Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Apple Inc (AAPL) 🍎

HAha :slight_smile: Unnskyld


Vel Kitron kan jo ikke sammenlignes (hvis det er et dekkende ord??) med Apple. Det er jo bare fiseri i forhold. Apple er verdens stÞrste selskap og tjener latterlig masse penger. Hvert kvartal har de tjent mer enn forrige. Folk mister ikke troa, troa forflytter seg. Liker du apple, sÄ kjÞper du apple - uansett pris. Det gjÞr iallefall jeg. Betaler gjerne 3x mer for en iMac enn for noen annet skvip med Windows ombord. Og det tipper jeg 90% av alle som bruker Apple ogsÄ tenker :wink:

Jo, de kan lett sammenlignes, Apple er aksjen i lilla :smiley:

1 Like

Maket cap da? :wink:

Er du virkelig mer interessert i MCAP enn avkastning? :stuck_out_tongue:

1 Like

Nei :slight_smile: Men jeg har ei Apple siden 2008 (da med inngang pÄ $90 fÞr 1/7 splitten pÄ $700, endte da med snitt pÄ $101. Jeg vet at Apple er kommet for Ä bli :wink:

Jeg sitter long, som i 18 Är til :wink: Har en 18-Ärsplan og skal pensjonere meg nÄr jeg er 55 :smiley: Som sagt behandler jeg aksjen som et fond.

1 Like

Anyway, poenget mitt var at hvis Apple mister “menigheten” sin, sĂ„ kan det vĂŠre lurt Ă„ se seg om etter et annet skip, i stedet for Ă„ bli med det ned. Prisingen ser ok ut.

Jeg droppet i utgangspunktet Ä dra med navnet pÄ aksjen jeg viste kursen til, ettersom poenget ikke egentlig hadde noe med Kitron Ä gjÞre. :slight_smile:

Jeg skjÞnner hva du mener, men som sagt, sÄ er jeg long her - i en aksje som stiger :wink: Og har gjort det astronomisk i 20 Är nÄ. Om det kommer et fall pÄ 30% sÄ dobler jeg, for etter 2 Är er man gjerne 50%-100% i pluss igjen.

Edit: jeg og du og alle andre VET jo at det kommer til Ă„ selges MacBooks og iPhones i 100 Ă„r frem i tid. Dette er som Coca Cola. ALLE vet hva det er, og de trenger ikke skrive navnet sitt engang. Logoen holder.

Apple tjener jo penger sÄ det er jo fantastisk.
Men husk at enormt mye av verdien kommer som fÞlge av pengetrykking og indeks (fond,ETF/ETN lignendes investeringsobjekt osv.) SÄ ved neste finanskrise vil de bli pÄvirket betydelig uavhengig av inntjening. Men hva som skjer etterpÄ er vanskelig si. Pengetrykkingen/obligasjonskjÞp og rentenivÄet er hva som har fÞrt til oppgangen etter finanskrisen. Om de klarer fÄ en like bra oppgang igjen neste gang vet vi ikke. Sannsynligvis vil dollaren bli sÄpass devaluert da at det blir ikke det samme. Vertfall ikke for oss i Norge. Men de gode selskapene vil selvsagt vinne frem over tid igjen. SÄ om de fortsetter Ä selge Ä tjene gode penger vil verdien stige. Men selv om de er profitable betyr ikke det at de vil raskt komme tilbake til en sÄ absurd oppblÄst verdi som de (muligens) har nÄ.
Bare en liten advarsel. Det er bra du har troen, men du skal ikke se vekk i fra at du kan tjene bedre penger pÄ Ä selge aksjene fÞr neste finanskrise slik du fÄr kjÞpt de billig igjen Ä kan fortsette holde i mange Är igjen etter dette. Bare nÄ med enda flere aksjer.

Hvordan tenker du Ä doble nÄr det faller, skal du sette inn mer friske penger da?

Jada, du har nok rett, men the financial machine sĂžrger for mye av dette i realiteten. Mye mulig jeg kan selge og komm inn senere, men i et bearmarked som varer i 1 Ă„r pluss er det vanskelig uansett. Kjipt Ă„ skatte av gevinsten bare for Ă„ komme inn billigere :frowning: Skatte 3 mill liksom


Det vil nok vertfall kortsiktig kunne vÊre nÊrmere 50% rabatt pÄ aksjene da sÄ du for regne pÄ det selv hva du tror lÞnner seg!
SkjĂžnner det er kjedelig Ă„ skatte sĂ„ mye penger! Men du har jo penger Ă„ ta av nĂ„r du selger. Siden gevinsten blir “mindre” enn den kunna vĂŠrt vil du ogsĂ„ skatte mindre nĂ„r du pensjonerer deg. Jeg gjetter skattesatsen er mye hĂžyere om 15+ Ă„r enn den er i dag. Det kan ogsĂ„ vĂŠre verdt Ă„ tenke pĂ„.

Ja, mange gode forslag :slight_smile: Takker og bukker. Skal se pÄ det, men tviler pÄ at det blir salg. Anbefaler dog andre Ä se nÊrmere pÄ aksjen. Den er fin og gÄr i solide bÞlger.

Edit: Jeg har ikke 10mill gevinst altsÄ, men om 18 Är kan det vÊre :wink:

Den vertikale integreringen til Apple er det enda ikke noe som har klart Ä kopiere. Hva skjer nÄr noen faktisk gjÞr det? Skaper et Þkosystem som fungerer smertefritt, kanskje hakket bedre og kanskje litt billigere?

Hvem i all verden skal klare det? Kanskje om 50 Är, men not any time soon. SÄnn er det bare. Men sÄ er jo jeg megabull da :wink:

SÄ, du mener at det Apple brukte 10 Är pÄ Ä skape skal ta neste konkurrent 50 Är Ä skape?

10 Ă„r? Heh
 iPhone kom i 2007, det var ikke da Apple begynte Ă„ bygge et imperium.

Har vÊrt Apple Fanboy siden jeg kjÞpte min fÞrste Macbook Pro i 2007, men har blitt mer og mer lei Apple. Mye har med prisingen av produktene Ä gjÞre, de tar seg sÄ grovt betalt for dÄrligere specs - mye fordi de lÄser folk i Þkosystemet sitt. Iphone X var en stor skuffelse. Hva har den som ikke edge har hatt lenge? NÄ som jeg er i markedet for en ny maskin vurderte jeg Macbook Pro men leste at det nok kommer en ny versjon til sommeren sÄ har slÄtt det fra meg. Blir nok en PC denne gang.

1 Like

Ja, folk er forskjellige. Men det kommer jo nye maskiner hvert Ă„r, sĂ„ hvis man skal vente pĂ„ den neste, sĂ„ fĂ„r man aldri kjĂžpt :slight_smile: Det kjipe med en PC er at den rett og slett ikke funker til det jeg driver med, sĂ„ da blir det Mac da. Pris betyr ingenting, da en MacBook Pro blir tjent inn ila to arbeidsdager :slight_smile: En gang fikk jeg en Lenovo pĂ„ jobb, og pĂ„ arbeidersamtalen var et spĂžrsmĂ„l om jeg hadde noen ting som ikke var nevnt i skjemaet, hvorpĂ„ jeg svarte: “Jeg grĂ„ter litt inni meg hver morgen nĂ„r jeg se en PC pĂ„ skrivebordet mitt
” Det Ă„ ha en maskin som starter og virker HVER eneste dag er det som teller. Å sitte og plages meg treige maskiner gidder jeg rett og slett ikke. iPhone X var en skuff for meg ogsĂ„, men det gjĂžr jo ikke noe med hverdagen min da jeg har en 7’er som funker hest. Å betale 10K for en mobil er jo helt ok hvis man deler det pĂ„ timer brukt ila 3 Ă„r. Jeg betaler med glede det jeg mĂ„ for Ă„ ha det jeg vil ha. Jeg inngĂ„r aldri et kompromiss med meg selv, da venter jeg heller. NĂ„ skal det jo sies at jeg kjĂžper alt slikt pĂ„ mitt eget firma, sĂ„ da fĂ„r jeg jo 32% skattefradrag og 25%MVA-fradrag - sĂ„ jeg betaler kun 55% av butikkpris. Det er jo digg :slight_smile:

Aner ikke hva du jobber med som krever Mac, men har en PC som funker fint pÄ jobben. Den er vel straks seks Är gammel. Koster 6600 kr+ mva. Har aldri noe kÞdd med den, inkludert en in-place oppgradering til windows 10. Bruker den til softwareutvikling.

NÄ skal det sies at jeg er hovedsaklig en java-utvikler, sÄ er veldig vant til at ting bare funker 99%. :stuck_out_tongue:

Tror det eneste jeg vet om som Mac gjÞr det bedre pÄ er fargehÄndtering og i noen tilfeller skalering, selv om det funker greit i w10.

Anyway, da var vi laaangt fra utgangspunktet for trÄden, satser pÄ at du gjÞr det godt i Apple!

1 Like

Ingen snakker om smartphone om 10 Är. Det er nok like avleggs som Nokia N95 er i dag. Hva enn det neste er fÞler jeg meg ikke sikker pÄ at Apple nÞdvendigvis er de som pionerer neste sykel.

Det sagt, jeg har og tro pÄ Apple, bare ikke en uforholdsmessig del av portefÞljen. Tech er litt oppblÄst nÄ.