Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Jeg er klar over hva stigning betyr… Relativitet er en kul ting, alt går jo etter hva man har for referansesystem.

Sitter på telefonen og ser ikke helt hvor linjene går. På hvilket nivå bryter man ut av kanalen?

Vi har brutt ut :wink:

3 Likes

Bjørnene når vi endelig går ned

5 Likes

Hva tenker dere om dette forslaget til spådom?

Hoveddriveren jeg ser for et scenario hvor aksjemarkedet ender ned er likviditets-etterspørsel og tilbud, og USA har nå pumpet inn enormt med likviditet i økonomien som har svekket dollaren noe, men jeg tror allikevel likviditetsproblemene der borte vil bli større på sikt pga. omfanget av corona-tiltakene og at kronen derfor vil svekkes noe mot dollaren av den grunn. Det vil også skje her tror jeg, men i mindre grad, og da blir penger i banken/utlån av likviditet mer verdt enn aksjer som vil føre til at akjsene faller igjen. Vi får se, kan godt hende jeg tar feil også og at vi ender i “business as usual” og ingen flere store fall. I media vil det bli kalt “en ny finanskrise” og “børs panikk” osv. men det er bare tilbud og etterspørsel + den usynlige hånd. Men vi får sjå, kanskje det ikke skjer heller. Oppgangen og nedgangen vi har sett gikk utrolig raskt da sammenliknet med tidligere kriser. Sikkert fordi alle har bedre og raskere tilgang på info nå enn før.

Prøv gratis versjon, så får du 60% tilbud. Har du prøvd før tror jeg ikke venne promo er tilgjengelig.

2 Likes

Black Friday er nevnt, ellers kan du teste pro og avslutte etter en mnd, da får du snart tilbud på 25% tror jeg, så 50% (eller samme som Black Friday).

1 Like

Føler at det går mot en snarlig avklaring av videre retning, kanskje i morgen, senest mandag. Bevegelsene i oljeprisen er for store til at børsen skal gå rundt og late som ingenting.

Ryker den tykke røde streken i morgen, så er kursen i øyeblikket en kjempefin inngangsbillett for bear og nedgang mot 666 sånn i første omgang.

Derimot om det går opp over 750 i dag, så er veien opp til 800 poeng kort.

4 Likes

Vi ser mye det samme, jeg ser også den trekanten, og mulighet for at kursen kan være inne i den til neste uke, senest tirsdag. Da bør retningen være avklart. Disse formasjonene pleier å jo i følge teorien å ryke når de er 80% complete, så mandag er vel best guesstimate, med mindre det kommer noe news som kan velte oss ene eller andre veien. Personlig har jeg økt litt mer i bear i dag, men det siste kjøpes ikke før avklaring, evt. så ryker jeg ut på SL om den bryter opp.

1 Like

Kjenner på magefølelsen her, jeg er så pissnervøs at jeg holder på å selge alle bjørnene nå.

Så tok hjernen over og la inn en kjøpsordre til på bear… Spørs hvor lurt det er, men jeg kan da ikke skjønne at vi skal opp til 800 poeng nå her på vår oljetunge børs. Det kan ikke fortsette rett opp i dette tempoet videre, kan ikke skjønne annet enn at vi må ned etterhvert, FOMO eller ikke.

1 Like

Jeg sitter også å klør meg i hodet men har sluttet å prøve å gjette og heller gå for det jeg tror er mest sannsynlig. Myndighetene kan fighte det så mye de vil med å trykke penger, men før eller senere så må man innse at det er 0 vekst i verden og at bedriftene taper penger. Det er skyhøy arbeidsledighet og vi har enda ikke begynt å se konkursbølgen som vil komme på grunn av dette.

Teknisk ser jeg stadig bearish signaler, uten at det har hatt særlig effekt til nå.

Eksempelvis mange slike wedger som bare fortsetter i ulike former - denne har i tillegg divergens i RSI, og stochs er i ferd med å krysse bearish, noe som skulle tilsi brudd ned. (Toppstreken er tegnet på wicks, du ser det hvis du klikker på bildet for å få opp større bilde).

Edit: fint også å se på volum på denne oppturen - daily volum her (får ikke opp volum på lavere timeframes desverre - noen som har det?)

6 Likes

Rakk ikke skrive ferdig posten her før jeg så du hadde laget en fin graf over nettopp det jeg tenkte på, fallende volum. Er jo tilbake på pre-corona nivåer her nå. Har folk gått fra skrivebordet og tatt ferie?

Ser også litt på den amerikanske børsen. Jobless claims på 25 millioner, så det må jo bare gå opp litt til der borte også.

Ser ingen veldig tydelige trendlinjer der på SP500 men skisserte noe lignende som for OSEBX/OBX, så SP500 må vel bare en svipptur oppom 2840-45 før den kan snu ned.

Det jeg kjenner jeg frykter litt nå mens jeg sitter på bjørner er videre krigshissing fra Trump. Virker som han nå bare leter etter en grunn til å angripe Iran. Kanskje må de oppkonstruere en grunn for å legitimere krig der borte, who knows… Krig vil vel kanskje hjelpe på aksjekursene, regner jeg med han tenker. Får ihvertfall opp oljeprisen. Og han vinner sikkert velgere på å spille litt macho, og får fokus bort fra at han rotet det til i starten av coronautbruddet.

1 Like

Beklager, det var vist 40% rabatt for Pro. Så har du skattefradrag i tillegg da :slight_smile:
image

1 Like

Sell in May and stay AWAY

1 Like

Prøve å se for dere børsen som en fotball, den traff “virus”-veggen, falt ned og spratt opp igjen fra bakken, hvor skal ballen nå bevege seg videre?

16 Likes

Trump står kanskje klar til å ta brassespark, drømmer kanskje om at ballen tas av vinden etterhvert, om ikke vil nok ballen sprette nedover en stund…!

1 Like

Beste analysen hittil! :sweat_smile:

1 Like

Veldig gode analyse. Eneste jokerne her er Trump og Fed.

Altså, vi får slike artikler daglig, som i et rasjonelt marked ville forårsaket fall, men neida.
Her skal det pumpes så mye som pumpes må :roll_eyes:

2 Likes

Det har vært dyrt å vente på bear :yum:

3 Likes