Skal du overføre alsksjer fra deg privat til et AS så må du ha revisor kun for å bekrefte overføringen, men ikke for regnskap pr år.

ok takk. jeg har lest i en gammel artikkel at det tidligere var mulig å overføre aksjene uten å utløse skatt, men det regner jeg med ikke er mulig lengre? jeg må jo knerte ASKen for å overføre papirene derfra til AS?