Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Aksjesparekonto (ASK)

Nei? På ASK så skatter du først etter at du har tatt ut alle pengene du har skutt inn?

FIFO er first in first out.
Det er det samme.

Det du setter inn er det første du tar ut.
Innskuddet blir med andre ord tatt ut først og dette beskattes ikke som du sier @Christian

First in first out.

Er dette bekreftet?

Begynner og tro at Skar forsnakket seg da han snakket om en ekstra avgift da teksten nå er endret til bare og stå om forsikringskostnad.
Det jeg også har hørt er at forsikringen blir noe dyrere.

2 Likes

Kan ikke komme på å ha sett en plass at forsikringskostnaden skal bli noe dyrere, men heller at dersom man skulle beholde den tidligere modellen som zero kontoen fulgte mtp 101 % forsikring så måtte man uppe den betraktelig for å tilfredsstille noen nye regler (husker ikke helt hva det dreide seg om men at det var gisten). Så i stedet så har man valgt å endre på hele kontoen og gjøre den mer lik de andre typene og heller uppe skattesatsen. Siden sistnevnte ble utfalllet så trodde jeg ikke forsikringskostnaden skulle endre seg i det hele tatt. Korriger meg om jeg tar feil.

Økt skattesats er vel for fondskontoer generellt fom. jan 2019. Dersom det blir flere endringer i årene fremover blir det vel en overgangsordning som med ASK idag :grin:

Sist gang jeg snakket med Nordnet (noen måneder siden), så var det ikke snakk om andre endringer enn at satsen for skatt/fradrag på uttak fra zero-kontoen skulle opp og bli lik som for ASK. Er man i tvil, så er det jo bare å ringe kundeservice. De er veldig behjelpelige på telefon.

Det som er mer spennende er om statsbudsj. for 2020 kommer til å legge opp til opphør av fondskontoer slik vi kjenner dem i dag. Da må det i så fall bli en slags overgangsordning. Vi kan vel ikke tvinges til realisasjon?

Det virket ikke som om Nordnet trodde det, men det er vanskelig å spå hva politikerne vil gjøre.

Nordnet tilbyr flytting fra aksje-sparekonto til ASK uten at det utløser skatt (før 30 november). Gjelder det samme fra en Zero konto?

nei,for å flytte fra Zero-konto,må du realisere tap/gevinst før du kan flytte til ASK-konto.

Takk, NoBrain.

1 Like

Yo.
Så vidt jeg har fått med meg så er det lite poeng i å realisere en kapitalforsikringskonto hos Netfonds for å åpne en ASK, siden man må betale skatt på verdiøkningen (forutsatt at man er i pluss, og at man har tenkt å fortsetter sparingen/investeringen/tradingen en god stund til).
Er det noe som har endret seg i det siste som jeg ikke har fått med meg, eller er dette fremdeles riktig?
Takker og bukker.

1 Like

Anbefaler å høre gjennom Pengepodden-episoden om Nordnet Zero-konto. Jeg regner med at Netfonds sin kapitalforsikringskonto ikke er så mye forskjellig, og at endringene for 2019 vil gjelde begge typer.

https://soundcloud.com/pengepodden/196-sparing-alt-om-investeringskonto-zero-og-nye-skatteregler

2 Likes

Jøss. Det finnes fornuftige politikere.

Viktig informasjon om nye skatteregler 2019

Fra 1. januar 2019 blir det innført nye skatteregler som vil gjelde for din Investeringskonto Zero.

Her er de viktigste endringene:

• Investeringer i Investeringskonto Zero vil skattlegges likt som verdipapirfond.
• Den 01.01.2019 beregnes aksjeandelen på din Investeringskonto.
• Aksjeandelen vil avgjøre skattesats på gevinst ved uttak i 2019.
• Aksjer og aksjefond skattlegges med en sats på *31,68 %.
• Rentefond skattlegges med en sats på *22 %.
• Bankinnskudd holdes utenfor ved beregning av aksjeandel.
• Du får skjermingsfradrag på aksjer og aksjefond fra og med 2019, og fradraget beregnes ut fra aksjeandelen ved det enkelte års begynnelse.
• Verdsettelsesrabatt av formuesverdi på aksjer og aksjefond settes til *25 %.

  • Overnevnte satser forutsetter at statsbudsjettet blir godkjent. Endringene vil ikke påvirke skattesatsene som gjelder for 2018.

Hilsen Nordnet Kundeservice

1 Like

Så det vil si at om du bare har rentefond på konto over nyttår så har du sikret deg slik at alle uttak fra livkonto(Zero) vil bli skattet med 22 % i 2019,dersom forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt slik som foreslått.

Om du har 50 % av kontoen i rentefond over nyttårshelgen vil 50 prosent av uttak i 2019 bli beskattet med 22% og de resterende 50 % bli beskattet med 31,65 %

Fra Anders Skar sin Shareville-konto:

Har valgt å selge meg ned som følge av uroen i markedet + at dette passer godt i forhold til å få renteeksponering på Zero-kontoen når vi nå går inn i 2019 og et nytt skatteregime. Har du over 80 % renter på kontoen 1.1 så skattes alle uttak med gevinst med 22 % (versus 31 % dersom du har over 80 aksjer). Jeg planlegger å kjøpe et pengemarkedsfond og ligge der litt før jeg tar tilbake aksjeeksponering igjen i 2019. (Det er planen iallefall…)

2 Likes