Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Bioextrax (BIOEX) 🇾đŸ‡Ș

Lager en trÄd om Bioextrax siden jeg har fattet interesse for selskapet og det ikke finnes noen trÄder Ä lagre info jeg finner i.

Jeg kopierer inn direkte fra deres nettsider for Ă„ gi en rask oversikt over hva selskapet driver med.


Organisk plast - PHA

Hydrolysert protein - Proteinkilde for dyrefor

Keratinfiber fra fjĂŠr - til bruk i alt mulig

Forretningsmodellen er Ă„ utlisensiere teknologien til stĂžrre selskaper. De har i skrivende stund fem forskjellige “undersĂžkelsesavtaler” med stĂžrre selskaper, som alle kan ende i en utlisensieringsavtale i 2021.

Triggerlisten er lang, og utpÄ nyÄret begynner avgjÞrelsene Ä falle. Legger spesielt merke til undersÞkelsesavtalen med et globalt teknologiselskap om bioplast, avgjÞrelse kommer medio mars.

Selskapet har kun 3.167 mill utstedte aksjer og en kurs pÄ ~50 SEK. Dette tilsvarer en marketcap pÄ 170mSEK. Oppsiden er dermed stor hvis teknologien valideres i lÞpet av 2021.

6 Likes

Litt mer info
Intervju laget rundt bĂžrsnotering i april:
AffĂ€rsidĂ©n Ă€r att möjliggöra Ă„tervinning och förĂ€dling av avfall och restprodukter, sĂ„ kallad “upcycling”, genom anvĂ€ndning av bakterier. Kundföretagens slutprodukter Ă€r vĂ€lkĂ€nda med mĂ„nga konkurrerande alternativ, men Bioextrax anser sig inte möta mycket konkurrens nĂ€r det gĂ€ller sin processteknologi som bolaget licensierar ut till olika sorters materialproducerande företag.

“Med hjĂ€lp av vĂ„ra teknologier kan de exempelvis producera en viss sorts bioplast, som heter PHA, eller proteintillskott till djurfoder”, sĂ€ger Edvard Hall.

Det grundlÀggande konceptet Àr anvÀndning av bakterier för nedbrytning av proteinrika material, och bolaget grundades runt produktion av bioplasten PHA. Forskarna i företaget har sedan grundandet insett att samma princip kan anvÀndas för andra applikationer Àn inom bioplaster. Bolaget arbetar nu Àven med kommersialiseringen av teknologin kring mikrofibrer ur fjÀdrar och proteiningrediens till djurfoder frÄn fjÀdrar. Företaget har tre affÀrsomrÄden.

En presentasjon fra februar

2 Likes

For Ä gi et inntrykk av potensialet til Bioextrax kan man se pÄ noen av de siste samarbeidene de har inngÄtt:

Bioextrax pÄbörjar accelererat utvÀrderingsprojekt tillsammans med globalt teknologibolag avseende bioplasten PHA (Cision) 2020-11-03 17:50
Denna kund representerar en mycket stor möjlighet för Bioextrax. Om utvÀrderingsprojektet gÄr enligt plan pÄbörjas kommersiella förhandlingar efter att projektet Àr slutfört. För att redan nu ge en fingervisning sÄ ser vi framför oss ett licensavtal som löper i 15 Är och gÀller ett större antal anlÀggningar globalt sett. Med den information vi har om storleken pÄ deras första planerade kommersiella anlÀggning, vilken kommer att bli relativt liten, och med ett rimligt antagande om licens och royalties, sÄ blir det ca 10 MSEK Ärligen till Bioextrax enbart frÄn denna mindre anlÀggning vid full produktion.

Bioextrax pÄbörjar intensivt utvÀrderingsprojekt med ledande företag inom ingredienser till djurfoder (Cision) 2020-10-21 07:30

Den potentiella kunden Àr ett ledande företag inom ingredienser till djurfoder, med en omsÀttning pÄ 10+ miljarder SEK.
De sÀger att den produkt man kan tillverka med vÄr process har ett stort anvÀndningsomrÄde inom ett par olika segment av djurfoder ( bl.a. aqua feed och pet food ) och att de siktar pÄ storskalig försÀljning snarast möjligt. Förhandlingar kring licensavgift och royalties till Bioextrax kommer pÄbörjas under detta utvÀrderingsprojekt. För att redan nu ge en fingervisning, sÄ ger relativt konservativa antaganden om licensavgift och royalty till Bioextrax Ärliga licensintÀkter överstigande 50 MSEK vid produktion av 100 000 ton per Är.

Bioextrax ingÄr fördjupat utvÀrderingsavtal med ett av vÀrldens största kosmetikaföretag (Cision)
2020-10-09 08:35
Bioextrax AB (publ) meddelar att det utvĂ€rderingsprojekt som pĂ„gĂ„r med ett av vĂ€rldens största (topp-3 pĂ„ global basis) kosmetik- och hudvĂ„rdsföretag (”Kosmetikaföretaget”) har fördjupats och förlĂ€ngts, vilket innebĂ€r att parterna framgent riktar in arbetet pĂ„ en viss typ av biopolymer, sĂ„ kallad PHO.
Att detta vÀrldsledande kosmetikföretag har valt att fördjupa utvÀrderingen av vÄr PHO och vÄr teknologi för att producera PHO Àr mycket positivt. Av flera skÀl ser jag stor kommersiell potential med denna kund, om vi lyckas i den fördjupade utvÀrderingen. Först och frÀmst Àr det ett mycket stort företag vi arbetar med, med en Ärlig omsÀttning om flera hundra miljarder svenska kronor. Det Àr ocksÄ en bransch som Àr under vÀldigt hÄrd press frÄn regulatoriskt hÄll, dÄ tillsatta och inte biologiskt nedbrytbara plaster Àr pÄ vÀg att förbjudas inom EU i ett flertal av deras produkter. Slutligen har just det bolag vi arbetar med ett stort fokus pÄ naturligt producerade rÄvaror, vilket innebÀr att de vill undvika konkurrerande PHA-produktionsmetoder med anvÀndande av olika typer av kemikalier, och vill fokusera pÄ vÄr helt biobaserade teknologi

EDIT
Legger ved memorandum fra IPO i mars i Ă„r der ser ut som ledelsen i selskapet tok ca 50%

3 Likes

Om de fÄr landet en av disse lisensavtale antar jeg markedet vil se pÄ caset som betraktelig derisket, og market cap pÄ 150mSEK fÞles som en god inngang, om enn spekulativt.

Som de sier i videoen over; det de gjÞr som er spesielt, er ikke at de utvinner bioplast fra organisk avfall, men at de klarer Ä utvinne bioplast OG bryte ned celleveggene til en proteinmasse som kan brukes til dyrefor. Det er der de eksisterende prosessene har mangler, og de er ogsÄ i dialog med bioplastprodusenter som Þnsker Ä se om de skal lisensiere inn dette andre trinnet.

I tillegg sÄ er plastbransjen utsatt for kommende reguleringer, mens PHA-plast er spesifikt unntatt disse restriksjonene, i fÞlge selskapet.

De virker ganske unikt plassert innenfor tre/fire veldig store markeder.

3 Likes

Eier en posisjon her fra tidligere. Meget intressant selskap.

Ja, det er jeg enig i.

Har du satt deg inn i selskapet og har du noe Ä dele om de tingene du legger vekt pÄ i en analyse av smÄselskap?

Det er enkelt Ä motivere dagens kurs i Bioextrax. Flere pilot prosjekt med potensiell hÞy revenue, bruttomarginal 90-100% grunnet lisens modell og lav tillverkningskostned. Holder med att 1 avtal blir aktuellt, det nÊrmeste inom ~3/4 mÄneder og de kmr handles til 2-3x sales i 2021. SvÊrt lavt for et selskap med sÄnne marginaler. Regner med at det kommer flere pilot prosjekt nÊrmeste tiden.

ForĂžvrig treffer det alle mine punkter.

Microcap
3 millioner aksjer
Insider holdings > 50%
Lav free float

Side note sÄ synes jeg aksjens tekniska utvikling ligner pÄ Waturu. Og da savner vi en blow-out pÄ oppsiden fÞr den ska konsolidera nedover.

2 Likes

Det er tydelig veldig fÄ som Þnsker Ä selge aksjer i selskapet nÄ rett fÞr teknikken potensielt blir validert gjennom lisensieringsavtaler med store selskaper i miliardklassen.

image

Kursutviklingen bÊrer for meg preg av at mange vil inn, og at markedet klarer bare Ä fÄ seg til Ä prise opp kursen 7-10% om dagen i disse periodene. Hvor lenge varer det?

Market cap er pĂ„ SEK60 190mSEK, og enda “skjitbilligt” som de ville sagt i Sverige, HVIS lisensavtalene kommer.

Jeg er veldig spent pĂ„ utviklingen her, og nĂ„r volumet og meldingene kommer kan den gĂ„ ekstremt hĂžyt. Market cap pĂ„ 500mSEK-1000mSEK er ikke rart for et selskap som lykkes i denne sjangeren, og SÆRLIG slik markedene virker Ă„ bli i 2021.

FOMO kommer, er mitt bet. Tar av halvparten pÄ kurs 147 SEK, eller hvis noe endrer seg.

2 Likes

Ser at samarbeidene har kommet i hĂžst, 2 i sept, 2 i okt og 1 i nov. SĂ„ her er det vel muligheter for flere samarbeid fremover.

1 Like

Absolutt mulighet for flere “utvĂ€rderingsavtaler”, som de kaller det der borte.

Stjal ytterligere litt aksjer av Swedbank pÄ 50 kr, vil ha min blowout oppover. Vil dog ikke Þke for mye her oppe.

2 Likes

Øker i neste uke jamfÞrt Waturuchartet :wink:

Det jeg hÄper pÄ :+1::+1: hÄper pÄ et nytt pilot prosjekt.

Blowouten kommer vel ikke fĂžr de fĂ„r en “firm” kontrakt.
PÄ nyÄret kanskje?

Godt mulig det blir Ăžkte forventninger fram til da

Det vanskelige er antallet aksjer tilgjengelig. Dessverre mÄ man betale for Ä fÄ aksjer. Kommer in med typ 1000 aksjer per gang. Fikk inn ytterligere 1600 idag, men ellers ingen stÞrre blokk Ä ta av. En positiv nyhet og aksjen gÄr 10-20%.

1 Like

Det som er gull her er at de bare brenner ca 5 mill i Äret og bare en skarp avtale vil gi et voldsomt utslag, bÄde pÄ kurs og pÄ cashflow :crossed_fingers:

1 Like

Sendt mail til VD idag. Regner personlig med bruttomarginaler pÄ 90-99%, dels grunnet lav produksjonskostnad men ogsÄ lisens modell. Vinstmarginal pÄ ett eventuellt avtal er skyhÞy.

Hele investerings teorien baseres pÄ om man tror de lander ett avtal eller ikke. Mtp at de skrev pÄ 3 pilot prosjekt i lÞpet av sine fÞrste 6 mnd pÄ bÞrsen synes jeg er gode tegn. Regner med at det kommer til Ä komma fler.

4 Likes

Fra intervju med VD ifm IPO

Ni rÀknar med positivt kassaflöde Är 2022. Vad behöver komma pÄ plats för att ni ska nÄ det?

“Det rĂ€cker med ett eller tvĂ„ fullt rullande kommersiella avtal. Det beror pĂ„ att vi Ă€r billiga i drift, samtidigt som de anlĂ€ggningar som byggs med hjĂ€lp av vĂ„r teknologi Ă€r stora och genererar ett stort kassaflöde.”

Har ni nÄgra lÄngsiktiga mÄl eller ambitioner kring försÀljning, resultat eller lönsamhet?

“Vi gĂ„r inte ut med nĂ„gra försĂ€ljningsprognoser. DĂ€remot tror vi som sagt att vi kommer att börja generera ett positivt kassaflöde Ă„r 2022, och som tidigare nĂ€mnt Ă€r det stora anlĂ€ggningar och dĂ€rmed stora intĂ€kter det Ă€r frĂ„ga om.”

2 Likes

image

@babyrage hva betyr “Om utvĂ€rderingarna Ă€r framgĂ„ngsrika har Will & Co genom avtalet en förhandsrĂ€tt (engelska: “right of first refusal”) till en exklusiv distributionsrĂ€tt i Benelux-omrĂ„det under tre Ă„r.” ? kilde

2 Likes