Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

For å finne continuation targets ville jeg brukt trend-based Fib.extension verktøyet.
Normal fib tegnes alltid fra høy / lav pivot såvidt meg bekjent.

image

1 Like

Herlig, børsen opp, la meg slå opp på dn.no og lese nyhetene

4 Likes

Er ikke så mye annet å si enn at vi har ett merkelig marked om dagen…

1 Like

Tror det er flere her inne som deler denne tanken…

1 Like

Her er SpareBank 1 gruppen og dette er bare Q1, så lurer virkelig på hvordan Q2 blir. Mange av sparebankene har jo også hentet inn store deler av fallet…

1 Like

Kult, takk for svar. En 100% extension ned til ~1705 sammenfaller faktisk med trendlinjen til ATH for 2000 og 08 krisene.

Edit: Er et dystert target da. Mye som skal gå galt i samfunnet før vi kommer dit
Edit_2: Da er alle pengene jeg er villig til å sette av til short i spill. Så får vi håpe det ikke går samme vei som min investering i nano:

2 Likes

Mye har gått galt,dette er verre enn 2008 på mange måter. Nå stoppet alt opp, det gjorde det ikke i 2008 :slight_smile:

6 Likes

Vel, verden ble snudd opp ned på en måned, i desember og januar var det vel knapt noen som forutså de voldsomme konsekvensene av koronaviruset. Nå er vi på vei tilbake mot en normalsituasjon, men langt fra alt er normalt. Det er bare å bruke hodet og logikken her.
Lese statistikk. Se på tidligere markeder og hvordan de normalt har reagert på kriser.
Se på vekstprognosene etc. etc. Er denne krisen unntaket fra regelen?

Jeg tror ikke det, som jeg skrev tidligere i dag, vil i tilfelle være tidenes “one off” :sweat_smile:

1 Like

Helt enig, skriften stod på veggen allerede høsten/vinteren 2018 da FED begynte å trappe ned på QE(mener å huske det var det som skjedde) og børsene seg nedover. Så hadde vi yield cure inversion ca. April 2019, denne har jo igjen vist seg å være en god leading indikator på en større korreksjon. Husker jeg fulgte denne på et tidspunkt:
https://www.newyorkfed.org/research/capital_markets/ycfaq.html#/interactive

Så har vi corona på toppen som gjør situasjonen ekstra unik.

Markedet ligner mer et pyramidespill slik det fremstår nå.
Å prøve seg med rasjonalitet, logikk og klarsynthet belønnes slett ikke.
Oljeprisen har f.eks rast siste mnd. Equinor er like godt opp over 20% i samme periode.
Men de verste eksemplene finner man over damnen. Det er spinnvilt.

7 Likes

Her også, renger med disse går opp 10-15% i morgen også…

1 Like

Markedet i USA er helt sykt, fortsetter dette er det i ATH om noen uker…

1 Like

Vi står muligens foran en mat/sultkatastrofe av hinsides proposjoner. Det er flere grunner til det. Blandt annet manglende arbeidskraft til høsting/plukking, men også gresshopper. Man skulle tro at tørrfôr som f.eks korn skulle gå skyhigh under slike forhold. Spesielt siden Russland nå har stengt for eksport. Men hva skjer??! Kornprisene går nå rett i dass, mens caffelatte og luksusartikler buller.
Markedet har mistet all logikk/bondevett.

5 Likes

Mange som trodde ting skulle ned må ta sure tap nå.
Kan ikke sitte på disse derivatene/sertifikatene over sommeren til Q2. Da er de uansett verdiløse.
Så mange må vel bare selge (gamblerporteføljen) med tap dessverre. Sitte med cash til markedet bunner ut, og kjøpe noe kvalitetsaksjer for pengene.
Dette fallet (som må komme) har vist seg komplett umulig å time riktig.

2 Likes

Jeg har kjøpt en del, men vet ikke hvor lenger jeg tørr å sitte med det. Synes ikke noe harmonerer med virkeligheten…

QE skaper inflasjon i assets og så lenge dollar er verdens viktigste valuta 🤷 Noe stort blir å skje, men kan ta flere år. Påtide å ta en posisjon i crypto igjen?

Anbefaler https://www.theinvestorspodcast.com/episodes/jeff-booth-the-price-of-tomorrow-podcast/

4 Likes

Fikk e-post fra min lokale sparebank i dag: “Det er aldri for sent å begynne med fondsparing”. Det betyr vel at toppen nå er nådd… :smile:

4 Likes

Begynner å hjelpe på da😁

Det er nøyaktig det du beskriver vi trenger å se. Vi må se flere bjørner gi tapt. Flere okser som hiver seg på rallyet og tror bear market er over. Jeg kan lage en post med statistisk analyse som kan si med høy grad av sannsynlighet at vi skal ned igjen, men jeg føler jeg har sagt det som er å si. Jeg tenker som nevnt vi er in the home stretch nå. Nå er det bare å vente på en trigger.

Forøvrig interessant reklameartikkel:

I bildet det vises til i artikkelen er det ingen fall på 20% som har vart kortere enn 3 måneder, og det siste var i 2018. Dette fallet varte knapt to-tre uker før vi begynte å bulle? :roll_eyes:

(Det sagt har det vel aldri blitt printet så mye penger som nå, men det har sikkert ingenting å si :sweat_smile:)

2 Likes

Bare å gi det tid, dette skal ned igjen, lang ned igjen. Må bare gjenta meg selv angående finanskrisen i 2008: det tok åtte måneder fra det brutale fallet i januar, til det virkelige brutale fallet kom. Tiden imellom gikk OBX all time high. Var mange signaler om at ting ikke var på stell, men det ble oversett/benektet av de fleste investorer. Det ble en solid felle for mange. Ergo: her er det bare å smøre seg med litt mer tålmodighet.

Legger forøvrig ved en god artikkel fra New York Times som underbygger hva vi kommer til å stå overfor den kommende tiden:

2 Likes