Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Da skjønner jeg jo hvorfor du sitter i aksjen, men hvorfor guider ikke firmaet det selv, hvis det var sannsynlig i stedet for å guide 30%? Hittil har de da ikke vært noe annet enn for optimistiske såvidt jeg har fått med meg. Er ledelsen fullstendig på jordet, eller er de bare trege til å oppdatere markedet?

Eller gjelder 30%-veksten kun 2017-19 og de har ikke sagt noe om 2016?

Ja, det stemmer, i den årsrapporten så sier de ikke noe om salget i 2016 annet enn at det er da det virkelig vil vise seg i omsetningen (dette gjelder Pure). Og i den siste kvartalsrapporten snakker de om signifikant vekst, og at de vil snu kosttilskudds-delen til pluss i 2016.

De har jo vært alt for optimistiske i guidingen i år. Og det er grunn til å være skeptisk, men som sagt mener jeg at når man ser på eksporttallene og varelageret så kan man legge sammen to og to og anta at det i hvert fall vil komme noen litt sterkere kvartaler nå fremover.

Har laget et estimat på Q4 der jeg ser på base case med 35% bruttomargin

Hmm… Og utfra hva jeg leste på hegnar, så vil de være i en rimelig tight situasjon hvis det ikke er tilfellet. Det virker jo litt rart med innsidedeltakelsen i emisjonen på 14kr hvis de ikke mente dette kom til å gå veien. Kanskje de bare ser på det som har skjedd som 3-9mnd forsinkelse iflg planen?

Jeg synes denne lukter av høy risk og en relativt beskjeden belønning. Selv om alt går som det skal, så går de ikke i overskudd før 2017? Og sjansen for en ny emisjon hvis de ikke får gjort solgt det de nærmeste kvartalene?

… Jeg skal kanskje ikke snakke så høyt om risk/reward med tanke på at jeg sitter i Photocure, men de har ihvertfall ikke cash-problemer og rewarden hvis f.eks Cevira slår til kan bli veldig bra.

Det er risiko, men det er også høy reward, i mitt scenario kan det være snakk om rundt 10 ganger dagens kurs på noen år.

Hmm…

Omsetning de siste årene:
13MNOK i 2012
17MNOK i 2013
26MNOK i 2014
21MNOK hittil i år. La oss si 10MNOK i Q4, så 31MNOK
2016E = 2x 2015 = 62MNOK
2017E = 1,3x 2016 = 80,6MNOK
2018E = 1,3x 2017 = 105MNOK
2019E = 136MNOK i omsetning

Dagens børsverdi 130MNOK, 10x = 1,3mrd med 136MNOK i avkastning.

… Jeg synes det høres optimistisk ut. :wink:

Hvis jeg tar utgangspunkt i mitt base case:

Jeg tror jo omsetningen har vært bedre i Q4 enn det mange forventer (13-14 MNOK) og omsetningen for 2015 totalt blir da 34.5 MNOK. Så tror jeg på 100% vekst i 2016 og deretter 27%. Da ender vi opp med 145 MNOK varesalg i 2019.

Dersom mesteparten av veksten kommer innen Pure, tror jeg bruttomarginen vil komme opp i 65% og 94 MNOK brutto fra varesalg.

Nå er det meldt fra selskapet at de vil redusere kostnadene i 2016-2017 og jeg tror det er realistisk å nå 2014 nivå, 26 MNOK.

Selskapet har ingen gjeld og vil heller ikke betale skatt innen denne perioden pga fremførbart underskudd.

Da får vi dette resultatet 2019

Sales revenue 144729
Cost of sales -50655
Gross profit 94074

Operational costs (employee costs, other operational expenses) -26092

EBITDA 67982

Amortization and depreciation -5768
EBIT 62214

Financial items 0
Tax 0

EAT 62214

Shares 17139
EPS 3.63

P/E 15
P/S 6.4

Market cap 933211
Price 54.4

Det hadde sneket seg inn en liten feil da jeg skrev 10 ganger, med riktig antall aksjer får vi 54.4/7.07 = 7.7 ganger pengene.

Dette er jo base case der jeg ikke har tatt med farmasatsning blant annet, og jeg har tatt utgangspunkt i den mest konservative guidingen, det vil si at oppsiden er enda større, men det er også risiko for at utviklingen går dårligere enn antatt.

Her er også litt om verdsettelse av andre selskaper innen samme bransje: http://dividendreference.com/data/sub-sector/vitamins-and-supplements

1 Like

Bionor er en sinnsyk aksje, eg røk ut på sl før helgen, når en aksje går fra 1,10 og til intratopp forge uke på over 2,5 og nå ned i 1,60 igjen, da må nyrebelte benyttes.

Skulle ønske eg hadde litt mer falgig forståels på feltet, eg skjønner jo at bionopr vil bli en mege hit dersom det lykkes, og fiansene og alt det der griene der.
Men i likhet med mangen andre aksjer som skal gjør oss alle rike, så er det mye som skal klaffes.

3 Likes

Høy risiko i biotech-aksjer særlig hvis selskapet har lite eller ingen andre inntekter som f.eks. CLAVIS. Her er et nytt eksempel. Chimerix, Inc. (CMRX).Fase 3 feilet. Ned nesten 80%

http://finance.yahoo.com/q?s=CMRX

2 Likes

Storeier øker

Svensker flagger i NattoPharma
Life Science Sweden har kommet seg over 10 prosent.

Life Science Sweden AB har kjøpt 258.949 aksjer i NattoPharma, går det frem av en børsmelding tirsdag.

Etter dette er Life Science Sweden AB oppe i 1.878.910 aksjer i NattoPharma, tilsvarende 10,96 prosent av utestående aksjer.

4 Likes

Da har SHB kjøpt 48545 aksjer i NATTO i dag (både Oslo og Stockholm), spennende å se om det blir noe flagging eller lignende.

Det kan jo være Life Science Sweden som øker enda mer, i så fall er de allerede over flaggegrensen på 10% og da blir det ingen ny melding.

1 Like

Tok litt Natto jeg og :slight_smile: nå er porteføljen nyttårsklar

3 Likes

Sterk dag for Photocure også :slight_smile:

Er dessverre ikke med der, men ser jo veldig lovende ut på grafen (og bra volum).

Har postet om dette tidligere

1 Like

Tok en liten post i PHO nå etter å ha solgt alt på 40+. High Seas nærmer seg flagging 4.7% nå. Ser ut som om jeg hadde rett i min antagelse at de ville bruke gevinsten i NEL til å kjøpe seg videre opp i PHO.

https://www.photocure.com/Investor-relations/largest_shareholders/

1 Like

Prøver meg på litt teknisk analyse av NattoPharma her

Motstand på 10 og 16-17. Hvis 10 kroner brytes er det “kort vei” opp til 16-17.

Kursen har testet bunnen av trendkanalen. Taket i trendkanalen ligger rundt 17-18 nå, men synkende.

Jeg begynte jo å kjøpe denne litt under 14 kroner og har snittet nedover gradvis hele veien, pga fundamental tro på caset. Lærdom her er at man godt kan ta en titt på det tekniske selv om man tror på caset og det er lav omsetning. Jeg begynte å kjøpe alt for nærme motstand på 16-17 og taket på trendkanalen rundt 20 den gang. Samtidig er jeg glad for at jeg begynte å kjøpe forsiktig og ikke tok alt på en gang.

4 Likes

Hadde eg hatt litt pæng til overs, så hadde eg nok prøvd med en lotto post i bionor idag.

Nå har eg ikke lest meldingen, men det kan vel like gjerne komme en rettet emi over dagens kurs ?:slight_smile:
Alle forbinder emi med negativitet, dette er langt fra virkligheten, men det kommer ann på hvordan emi blir gjennomført, det er viktig!

1 Like

Bionor er nok et eksempel på hvilken sprengkraft det er i biotech-aksjer hvis det trengs emisjon (eller kommer med dårlige fase-x-resultater) og man har lite inntekter. Emisjon nå i dagens børs-klima lukter desperasjon lang vei.

4 Likes

Ser ut til at eg kanskje skal være glad eg ikke hadde peng til kjøp da .

1 Like

PCIB med gode nyheter i dag:

PCI Biotech: Dose escalation in the bile duct cancer study completed with promising early signs of efficacy

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160122.GlobeNewswire.1980585

edit:kjøpte en liten post her i dag.

1 Like

hyggelig å ha rett :smile:

Oslo Axess-noterte PCI Biotech spratt fredag opp 8,0 prosent på gladmelding om kreftstudie. Mandag fortsetter oppturen, og aksjen er foreløpig dagens største vinner med en opp gang på 26,11 prosent til 5,99 kroner.

3 Likes

I Bionor er virkelig ikke lysten til å delta på en emisjon særlig høy. Kursen har gått en vei siden mld om at selskapet vurderer en emisjon

sitat:
I den forbindelse vurderer selskapet en rettet emisjon på rundt 45
millioner kroner. Emisjonskursen vil bli satt i en bookbuilding-prosess.Emisjonen vil rettes mot de 100 største aksjonærene, styremedlemmer og noen utvalgte eksterne investorer.

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=BIONOR.OSE

The Board of Directors of the Company has considered various transaction
structures to raise equity. Taking into account the need for funding, execution
risk, cost, cash position of the Company and timing implications in a rights
issue, the Board of Directors has on the basis of careful considerations decided
that an announced private placement combined with a subsequent repair offering
for existing shareholders not being allocated shares in the Private Placement
(the “Repair Issue”), will be the structure that best protects the Company’s and
the shareholders’ interests.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160121.GlobeNewswire.1974942

2 Likes