Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

Veldig enig at børspause bør benyttes ved slipp av kliniske data. For min del kan pausen være kortere enn det du foreslår, men gjerne 30 min - 1 time. Når aksjen åpnes igjen for handel, så bør det være 5 min auksjon. Usikker på hvordan reglene er når handelen åpnes igjen.

2 Likes

Man må lage børsregler som gjelder for alle selskaper, ikke kun for biotek.

Du har mulighet til å få varsel på SMS og epost, og hvis du får en SMS / epost og ikke leser den, og ikke har mulighet til å logge deg på børsen, så er det ditt problem. Markedet får gå videre uten å vente på deg.

Mange kan sitte i møter i timesvis, være på reisefot, ha en jobb hvor man ikke kan logge seg inn i arbeidstiden og følge med på investeringene sine. Disse personene som fortsatt velger å spekulere i, og swingtrade, aksjer med kortsiktig horisont mener jeg ikke børsen skal ta hensyn til hvis målet er å ha ett profesjonelt marked.

Børsen er ett profesjonelt marked, og hvis du ikke har mulighet til å følge med på det profesjonelle markedet så bør du revurdere om du skal delta på det. Svaret bør ikke være at vi skal nedlegge det profesjonelle markedet for å gjøre det lettere for amatører å delta.

Jeg ønsker i hvert fall ett profesjonelt børsmarked i Norge, og da er konsekvensene at det faktisk må fungere som ett profesjonelt marked. Det vil si at det er lov å reagere umiddelbart på endringer som er meddelt markedet. Kunne man aktivt ta i bruk noe for å stoppe handelen?

Greit nok, en matching halt i 5 minutter så man fikk lest meldinger hadde sikkert hatt sin funksjon. Da rekker man også å reagere på en sms eller epost og logge inn hvis man ikke er innlogget. Men jeg vil heller ha ett profesjonelt marked enn å stoppe handelen i timesvis fordi ett selskap ser at kursen faller og så sender de ut en børsmelding om at de skal på investorkonferanse og dette er “børssensitivt” - og så blir kursen låst.

Og vi vet alle at idiotselskaper fint sender ut børsmeldinger i tide og utide, så ett hvilket som helst system ville blitt misbrukt.

La oss si at TRVX eller PCIB hadde en idiotledelse (dvs ikke de som sitter der i dag). Plutselig kommer melding om 3 døde amerikanere av Coronavirus kl 15:40 og USA børsen raser ned 3% før oslo børs stenger…

Men ikke i trvx og pcib, for disse selskapene sender ut en børsmelding om “framgang i samtaler med potensiell partner som nærmer seg avklaring” og kursen blir låst til neste dag. Så aksjonærene får “tenkt seg om.” Jada, det hadde blitt bra …

6 Likes

Gode poenger!

Hadde selskapene begynt å bruke muligheten for å pause aksjen i påvente av nyheter. Jeg klarer ikke å se at det bør være et stort problem.

Men hvorfor kommer ikke bare selskapene med børsmeldingen før eller etter stengetid, så unngår vi slike situasjoner som idag?

Hva er problemet med en slik praksis? Investorene får da tid til å tolke dataene før børsen får reagert på de.

1 Like

Som forklart under:

2 Likes

Hei,

Ja så denne i etterkant, fint å ha en CEO som er på ballen.

Da er det eventuelt bare børspause som kunne vært aktuelt ref @Savepig

1 Like

Hva skal vi med børspause i biotek?

Det er sannsynligvis under 1% av deltakerne her inne som har evne til å vurdere kliniske resultater opp mot historiske eller konkurrenters data. (Ikke at det her noenting å si kortsiktig)

Kanskje @Boykie eller @larsmkn kunne gjort seg opp en mening om posteren hvis de fikk en time og var involvert i aksjen fra før, men når markedet åpnet etterpå ville de fremdeles vært prisgitt reaksjonen til de 200 traderne som ikke har den evnen og som trader på sentiment.

4 Likes

Interessant intervju med Jonas Einarsson over 3 sider i FA i dag. Lite selskapsspesifikt men mye om hvordan de har bygget opp investeringsporteføljen. Sluttsetningen handler om Corona (som han mener er litt verre enn en forkjølelse men langt snillere enn en vanlig influensa) og den overdrevne frykten.

“-så hvis du frykter viruset fra Kina, men droppet influensavaksinen, da har du misforstått.”

6 Likes

Hvorledes fungerer børspause i andre land?
Skulle tro at en internasjonal standard var å foretrekke.

1 Like

En ting er at konferansene som er i USA slipper ganske mye nyheter før børsen åpner der men da er jo børsen vår åpen. :slight_smile:

1 Like

Denne diskusjonen er jo relevant for de andre biotekselskapene.

Hvor bør terskelen ligge?

Nye kliniske data, regulatoriske privilegier mener jeg definitivt er innenfor å stoppe handelem på, om data må slippes mens børsen er åpent.

Og selvsagt lisens-avtaler og partneravtaler etc. I disse tilfellene er det vel forhåpentligvis innenfor å drøye 1t eller 2 om du signerer avtale kl 15. Slik at meldingen kommer etter stengetid.

Slippes slike meldinger børsens åpningstider er det selvsagt matching halt men selv det ville være å gi tradere enn stor fordel.

Noen som har eksempler?

Var før min tid i PCIB men kom det ikke data fra gallegangsstudiet midt på lyse dagen i oktober 2016?

2 Likes

Vet ikke om denne har blitt delt her før;

Nord-Norges unoterte krefthåp har funnet immunforsvarets «gasspedal og GPS-koordinater». Nå jakter Lytix Biopharma på nye investorer for å lykkes i USA. – Akkurat nå er det et vindu.

3 Likes

noen som har kjennskap til spinoffen fra lytix biopharma, pharmasum therapeutics? en fugelli som driver det visstnok.

1 Like

Helt enig med deg!

Et retorisk spørsmål blir:
Hvor ofte er det selskaper i andre sektorer slipper nyheter av klar fundamental betydning midt i åpningstiden?

1 Like

Brukes ikke så mye men det forekommer. Xxl, Abt er blant de som har brukt det.

https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=Matching

Årsaken til det er jo at tilnærmet alle nyheter av fundamental betydning kommer før eller etter ordinære åpningstider.

https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=6098&fromDate=2013-02-07&toDate=&market=&messageTitle=q2

Sjekk tidspunktene.

Så kan man selvsagt diskutere om kvartalstallene fra en industribedrift er kursdrivende eller ikke …

Det er ganske oppløftende å se hvor mye mer robust biotek på børsen nå kontra når det var nano eller pcib som dro hele lasset:

2 Likes

Bull flagg

1 Like