Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Verden er sprø, obx trader som bitcoin

1 Like

Ja, verden er helsprø🤕

En av grunnene det bare er tull å trade krypto i disse tider. Børsen er mer likvid og volatil nok :slight_smile:

2 Likes

Ja enig i det, jeg har ikke sett noen attraktive tradingmuligheter egentlig i det hele tatt i det siste, fordi bitcoin på det jevne er alt for lite volatil men så får den disse plutselige BART-bevegelsene helt ut av det blå. Blir som å trade medistim i 2018-2019.

Nettopp. Selv vil jeg gjerne tjene penger, men har ikke anledning til å følge nøye med for tiden. Og da er det bedre å sitte i mye cash.

Utenom å trade svingninger har det skjedd lite siste mnd. “Back to square one.”

https://www.cnbc.com/2020/06/15/dollar-crash-is-almost-inevitable-asia-expert-stephen-roach-warns.html

Kan smellen ligge “rett rundt hjørne?”: DXY dollar index.

FED lukker øynene og håper det går bra. Noe sier meg at det ikke gjør det.

1 Like

Den Amerikanske Government ønsker en svakere dollar. Blir spennende med DXY framover, og ikke minst USD/NOK.

Steven Roach snakker om et dollar crash på 35 %, samme som potensialet i figuren min over. Det er neppe ønskelig, med stekt økende priser og renter, og fallende verdier på assets. Stagflasjon på godt norsk.

Stagflasjon blir det mest sannsynlig uansett, tror jeg - med økende verdier på assets.

Fallende verdier på assets i forhold til andre valutaer. 35% dropp i dollarverdi, gir 35 % billigere aksjer og eiendom i US for alle andre enn de som sitter med dollar. Verdien av det man eier (US borger) blir i realiteten vesentlig redusert.

Hehe, dette er noe av det mest ABSURDE jeg har lest. Har verden gått av hengslene? (Ikke svar).

@cagey2 - du kommer til å like denne:

2 Likes

Hehe ja Nocturne. Helt utrolig!

image

2 Likes

Hertz og en del andre aksjer er jo nå 100% pyramidespill, her kan man jo godt inkludere Norwegian også. Bra jobba av myndighetene å legge opp til et aksjemarked som er så løsrevet fra det fundamentale at det er der man ender opp.

4 Likes

Noen har tjent sinnsykt mye penger på dette, man hører ikke om de som har tapt. Men fed fikk det som de ville, markedet er ødelagt men kan bare gå en vei med mindre frykten virkelig slår inn. Den kan ikke fed gjøre så mye med heller :slight_smile:

I følge Ray Dalio så har vi ikke så veldig lang tid igjen,
se f.eks det han sier fra ca. 19:00 om du ikke gidder å se hele videoen:

11 Likes

Når det gjelder konkursrammede selskaper som stiger, kan det hende markedet tror at selskapene kommer til å bli reddet av staten?

Årsaken til konkurser er jo ofte likviditet, så lenge man kan betale for seg kan man holde det flytende (med mindre assets er alt for lave i forhold til gjeld og kreditorer krever å tvangsinnløse).

De fleste i markedet er mer tjent med at konkursrammede bedrifter drives videre (arbeidsplasser, kreditorer får løpende betaling osv) - det virker litt som at det er markedet vi har i dag.

På en måte bra at FED nå er blitt sosialistiske og redder bedrifter over en lav sko, for da mister færre jobbene sine og samfunnet går videre som før.

Etter min mening bør samfunnet drives på en måte som gjør at alle kan ha det godt (nok) økonomisk. Det er jo på en måte det man gjør nå. Penger er jo egentlig bare noe vi mennesker har blitt enige om har verdi, så at de brukes for å redde store deler av samfunnet er helt greit. Selvsagt om lønninger forblir lave og pengeverdien går drastisk ned er det negativt for mange.

3 Likes

Hertz er det ganske sikkert at ikke blir reddet av staten, man kunne gamblet på det i forkant, men ikke etter at de fikk avslag og nå har kastet inn håndkle.

https://www.washingtonpost.com/business/what-hertz-had-under-the-hood-wasnt-pretty/2020/05/26/00cf9506-9f27-11ea-be06-af5514ee0385_story.html

1 Like

Gap-fylling på gang? Kan det være at gaps må tettes før nedturen starter for alvor:

Eks: S&P:

Olja: Gap tilbake fra ca 43-45 på brent (UK oil):

https://www.cnbc.com/2020/06/15/stock-market-futures-open-to-close-news.html