Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

joda :wink:

Zero skal bort på sikt, var en diskusjon om det nylig.

Nordea

It takes time …:slight_smile:

aha får ringe de i morgen da

1 Like

Men det var noen triks der man kunne gjøre.

Skal se om jeg finner posten og tråden.

3 Likes

Hvis du realiserer gevinst i år fra zerokonto slipper du med 23% skatt. Neste år er skatten på zerokonto på linje med de andre kontotypene 31 ish

@Morti fant tråden

1 Like

Anders Skar i Nordnet har skrevet litt om Zero vs ASK her:

1 Like

Zero skal ikke bort. Den blir bare skattet på samme måte som andre aksjekontoer

Men om man ikke har skattefordel er det vel ingen poeng med Zero.

Eneste jeg ser er muligheten for å handle amerikanske aksjer og ETFer,
Dette går vel ikke med ASK

1 Like

Har større investeringsunivers enn med aksjesparekont, US og små svenske + rentefond, bla

Jo, du kan handle et bredere spektrum av aksjer på Zero-kontoen. F.eks. amerikanske som du ikke kan handle på ASK. Fradrag i skatten får du vet uttak fra en konto i minus, mens med ASK må kontoen avvikles.

1 Like

Får man fortsatt utsatt skatt på Zero?

Ja det får du

Ja får utsatt skatt og stort utvalg. Fant ut at jeg beholder Zero kontoen. Elsker nordnet egentlig. Dritbra.

1 Like

Ja leste meg frem til det, trodde den biten forsvant. Da er det verdt å beholde ja.

Det var det jeg også fant ut. Litt surt at skatten går opp, men det ser også ut til å være det eneste. Alternativet hadde nok vært en høyere forsikringspremie eller at kontotype ble avviklet.

Jeg har begge deler. Hver sine fordeler

Fikk dette svaret fra Nordea på hvor lang tid det tok før pengene var på konto etter salg av aksjer fra aksjekontoen.

Jeg har ASK for barnesparing fordi det er enklere arveregler og overføring av kontoen. F.eks. kan en ASK overføres til ett barn uten at det må skattes først eller at noe må realiseres. Det går ikke med en Zero-konto.

2 Likes