Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Anbefalinger for investering av arv?

Står til å motta en slump penger i arv i nær fremtid, og lurer litt på hvordan jeg skal investere dette for best mulig risk/reward. Ideer så langt:

  • Betale inn alt til lån (og bli gjeldfri), for deretter å spare det tidligere månedlige avdragsbeløpet i fondsandeler/aksjer
  • Kjøpe fondsandeler for hele beløpet på en gang og fortsette med avdrag på lån (samt et mindre beløp månedlig sparing, som i dag)
  • Kontant på ASK-konto, sette opp månedlig spareavtale i fond over et par-tre år for å spre risk, og betale avdrag som normalt
  • Rentefond for å ha noen av sparemidlene plassert i lav-risk?
  • Gå all inn i NANO?

Andre forslag? :slight_smile:

2 Likes

Rart du ikke har fått svar enda!

En mulighet er å beholde ca halvparten i kontanter, i påvente av en korreksjon i markedene som trolig kommer før eller siden.

Kanskje investere en liten andel i Bitcoin / Ethereum over noen måneder, 5% eller noe.

30-40% i indeksfond over tid.

5% på enkeltaksjer for å lære trading, om du er interessert i å følge med. Husk at emisjoner kan føre til at du mister mesteparten av verdien i en aksje over natta, om du ikke har tilgjengelig kapital til å tegne deg i emisjon.

Din egen ide om å sette opp månedlig spareavtale i ASK høres bra ut.

Lykke til!

2 Likes

Jeg har noen forslag👍

• Betale ned lån. Ville ikke betalt ned alt, siden det er såpass billig med lån - gjerne 50% av ny verditakst.

• Opprett IPS-konto. Sett inn årlig 40.000. IPS er fritatt formueskatt og 22% av årlig innskudd får du igjen på skatten som kan reinvesteres. Du skattes som vanlig ved uttak.

• Et annet alternativ til NANO er å bruke tid til og finne 4 store solide selskap som betaler ut utbytte. Kjøp lik andel i alle 4 selskap og driv porteføljen som oljefondet. Rebalanser - kjøp når det faller, selg når det stiger for og opprettholde lik balanse i prosent.

Brukte halvparten av arv til å nedbetale lån og den andre halvparten til å kjøpe NANO til 12-13 kr. En god stund angret jeg på at jeg ikke hadde kjøpt NANO for hele greia, da aksjen etter få måneder steg til 129 kr. Men så var det dette med å ta gevinst da.
NANO er uansett et klokt valg også til dagens kurs. Potensialet er udiskutabelt, og konkurransedyktig sammenlignet med de aller fleste, samtidig som risikoen er på et moderat nivå.

Dersom det er snakk om mer enn 5 MNOK som skal forvaltes er mitt råd å snakke med Formuesforvaltning.

De investerer pengene gjennom proffe forvaltere i aktivaklasser man ellers ikke har tilgang til. Både innen aksjer, hedgefond, private equity og eiendom. De har blitt kåret til bransjens beste de fire siste årene.

Da bør man også være klar over at man betaler en VELDIG høy % i honorar til megler og “rådgiver/selger”.

1 Like

Takk for svar så langt! Burde kanskje nevne at jeg har både fond og aksjer fra før, ca 50/50 (og jeg vurderer absolutt å laste inn enda mer NANO når den snur fra dagens sideveis bevegelse), og såpass lite lån igjen at det kan løses inn helt hvis det er økonomisk fornuftig, men har uansett ikke noe problem med å betjene det. Krypto prøvde jeg meg på i fjor vinter, har gått ned 90% og anser det som sunk cost. Putter ikke mer inn der, iallfall ikke før det kan bevise verdiskapning.

Langt under 5m. Mesteparten er bundet i bolig, men har ca 30% av boligverdien i omsettelige midler.

Jeg er tungt inne i NANO allerede og sitter til selskapet er solgt. :slight_smile:

Det spørs hvordan man regner…

Hvis man betaler 1% i året for å få tilgang til markedets beste forvaltere, og unngår store tap i dårlige år, så er vel ikke 1 % mye å betale i hegde for å få en bra portefølje?

På podkasten til Petter Warren snakket de om avkastningen til Hilde Midthjell (Dale of Norway) i 2018. Hun hadde et veldig bra år i motsetning til alle «proffene» der ute, og dette skyldtes ene og alene at hun hadde midlene hos Formuesforvaltning. De andre tapte stort fordi de surret med enkeltaksjer (Stordalen, Hermansrud, Stenshagen med mer)

Så alt er relativt, og det er viktig å tenke over at det å unngå store tap i svake og dårlige år er vel så viktig som å tjene på de gode årene.

(Gratis forvaltning er vel gratis for en grunn? :wink: …)

Om du bare betaler 1% i året så er du heldig.

Men nå viser jo statistikken at Index fond til 0,25% ofte slår proffene over tid, hver gang.

1 Like

Helt korrekt, men Formuesforvaltning har slått global indeks med 2.2 % i snitt siden oppstart 2001 til lavere risk enn indeks, og da er det greit.

Men skal man ha alt i aksjer?? Både godt forvaltet eiendom og PE har slått aksjer over tid til et lavere standardavvik. Diversifisering av midler er et must, men det krever langsiktighet og at man kan sette bort midler over tid.

1 Like

Selv om IPS har gunstige skattefordeler liker jeg ikke å binde midler 25+ år fram i tid. Jeg har justert opp pensjonskapitalbevis og nåværende innskuddsavtale til maks aksjer og sparer heller selv mer aktivt i de fond jeg ønsker. Men godt tips, kna vurdere å sette inn en andel der.

Jeg er ganske enig i den binding av midler ( du kan få ut midlene før ved uføre eller død).

Samtidig slipper man formueskatt som jeg mener har verdi om man har havnet på det kjøret.

Hvis jeg husker riktig kan man ta ut tidligere også, men da må man betale tilbake all skattefordelen man fikk underveis?

Jeg har bare funnet ut at man kan ta ut ved uføre eller ved at du dør ( da kan arvingene dine ta ut).

Helt klart det lureste,og kjøp noen aksjer i Pcib månedlig.

Uenig. På dette rentenivået er det “gratis” og låne til bolig om du tar med årlig prisstigning på 2-5%

Har du kontroll på lånet så kan du finne bedre investeringsmuligheter som gir bedre avkastning enn å betale ned alt lån nå.

1 Like

Debt is the slavery of the free.

4 Likes

Jeg sier at den optimale planen også er avhengig av tidshorisonten og din finansiell kunnskap og situasjon forøvrig.

Generelt sett er det lite lønnsomt å nedbetale et lån man forøvrig har god kontroll på (ingen avdragsfrihet eller annen tulleri, finansiell buffer hver måned), fordi rentenivå er såpass lavt. Samtidig så kan ikke en kj**t sier deg om det blir bra R/R hvis du stapper alt i et aksjefond. Historisk sett burde vi ha vært i en bear marked allerede for flere år siden og det blomstre med nye doomsday prophets overalt.

Risikosiden med denne strategien er at dette blir en engangsbetaling, vs fast sparing hvor man tar med opp og nedturer til like summer. Det ville jeg anbefale hvis du ha en tidshorisont av 10 år eller mere, og dette kan og gjøres ved å nedbetale lån og så stappe det månedlige overskuddet inn i fondskonto.

Hvis du kan vise til positiv ekspektans i aksjemarkedet over de siste årene, så kan du også vurdere å investere pengene fra egen maskin, men å satse stort på enkeltaksjer pga en eller annen forventning er russisk rullette med 5 kuler i trommelen spør du meg, det samme gjelder hvis du har veldig sprikende resultater (en kule måned redder en helårsnedtur = stay away).