Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Begynner og friste med OBX Bear igjen etter en pause. Men er usikker på hvorvidt vi skal opp til 800 før det snur.

Driver ikke med daytrading så blir sittende en stund. Hva mener ekspert panelet ?

2 Likes

Ingen ekspert, men jeg har da tapt en del på bearsertifikater de siste par månedene…; så mitt tips er rett og slett å sørge for lav giring, evt intradagtrading.

Jeg har fortsatt ikke funnet noen bra mini-futures (vet minimalt om dem), som visstnok er bedre som langsiktige bet.

Kom gjerne med tips om mini futures…!

Xact obx bear eft er det vel ikke noe problem å sitte lenge med?

2 Likes

For meg som ikke har begynt enda med bear/bull produkter:

Man kjøper dem på samme måte som en vanlig aksje og selger likedan - er likviditeten god i disse?

Den du nevner (vanlig obx bear) er ikke giret, men 1x? (Ja, amatør på dette)

Blir den rebalansert fra dag til dag? Eller kan jeg se på den som et inverst indeksfond mot OSE?

1 Like

Man kjøper den som en vanlig aksje ja, og mener den er giret 2x :slight_smile:

Det andre vet jeg ikke, for har kun handlet en gang og siden har børsen gått opp, så jeg solgte den kjapt…

1 Like

Dette er spurt om mange ganger i denne tråden, bruk søk funksjonen :smiling_face_with_three_hearts:

… eller så står det endel i denne tråden også: Derivater, opsjoner, forwards, futures

1 Like

Er Xact obx bear x2 jeg også hadde. Er rebalansering på denne, men merker ikke så mye til det.

Begynner og bli temmelig bear igjen etter all oppgangen den siste tiden. Høy ledighet, lav oljepris, mulig ny handelskrig og krydre litt med generelt dårlige nyheter over hele linja.

Hva skal til for et nytt ras ?

Vil vi bare huske denne krisen som et lite sukk og en V formasjon, eller vil vi få en W som normalt sett kommer etter en krise av dimensjoner ?

Bekymrer med litt at det er så mye stimuli, det er svært vanskelig å kjempe mot noe som bare pumper inn mer…

1 Like

Du har jo valgt denne kampen selv…

markedet er alle aktører med interesser på spill, akkurat nå ser jeg ingen som har noe å tjene på å slutte med pengetrykkingen. Noen andre som ser noe jeg ikke ser her? Er ikke basert på tillitsbrudd i noen form heller som jeg ser, så hvorfor skulle politikere gå i mot det som skjer?

1 Like
3 Likes

Spent på hva som skjer med equinor og norsk industris største skandale gjennom historien som er under opprulling. 200 MILLIARDER (!!!) er borte på svada, lønnsfester, tull og tøys og er forsøkt fortidd og feid under teppet i flere år.

Det går ikke an å oppføre seg som et bortskjemt barn som skriker om at 100% skattefradrag for investeringer ikke er nok og at vi trenger mye mer i støtte fra fellesskapet for kunstig åndedrett til å holde festen i gang med et sjukt lønnsnivå og et forbruk som ikke ligner grisen.

Oljeprisen vil antagelig ikke komme på 50$ fatet igjen på veldig mange år. Kanskje vil det gå så mye som 5 år til vi ser 40$ fatet igjen.

Sjansen for en sterkere redningspakke fra Stortinget kan ikke være særlig stor med det som har framkommet i det siste.

IMF og IEA med flere, inkl. mange norske bedrifter oppfordrer til at nasjoner heller satser pengene på et grønt energiskifte.

Dersom dette skjer og at markedet etterhvert evner å ta innover seg dette vil det være et nakkeskudd for energisektoren på Oslo børs. Hvor store omstillinger vil det kreves og hvor mange milliarder i selskapsverdier vil bli barbert bort dersom oljeprisen skal vedvare på et så lavt nivå som 30-40$ i 5år?

Enten skal oljeprisen raskt og langt opp, eller så skal børsen snart veldig langt ned.

2 Likes

Mitt best case scenario for OBXen er 740-750. Her møter vi både 50 weekly EMA, og 0.618 fib retracement. Siden S&P alt har touchet 0.618 kan man kanskje tro at OBX også skal? Men jeg tviler.

Før dette nivået møter nemlig kursen 200 weekly MA 725. Jeg kan ikke se for meg at markedet klarer å bryte gjennom dette nivået mtp. hvordan snittet har fungert som støtte siden 2016. Bryter vi over 200 og 50, og konsoliderer er det bare en ting å gjøre, legge bjørnefrakken på hylla :roll_eyes:

Edit: Økte shorten min i dag - satt SL på 702 på denne potten.

4 Likes

Stille i bjørnetråden, typisk bjørnene har gitt opp når det har begynt å snu :sweat_smile:

Snart etablert en nedtrend her på OBXen. Trenger bare en touch til på nedsiden av trendlinjen.

Futten også på vei ned, var egentlig derfor jeg økte shorten, forventet brudd på trekanten:

3 Likes

Lettere å være bjørn i en nedtrend, om det er det vi har :slightly_smiling_face: Jeg har liksom grodd fast litt i tanken om at vi skulle teste nedsiden av wedgen først, tegnet den litt annerledes enn deg @Nocturne , så hadde tenkt vi skulle litt høyere. Veldig kjekt med oppdatering og synspunkter fra deg :slightly_smiling_face::+1:

1 Like

Kjøpte mine første Xact OBX Bear x2 i dag, var borte noen uker etter litt tap og mistet troen.

Nå er jeg mer sikker på at realiteten begynner og sige inn. Ser også litt på det tekniske, men har alltid handlet på fundamentale forhold, så satser på at toppen noenlunde er nådd og ser for meg en w. Så vil tiden vise hvorvidt dette er smart eller ikke, men lenge siden jeg har lest noe særs positivt i avisene.

1 Like

Jeg sitter godt lastet med ulike bear/short-produkter. Hørte blant annet Raoul Pal kommentere forleden dag at han trodde vi var inne i den aller siste fasen nå før den virkelige nedturen begynner, han lo godt over at «de smarte er investert i aksjer for tiden»:grin:

Han har også noen interessante tanker om hva som kan bli utviklingen i Europa fremover. Han mener det er sannsynlig med en større valutakrise i Europa pga. et haltende EU-samarbeid for å komme igjennom corona-krisen. Han mener blant annet at Tyskland vil være tilbakeholdende/nølende med å skulle hjelpe Italia og Spania ut av den dype krisen de er i. Han avslutter med følgende retoriske spørsmål: så hva er EU da?

6 Likes

Bare hyggelig - er bare fint med folk som kommer med andre perspektiver også, jeg har en tendens til å zoome litt for mye inn og se på hourly - 4 hr istedenfor å ha blikket på den “store” trenden :roll_eyes:

Så “nedtrend” er å ta litt hardt i enda, vi har en lower high / lower low på hourly, både på S&P og OBXen. Så må vi snu trenden på 4 hr. 4HR low ligger på 682. Det er mao. ganske langt ned enda for å si trenden er snudd på en timeframe av betydning for permabears.

Det som var fint var at S&P reagerte nøyaktig som tenkt; den traff target med 100% accuracy (!)
og bouncet, men bouncen var no bueno. Så nå får vi se, kan være starten på noe større dette her :thinking:

2 Likes

Jeg er lastet i Bear, har kjøpt mer og ikke solgt

6 Likes

Beroligende med brudd ned. Begynte å nærme seg SL target nå… Sitter fortsatt med det meste av mini-futures jeg kjøpte litt før toppen 30.04 og lastet opp på derivater rundt toppen 05.05 (Ikke beste inngang akkurat)

Begynner å se mer ut som neste move ned kan ta sin tid før det kommer…

3 Likes

Jeg flytter SL etterhvert som jeg er i gevinst. Nå er jeg i pluss på shorten satt i morges så SL er flyttet ned fra 702 til 696. Jeg forventer vi kan få en test av 695 før videre ned. Potensielt bearflag på gang.

Edit: kom fortere enn ventet. Svak bounce (!)

3 Likes