Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AMD diskusjonstråd

Snublet over en artikkel på anandtech om en ny teknologi AMD er i ferd med å ta i bruk, HBM, som er en ny måte å organisere minne på som gir høyere minnebåndbredde, lavere strømforbruk og mindre skjermkort. http://www.anandtech.com/show/9266/amd-hbm-deep-dive

Aksjen er ganske langt nede, etter at de bl.a. har tapt markedsandeler til Nvidia som fikk overtaket med forrige generasjon skjermkort som klarte å utnytte minnebåndbredden bedre. http://www.fool.com/investing/general/2015/02/27/is-nvidia-becoming-the-intel-of-graphics-cards.aspx Spørsmålet er hva som skjer hvis AMD plutselig får de beste skjermkortene, noe de ikke har hatt på lenge. Jeg ser for meg en reversering av trenden over. http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD+Interactive#{“range”:“5y”}

Problemet til AMD er at CPU-ene gjør det utrolig dårlig og det kan ta lang tid før de kan ta tilbake noen markedsandeler fra Intel der. Det er først i 2016 med “Zen” at jeg tror de har noen sjanse. En mulighet er at de får brukt HBM-teknologien for APU-er også. Her er utfordringen å få opp ytelsen så de på high-end APU-er ikke blir utkonkurert av Intel cpu + Nvidia skjermkort. HBM kan være løsningen på dette problemet.
http://www.anandtech.com/show/9239/amd-financial-analyst-day-2015-roundup

Det er lett å avvise AMD, men de klarte å snu opp-ned på markedet når de kom med Athlon/Duron serien på 90-tallet og AMD64 på 2000-tallet hvor de hadde integrert minnekontroller i flere år uten at Intel egentlig hadde noe å stille opp med.

For at AMD skal kunne lykkes, så tror jeg nok de er avhengig av en ok “14nm” prosess fra GlobalFoundries eller muligens Samsung. Her har ikke Intel det forspranget de hadde for kun noen år tilbake.

6 Likes

Har ikke investert noe i AMD enda. En ting er dollarkursen som jeg tror vil gjøre det vanskelig å komme godt ut her. Den andre er at det nok går an å vente på det første review/previewet før det skjer noe særlig. AMD må klare å levere noe som slår Titan X, ellers har de ikke ytelseskronen og selv om det ikke betyr så mye i rent salg, så er det vanvittig god gratis PR.

Jeg lurer også på når vi får se de første 14nm GPU-ene, de har jo måttet hoppe over 20nm, ettersom TMSC ikke har klart å levere en fungerende 20nm prosess for GPU-er. Hvis den ekstra minnebåndbredden ikke ender opp med å bety noe, fordi 28nm-prosessen er maxet ut, så er det førstemann til 14nm og HBM som gjør det bra.

Tror ikke det er mer enn 2-3 uker til launch.

2 Likes

AMD Confirms June 16th Date for Upcoming GPU Announcement

AMD will be hosting an event on June 16th at 9am PST to release the details on the card, in a presentation dubbed “AMD Presents: The New Era of PC Gaming.”

http://anandtech.com/show/9335/amd-confirms-june-16th-date-for-upcoming-gpu-announcement

De har også lansert (men ikke levert) sin nesten generasjon APU-er for bærbare. De gjør nok et godt hopp opp i ytelse, problemet som jeg ser det er at de er fortsatt på 28nm, mens Intel er på 14nm. De klarer nok derfor neppe å nå opp til Intel denne gangen heller, og fortsetter å røre rundt i billig-land. Det lover godt når de evt får tilgang på en 14nm prosess. Det er den første mikroarkitektur-endringen jeg har sett fra AMD som jeg har litt tro på ihvertfall.
http://anandtech.com/show/9319/amd-launches-carrizo-the-laptop-leap-of-efficiency-and-architecture-updates

Kursdata - ca flatt siden april:
http://finance.yahoo.com/echarts?s=AMD+Interactive#{“range”:“3mo”,“showPrePost”:false}

De er også valgt av Intel som partner for Thunderbolt 3 og eksterne grafikkort. Tror ikke det blir en kjempegreie for AMD, tenker Nvidia følger rimelig tett etter.

Nvidia lanserte nylig 980ti som forsåvidt er et bra kort, men til 7000kr, så er det nok mange som venter på hva AMD kan svare med.

Jeg har fortsatt tenkt å vente på launchen/leaks rundt 16. juni for å se om AMD kan klare å ta tilbake ytelsestronen på GPU-markedet - ihvertfall for en stund.

1 Like

Da var AMD opp 5% i dag. De kom med noen interessante nyheter igår og kommer garantert til å ta noen større markedsandeler på grafikkortfronten framover. De har også to nisjeprodukter som jeg tror vil utvide high-end grafikkortmarkedet: Ett skikkelig high-end dual kort og ett bittelite high-end kort som passer til stuepc-er.

Ut fra prisingen på kortene, så tror jeg de ligger relativt likt i ytelse med Nvidia sitt Titan X og 980ti, og ut fra leveringsdatoene, så tror jeg de sliter litt med barnesykdommer i produksjonen. I tillegg, så er de begrenset til 4gb minne på high-end kortene som bruker HBM. De får mao ikke noe stort overtak på Nvidia i denne generasjonen og de kommer da i en priskrig i stedet for en monopol-situasjon som Nvidia har hatt siden de kom med 980-kortet (på high-end).

Det positive som jeg ser det er at selskapet ser ut til å være på rett vei, og hvis de får til noe tilsvarende bra med Zen-arkitekturen for CPU-er i 2016 som de ser ut til å levere her for GPU-er, så kan de kanskje komme seg ut av konkurs-prisingen. Et risikomoment er at de er helt avhengig av en 16/14nm prosess for å i det hele tatt være konkurransedyktige med Intel. (Intel er på 14nm nå og neste generasjon som kommer til høsten).

1 Like

AMD satser på at VR blir stort, det vil i såfall drive high-end skjermkort som krever masse båndbredde, noe HBM-teknologien de har tatt i bruk gir. De jobber nok mao med produsentene av VR-utstyr for å få en best mulig utnyttelse av skjermkort osv.

AMD opp greie 3-4% i dag også. De har nå kommet med noen “offisielle” benchmark resultater. Der er Fury X noen prosenter kjappere enn 980ti til samme prisen. Tipper de i virkligheten har ca samme ytelse, innstillingene er nok satt på en slik måte at de kommer heldig ut. Litt mer objektive resultater får vi ikke se før launch.

Dette minner meg litt om spill-lanseringer, hvor forventningene pusher aksjen opp. Det er litt mer enn luft bak oppgangen nå, men AMD er fortsatt ute å kjøre på CPU-fronten. For å si det sånn: alle benchmarkene er nok kjørt med en Intel-prosessor. Klarer de å snu den delen av skuta, så blir det straks mer interessant.

Denne artikkelen sier det jeg tenker om refreshen av 290-serien til 390-serien: http://semiaccurate.com/2015/06/19/amd-outs-caribbean-islands-aka-r9-300-series-gpus/

Mao, 3xx serien er fortsatt dårligere enn 970/980 kortene til Nvidia og de prøver å selge dem dyrere til de som ikke skjønner at 8gb ram ikke nødvendigvis gir noen fordel vs 4gb ram.

Samtidig, å vinne high-end kampen er viktig for å sikre salg av mid/low-end kortene. Samtidig, så mister du litt av den effekten, når high-end kortene bruker en annen teknologi (hbm). Nvidia har en kjemepfordel på mid/low end, de har en mer effektiv arkitektur som de bruker på alt fra 750-kortene og opp.

Det går noen rykter om at AMD skal dele seg opp i to, et selskap for CPU-er og ett for GPU-er. http://finance.yahoo.com/news/exclusive-advanced-micro-devices-mulling-002146037.html

Ser for meg at det de kanskje vurderer er rett og slett å få solgt GPU-avdelingen for å få selskapet over kneiken. CPU-avdelingen kan de egentlig ikke selge, ettersom x86-avtalen de har med Intel gjør at evt selskap som kjøper CPU-avdelingen ikke får overta x86-lisensen!

Nvidia har en market cap på nesten 12mrd usd, mot 2mrd usd for AMD. På high-end så har AMD faktisk like gode produkter, så mye av problemet her er CPU-avdelingen som taper penger og ikke har nok R&D budsjett til å henge med Intel pr dags dato.

Jeg kan godt se for meg at f.eks Samsung kunne være interessert i å kjøpe opp AMD-GPU (tidligere ATI). De har egne 14nm fabrikker, og kunne muligens få balletak på Nvidia ved å gi (etter evt oppkjøp) tilgang på 14nm prosessen tidligere enn det Nvidia vil få fra TMSC.

1 Like

… og de underleverte og er på stø kurs mot konkurs…

Det som er ganske utrolig er hvor bra Nvidia leverte med Maxwell. De fikk virkelig valuta for pengene ved å gi dårligere FP32 støtte til fordel for god FP16 ytelse (som er det som betyr noe i spill). Glad jeg ventet med å satse penger her til de kom med Fury. Det skal sies at de nok et dårlig kvartal, som nok er hovedgrunnen til nedgangen, men det er liten oppside når de ikke klarte å ta tilbake high-end skjermkortene.

1 Like

Har du sett denne?

This year they’ve teamed up with two much larger brands in San Diego with actor Zachary Levi’s Nerd HQ four-day celebration of games, tech and entertainment at the New Children’s Museum and Robert Kirkman’s Walker Stalker Fan Fest at PetCo Park, a two-day celebration of The Walking Dead.

According to Dan Murray, president of Skybound Interactive, the fan fest will also feature game developers Other Ocean and Team 17. Both of these game studios will have The Walking Dead games playable. In addition, Twitch will host an entire day of programming with eight top streamers on July 11 from 11 a.m. to 10 p.m. playing different games. Starbreeze is bringing The Walking Dead RV to the stadium, which will have playable versions of The Walking Dead VR video game demo that 505 Games debuted at E3 2015.

Inside of the Walker Stalker “Dead Zone,” AMD will have a VR demo featuring Oculus Rift demos of Zypre’s First and Crytek’s Robinson: The Journey. AMD will also have its Project Quantam prototype machine and a 4K demo with HP system featuring Dragon Age: Inquisition. Ross said the 6th Generation A-Series AMD processors on HP and Lenovo systems will be running Dirt Rally and Lego Batman. Starbreeze’s Payday 2 will be playable on several mobile gaming systems. And Battlefield 4 will be playable on Xbox One and Killzone: Shadow Fall on PS4.

http://www.alistdaily.com/news/amd-partners-with-nerd-hq-and-walker-stalker-at-san-diego-comic-con

1 Like

Så, da har rykteflommet om AMD sin neste generasjon skjermkort tatt begynt å tilta. Jeg synes denne artikkelen ser veldig interessant ut: http://wccftech.com/amd-polaris-gpu-die-size-232-mm-2/

Kort oppsummert, så kan det se ut som de kommer med en ny brikke på 232mm2 produsert på Samsungs 14nm Finfet prosess. Det interessante her er spekulasjonene på hvor god denne brikken vil være. En ting som jeg synes var interessant var den om at den nye brikken vil være 2,5x så kompakt som dagens brikker, og da tilsvare en 580mm2 brikke på dagens 28nm prosess. Jeg tror det er mulig med tanke på hva Samsung har klart å produsere av chipper på denne prosessen og hvor kompakte de har vært.

Geforce 980 er på ca 400mm2 og Geforce 980ti er på ca 600mm2. Ytelsesmessig, så kan denne brikken mao finne på å legge seg der oppe, i 5000 kroners klassen. Det som gjør det spennende er at 232mm2 er i mellomklassesjiktet for GPU-er. Mao i 2000kr klassen. Kan AMD komme med noe som selges for 2500-3000kr og yter omtrent som 980ti, så kommer det til å selge som bare f… Alternativt, så kan de kjøre med litt høyere pris for å dra inn mer penger.

Nvidia ser såvidt jeg har fått med meg ut til å henge litt bak AMD når det kommer til denne generasjonen skjermkort. Samme hva, så vil generasjonshoppet fra den aldrende 28nm til 14/16nm prosess nok føre til at salget vil være veldig godt. Hvis AMD samtidig kan ta tilbake endel markedsandeler fordi de er de første til å levere på 14nm, så kan dette gi veldig positiv utvikling for AMD.

Minuset her? Dette er ubekreftede rykter med en god porsjon synsing. Det er verdt å følge med på da. :wink:

Bra innlegg @Christian
Er ikke mye snakk om denne tek-kjempen her. Syntes det er rart siden dette er en av bedriftene som mange industrier er avhengig av. (Hva skulle vi gjort uten data’n hehe…) De har knall hard konkurranse og ligger kanskje litt etter, men syntes AMD er veldig interessant så prøver å følge med.

GDC slapp de noen offisielle nyheter. De demonstrerte også noe fra de nye Polaris kortene som kommer snart. Dette er GPU basert på 14nm FinFET transistorer. Legger ved noen utvalgte sitater fra pressemeldingen:

  • “AMD expects shipments of Polaris architecture-based GPUs to begin in mid-2016.”
  • “The World’s First Public Showcase of 14nm
    FinFET PC GPU Technology Promises More Than Double the Performance per
    Watt Over Previous Generations”
  • "…significant architectural improvements including HDR monitor support, and industry-leading performance-per-watt". <-- Utrolig om de klarer å få til bedre ytelse pr. W mot Nvidia, for her ligger de pr. dd et stykke etter.

Litt skuffet over at de ikke intoduserer HBM2 minne i år, men GDDR5X og HBM duger enn så lenge i teorien. Tror jeg uansett det blir et bra ytelseshopp fra 28nm til 14nm. De avslørte også for første gang etterkommerene til Polaris; Vega (2017) og Navi (2018-2019)

Jeg vil tro AMD med Fury Nano faktisk har kortet som har best ytelse pr watt av high-end kortene.

Hadde trodd AMD ville prøve å komme med et kort som slo 980ti, men jeg synes ikke det ser sånn ut nå, ettersom det ikke ser ut til at Polaris-kortene vil bruke HBM.

Finally, Micron has also announced in their blog post that they intend to commence high-volume production of GDDR5X chips in mid-2016, or sometime in the summer. It is unknown precisely when the first graphics cards featuring the new type of memory are set to hit the market, but given the timing it looks like this will happen in 2016.

… hvis ikke de nye kortene bruker GDDR5x da, noe som ser ut som en billig og bra løsning. Men, som det står i sitatet fra anandtech, så er produksjonen først ventet i sommer. Blir vanskelig å levere kortene samtidig som minneproduksjonen starter. Det er selvfølgelig mulig at minnet blir produsert i juni og kortene i august…

Anyway, jeg tror Geforce 970-ytelse kommer til å bli vesentlig billigere i sommer. Samtidig så er jeg spent på hva Nvidia har å komme med.

http://www.anandtech.com/show/10017/micron-reports-on-gddr5x-progress

1 Like

Jeg tror AMD vil gjøre det veldig bra med Zen og Polaris. Har fulgt med tech og AMD spesielt siden vi passerte 266Mhz CPU’er. Polaris vil yte bedre enn Nvidia i Dx12 og Zen vil nok bli mer konkurransedyktig mot intel på single threaded performance, men jeg tror de vil faktisk slå intel på multi-core processing med Zen som skal ha opp til 32 kjerner.

Om det var en gang jeg kunne tenkt meg å kjøpe AMD så er det nå, skal bare doble pengene mine i Funcom først…

4 Likes

Litt tidlig å si dette når vi ikke har sett en eneste nextgen spilltest, og knapt et eneste dx12 spill?

Intel har allerede 20 core prosessorer, og den er en chip. AMD sin 32-kjerner består av 2stk 16 kjerne chiper. Når det kommer til single threaded performance, så er vi nok enige.

Hovedpoenget du kommer med er vel at AMD vil være mye mer konkurransedyktige med 2016-generasjonen teknologi enn de har vært på veldig lenge. Det kan være nok til å klore seg ut av gjeldshelvetet de er i nå, men jeg må nesten se noen previews av ytelsen før jeg sier noe.

Har sett noen tester der AMD gjør det veldig bra i Dx12.

Men det er selvsagt ikke avgjort enda.

Ja poenget mitt var at AMD endelig blir konkurransedyktige på single threaded performance. Tipper de lander mellom Haswell og Broadwell, men ikke helt når opp til Skylake med sine første Zen cpu’er. Men dersom man skal spille Dx12 spill så vil ikke single core performance være så viktig som det har vært til nå.

Så får vi se om AMD tilbyr flere true cores billigere enn Intel gjør. Klarer de også å leve opp til det kjølige navnet “polaris” så lover det bra.

Men dette er forrige generasjon, ikke den kommende. Det er jo ikke som om det kun er AMD som kommer med nye GPU-er, Nvidia kommer selvfølgelig med nye de også.

1 Like

Holy shit sherlock!

AMD er +34% akkurat nå, etter å ha kommet med kvartalstall og en teknologilisensieringsavtale i MrdNOK-klassen. Ikke det jeg (eller tydligvis resten av verden) hadde sett for seg.

2 Likes