Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

original

6 Likes

Hahaha:)

Jeg kan gi deg en kjapp oversikt i NANO.

Konkurranse:
PI3K - Søppel, mye SAE for effekten. Flere studier stoppet.
CAR-T - Så dyrt at flere myndigheter har sagt nei. Ikke nødvendigvis noe kur. Vanskelig å implimentere (grunnet SAE som CRS) på sykehus da de trenger spesielle tillatelser. Selger dårlig ($68m og $16m 2Q).
Ingen target som går på CD37 som er godkjent i klinikken (per i dag så som jeg vet om).

Potensialet:
Muligheter for markedsandler innen FL, MZL, MCL, CLL, DLBCL osv.
Først til markedet med CD37 targeting antistoff.
Eneste ARC mot CD37.

Resultater:
Outstanding

Dette går nok bra skal du se :slight_smile:

14 Likes

Hvorfor så sterk i PI3K-hatet, @larsmkn? Ikke trua på metoden? Eller er det safety vist til nå?

1 Like

Til glede for noen, til sorg og forgremmelse for andre. Her har dere den siste tids utvikling i marketcap for et knippe norske biotechselskaper:

6 Likes

Hehe, det er jo selvsagt satt en del på spissen :stuck_out_tongue:

Grunnen er at man waaaay back (altså noen få år) tenkte at dette skulle bli et skikkelig bra target inn onkologi og sepsielt NHL og CLL, hvor det ble testet ut først. Alle BP/biotechs og deres bestemor hadde/har en PI3K i pipelinen. Det var generell PI3K, og det er spesifikk, og dual spesifikk, og litt av hvert.
Bare se lista (edit. den er forrsten ikke oppdatert da noen studier har blitt lagt ned eller feilet):
Godkjent -

  • Idelalisib (PI3K Delta inhibitor) FDA approved July 2014 for leukemia and two types of lymphoma.[12]
  • Copanlisib (Inhibitor of PI3K, predominantly against PI3K-α and PI3K-δ) FDA approved in September 2017 for the treatment of adult patients with relapsed follicular lymphoma (FL) who have received at least two prior systemic therapies.[
    Kan vel slenge på VSTM sin også nå.

I “pipelinen”:

Late stage[edit]

In phase III clinical trials:

In/starting phase II clinical trials:

Early stage[edit]

With phase I results announced :

In early stage clinical trials[10]

Others

Jeg hadde i min tid stor tro på Gilead sin Idelalisib, helt til det kom frem at den var så toxsisk at deltagere i de kliniske forsøkene hadde død.

Men det kan jo være at det bare var denne som var dårlig. Alle er ikke nødvendigvis like.
Vel litt etter dette kom frem så var jeg på en forelesning på Instituttet på Radium. Forskeren som snakket spesialiserte seg på PI3K og målrettet behandling mot dem. Det han sa var deprimerende.
Jeg spurte om et knippe som var i testing, f.eks TGTX sin, og lurte på han sin mening. Selskapene selv hadde sagt disse var bra og viste liten tox. Han sa: “det tror jeg ikke før jeg får se det”.

Noe annet han sa var at han seriøst tvilte på om strategier som går etter PI3K med teknologier vi bruker nå vil kunne inhibere PI3K uten å være veldig skadelig for pasienten. For et intrykk hva to analytiker veteraner tenker om PI3K høre om TGTX her ved 20 min: https://armchairhealthcare.simplecast.fm/194180b7

About PI3K:“those things are just toxic as hell”.

Så litt av hatet mitt kommer fra hype som aldri infridde, med tox som var jævelig.

Men hvem vet. Kanskje noen klarer å lage en bra en til slutt :man_shrugging:

12 Likes

Takk for salig god gjennomgang!

Spørs om man kanskje må tilvake til investeringstegnebrettet også…

1 Like

PS: MEI-Pharma ME-401 går etter PI3k-delta, altså samme som Idealisib, til dels Copanlisib, Umbralisib og til dels Duvelisib som alle er foran i løypa eller allerede godkjent.

Da kan man snakke om at man må differesiere seg.

1 Like

Har du noen tanker rundt hvorfor medikamenter som er såpass like viser seg å ha såpass forskjellig effekt?

1 Like

Savepig

Fin den marketcap grafen din. Kunne du satt opp en tilsvarende på Enterprise Value?
Hvis ikke skal jeg prøve å få laget en når jeg får tid.

Selv om alle inhibitorene har PI3K som target så er det forskjell i spesifisetet, bindingsaffinitet og om inhiberingen er reversibel eller ikke.

Begreper som kan være litt kompliserte.
Jeg kan forslå noen gode bøker som Lehninger principles of biochemistry eller Voet og Voet sin Biochemistry, men de er mer tørre enn knekkebrød (og dyre som f***) :sleeping:

Det finnes sikkert noen bra videor på youtube som forklarer bedre, lettere og fortere :stuck_out_tongue:

Mange prinsipper som er involvert; kompetitiv vs. ikke kompetitv binding, affinitet, spesifistet, reversibel vs. ikke-reversibel, levering (IV vs. oral). Flerer år med molekylærbiologi altså.

jeg syns å huske at det en gang var en på forumet som sa han hadde jobbet med EGFR-inhibitorer. Om den personen melder seg frivillig så har nok han bedre svar enn meg :stuck_out_tongue:

4 Likes

Jeg skal grave litt i kveld, og poste det jeg eventuelt skulle finne av fornuft. Hjertelig.

Hva er det med disse inhibitorene som gjør at de er så giftige? Hva er det med denne typen medikamenter som gjør at nesten alle er så harde?

1 Like

MEIP har en presentasjon der de prøve å demonstrere den differensierte profilen til MEI-401 sammelignet med idealisib.

http://www.meipharma.com/sites/default/files/me-401_presentation.pdf

2 Likes

PI3K er en utrolig viktig mekanisme innen cellevekst, proteinsyntese, celloverlevelse, metabolisme og proliferasjon. Dette er prosesser som alle celler trenger. Det er en vanlig taktikk innen medikamentutvikling. Noen ting er mer toxisk en andre (PI3K =p110):

4 Likes

Den grafiske fremstillingen der gjør virkelig at enhver skal forstå hva PI3K-hemmere er :grimacing::sweat_smile:

6 Likes

Vel han spurte! :nerd_face:

Personlig så er det jeg har jobbet mest med på den figuren PTEN, og GRB2 veien. Litt AKT må man jo også presse inn :slight_smile:

8 Likes

Det hadde vært interessant å se! Føler meg litt done med regneark på en stund. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Alle snakker om sin differensiering, men som klasse så sliter de med tox.

Det kan hende MEI har knekt koden, men jeg kjenner selv at jeg er farget av tidligere studier på denne klassen.

1 Like

Skjønner. Genentech(Roche) har lagt ut denne på tuben. ikke at jeg får stort ut av det, annet enn dårligselvtillit. Føler det er mye pensum man må forstå for å i hele tatt se på PI3K-mekanismen.

Edit: denne fyren nailer det bedre enn Roche. :smiley:

Bart: 2/10
Pedagogikk: 9/10

2 Likes

Mulighet for å ta eksponering mot dette markedet :joy: Sette ut noen bikuber i hagen? :rofl: