Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Anbefalte artikler og bøker

Vi har et par tråder gående om gode filmer og TV-serier.

Jeg er ofte ute etter tips på gode artikler og bøker som folk leser.

Jeg skal komme med noen selv også under, men jeg ser for meg å ha stor høyde for temaer, selv om Livet og Finans kanskje er litt fokus.
Kvaliteten bør være så høy og innholdet så interessant at du tenker det er vel verdt og kanskje til og med viktig for andre å få med seg.

Her er noe jeg har lest i det siste:

Velskrevet artikkel om risiko og hva livet lærer oss underveis.

Evind Berg har en flott side uten dill-dall og skriver ofte gode poster i bloggen sin. Siste blogpost over.


image
Bok: Kahnemann er litt tung å slurpe inn i hjernen, men har sjeldent smilt så mye i en bok som er såpass “kjedelig”. Man blir kjent med seg selv på en ny måte. Hvorfor man velger slik man gjør, hvor lettlurt hjernen er m.m.

2020 er en solskinnshistorie sammenliknet med året 536 og påfølgende tid. :slight_smile:


Jeg kommer tilbake med mer underveis, men håper dere andre også leser godsaker dere kan dele.

4 Likes
2 Likes

The Innovators

https://www.amazon.com/Innovators-Hackers-Geniuses-Created-Revolution/dp/1476708703

1 Like

Boka med samme tittel er også meget anbefalt! Perfekt lengde på bok og kapitler. Lettlest som bare det.

1 Like

For å starte med Finans (og med mindre du allerede har lest den) vil jeg sterkt anbefale “Rich Dad Poor Dad” og “Why The Rich Are Getting Richer” av Robert Kiyosaki.


Når det gjelder strategi (som er favoritt emnet mitt) vil jeg også sterkt anbefale alle bøker av favoritt forfatteren min Robert Greene. Spesielt “The 48 Laws of Power”, “The 33 Strategies of War”, “Mastery” og “The Laws of Human Nature”. Dette er uvurdelig kunnskap du får god bruk for i det daglige liv og som kan øke livskvaliteten din betraktelig.

Når det gjelder psykologi som også er et favoritt emne, vil jeg anbefale “Ego is The Enemy” av Ryan Holiday. En av de beste bøkene jeg har lest på lenge. Så vil jeg anbefale “The Power Paradox” av Dacher Keltner, som også er en veldig god bok.


Hvis du vil ha noen direkte morsomme bøker som samtidig er basert på vitenskapelig empiri, kan jeg anbefale “The Honest Truth About Dishonesty”, “Predictably Irrational” og “The Upside of Irrationality” av Dan Ariely, og “Freakonomics” av Steven D. Levitt og Stephen J. Dubner.




Til slutt, dersom du vil få ordentlig fart på datinglivet, kan jeg anbefale deg “How To Be a 3% Man” av Corey Wayne. Å få drømmedama er enklere enn du tror bare du kan triksene. I den forbindelse vil jeg også anbefale deg å abonnere på YouTube kanalen hans. Jeg har fulgt med på videoene hans siden 2012 tror jeg og de har vært til stooooor nytte.

Jeg vil også anbefale å kjøpe bøkene hos bookdepository.com som jeg har linket til. Det skal mye til for å slå prisene hos dem, men det hender Adlibris slår dem en gang i blant på enkelte bøker så det er alltids greit å sjekke først. Men jeg handler 90% av bøkene mine herifra.

Håper dette var til nytte :slight_smile:

4 Likes

Føler desverre at mange av de samme bøkene alltid går igjen, og min påstånd er at det som funker for den ene ikke nødvendigvis funker for den andre på børs.

Her er 3 bøker jeg likte godt, som gir innsikt som ikke direkte påvirker hvordan man trader. Men som gir innsikt.

  1. Flash Boys
    https://www.amazon.com/Flash-Boys-Wall-Street-Revolt/dp/0393351599/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=flash+boys&qid=1606596092&sr=8-1

Fantastisk innsikt i høyfrekvens handel.

  1. Chinas great wall of Debt

Amazon.com: China’s Great Wall of Debt: Shadow Banks, Ghost Cities, Massive Loans, and the End of the Chinese Miracle (Audible Audio Edition): Dinny McMahon, Jamie Jackson, Recorded Books: Audible Audiobooks

China påvirker oss alle, å forstå ting litt bedre har aldri skadet noen.

  1. the innovators dilemma

Amazon.com: The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail (Management of Innovation and Change) (8601405663375): Christensen, Clayton M.: Books

En bok jeg likte veldig godt fordi min daværende arbeidsgiver var et selskap som har havnet i den onde sirkene boken prater om. Har gitt meg god innsikt i hvilke type selskaper jeg skal styre langt unna.

4 Likes

På Twitter har Alex Good lagd følgende oversikt over finanslitteratur som han anbefaler:

Mye bra her for de som er seriøse mhp å lære mest mulig om finans, trading, etc.

2 Likes

Alexander Elder’s Trading for a Living er en god innføring i teknisk analyse, swing trading, risikostyring og design av tradingsystemer.

Noen flere bok anbefalinger - denne gangen ved Chris Perruna:

2 Likes

1 Like

3 Likes

Meget anbefalt lesestoff, evt. hørestoff i Podcast-form. God utdannelse for min del i hvert fall.

Someone recently asked how my investment views have changed in the last decade. I said I’m less judgemental about how other people invest than I used to be.

It’s so easy to lump everyone into a category called “investors” and view them as playing on the same field called “markets.”

But people play wildly different games.

If you view investing as a single game, then you think every deviation from that game’s rules, strategies, or skills is wrong. But most of the time you’re just a marathon runner yelling at a powerlifter. So much of what we consider investing debates and disagreements are actually just people playing different games unintentionally talking over each other.

A big problem in investing is that we treat it like it’s math, where 2+2=4 for me and you and everyone – there’s one right answer. But I think it’s actually something closer to spots, where equally smart and talented people do things completely differently depending on what game they’re playing.

What you want might not be what I want.

What’s fun to you might be miserable to me.

Fant en bok på nett the Talmud
image

Siste tilskudd, øverste på listen kan også kjøpes i Norge:

Ikke veldig aktivitet her. Velger likevel å komme med noen anbefalinger tatt situasjonen i betraktning.

Internasjonal politikk
Allison, G. T. (1969). Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis 30 sider ish
Snyder, G. H. (1984). The Security Dilemma in Alliance Politics
Schelling, T. C. (2008). Arms and Influence
Gir mye av det som skjer rundt oss mening etter å lest artiklene… Gratis på JSTOR Home

Norsk oljepolitikk
Noreng, Ø (2004). Oljepolitikk og utenrikspolitikk
Professor Ole Gunnar Austvik har også veldig mange gode artikler om teatikken, men også energi mer helhetlig…
God lesning…

2 Likes