Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Jeg pleier å bruke ig både til obx og sp500:

1 Like

Takk skal du ha! Der var den :slight_smile: De skulle ha den på Nordnet også men fant den ikke der.
Tidligere har jeg ventet på Roger Berntsens prognoser men nå kan jeg jo bare sjekke IG :grin:

image

Ser ut som det blir ganske rødt over fjøla i dag. Jeg har tenkt litt på utsagn som f.eks det til @anon57124368 lenger opp i tråden her. Altså på hvorfor folk tror bjørner ønsker å se verden brenne.

Det er ikke fullt så enkelt.

I mitt hode handler det om logikk. Jeg får litt åndenød av ting (som for meg) er ulogiske.
At markedene skal rett tilbake til ATH etter den verste økonomiske krisen siden 1930, er en slik irrasjonell tanke.

Vi har nå den høyeste arbeidsledigheten i verden siden man begynte å dokumentere dette tallet.
Vi har ingen vekst. Vi har de dårligste PMI tallene fra store land som Kina og USA på flere tiår, og nå kom SSB i dag ut med en prognose som sier nedturen vil vare i flere år her hjemme.

Dette er ikke hyggelig lesing. Likevel har man fortsatt festen fordi man har dopet markedet med stimulus pakker herfra til månen. Ingen i media diskuterer om dette er greit, eller hvilke konsekvenser det vil få på sikt.

Når man ser dette skje, er det rart man blir en bjørn?
Er det ikke det eneste rasjonelle, gitt situasjonen? :thinking:

7 Likes

“Det er priset inn” er vel den vanlige sjargongen.

1 Like

Her er wedgen jeg postet i går. Formasjonen var nesten annullert, men holdt akkurat.
Regner med markedet vil forsøke å teste bruddpunktet rundt 680-681, før den går videre ned.

2 Likes

Hvordan tror du den ser ut om 3-6 måneder ?

2 Likes

Ah, godt spørsmål. Det enkle svaret er jeg vet ikke. Det vanskelige svaret er at det er usikkert. Det kan gå godt, det kan gå dårlig. Vi har for lite data per nå til å konkludere er min konklusjon. Jeg tror 6 måneder frem i tid vil gi svar på ganske mye ifht. hvor mye lock-down har hatt å si. Men det er også en av grunnene til å være bear – kortsiktig.

Mitt argument er at usikkerhet i seg selv er nok til å være bear, om du skjønner. Hadde vi visst at arbeidsledigheten ville nulles ut, eller i allefall bli mye bedre om 3-6 måneder kunne jeg forstått mer av oppgangen. Markedet er jo fremsynt. Jeg har bare en snikende følelse av at oppgangen er basert på luft og håp, mer enn fakta.

Som jeg har påpekt før er jeg åpen for at konklusjonen min er feil. Jeg er ikke permabear. Jeg har jobb og håper jo økonomien henter seg inn igjen. Jeg tror bare det vil ta mye lenger tid enn 6 måneder.

4 Likes

Jeg forventer egentlig at en del vil kunne vende tilbake til jobben de kommende ukene og at det blir en nedgang i arbeidsledigheten fremover.
Mulig det blir en liten nedgang når studiene starter i august fordi en del velger å ta mer utdanning i stedet for å gå ledig.
Mye kommer jo an på hvor godt vi greier å holde smitten under kontroll fremover. Så blir det jo spennende å se om det kommer en ny bølge etter hvert som ødelegger progressjonen da.

Ser e24 har oversikt over antall:
https://e24.no/spesial/2020/coronaviruset/arbeidsledige

Noen konkursbølge har det ikke vært så langt i hvertfall:

Der spørs det vel om det ikke blir en oppgang til høsten da.

2 Likes

Når jeg ser på hovedindeksen stengte den et par små poenger høyere enn jeg trodde i går, 750 vs 747. Men den var raskt inne i sporet sitt i dag. Nå som det ble bekreftet igjen at det er motstand i 750-området kan jeg ikke skjønne annet enn at den må ned og dytte vekk bunnlinjen rundt 727 ganske kjapt? Og om det er den litt mer horisontale, men nedadgående trenden som gjelder nå en stund blir det ned og teste 715 ca på mandag, om 727 brytes :thinking:

2 Likes

Jeg ser bare på OBX indeksen siden det er den jeg er short, men den følger jo i OSEBX.

4 hr med Fib.nivåer. Bør være sterk støtte 647-653. Under dette kan vi se på fib nivåer.

Grunn til at jeg tror dette støttebeltet blir viktig er bearflagget på weekly.
Ryker 647-653 rangen, så ryker også den stigende trendlinjen, som utløser bearflagget.

I motsatt fall, OM vi skulle bryte opp, så kan man tolke det som en ascending triangle. I hvis tilfelle er vi alle REKT. No more bears. No more hibernation. No more food. REKT. #TGIF

Heldigvis er Karl Oscar bear. Han er en av få analytikere jeg har sansen for:

5 Likes

I utgangspunktet er det rasjonelt - helt enig - problemet er at derivatmarkedene i stor grad styrer resten av markedet så de som kontrollerer derivatene «bestemmer« retningen - og da er det ikke lenger nødvendigvis rasjonelle betraktninger som vinner.

1 Like

Måtte grave litt dypere for å finne ut hvorfor ikke børsen suste videre ned til 727 i dag, ser ut som at ballen til Holmes fikk bra sprett opp fra en MA-linje og videre opp til neste MA som også hadde litt sprett i seg. Motsatt sprett i virustaket på 746.

Har solgt, kjøpt tilbake på bunn og på nytt solgt mesteparten av bjørnene mine i dag, kjøpte en hel flokk på close i går. Sov ikke noe godt i natt med den smått Boeingske 747-linja mi brutt på close i går. :see_no_evil:

Kjøper kanskje tilbake mot slutten av dagen, se an hvordan de takler en mislykket coronamedisin over dammen. Børsene der er vel i ekstase over at Trump har funnet en måte å drepe viruset på i løpet av et minutt! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Har ikke fjernet linja jeg tegnet inn, redd ballen får en lobb om jeg tar den bort. Det er nemlig tverrliggeren dette her.

Edit: Det er MA50 og MA200 på 15 minutters oppløsning som har vært støttenivåer i dag
Edit 2: Ble rally for bjørnene mot close og solgte nesten alle bjørnene på close, veldig usikker på videre retning her nå, i og med at den tykke brede røde linjen nærmer seg. Kan bounce opp fra MA200(15min) igjen på mandag, men må jo si at tiden begynner å jobbe for oss som er litt mer bear i tankegangen.

NASDAQ kun 5% unna ATH i øyeblikket. Så jeg vet ikke med oppsiden i det store og det hele, kanskje litt risky å kjøpe fond med begge hendene nå?

Kjøper nok tilbake bjørnene på 744 på mandag om vi er innom der da.

1 Like

Mistet nesten motet i dag når OBX henta så mye inn av fallet men sta som jeg er solgte jeg ikke.
Glad for det nå. Fikk tegnet opp en trekant jeg fulgte med på og jommen brøt vi ikke ned fra den.

Target for trekanten er ca. 663 :slight_smile:

Mulig det kan skape litt panikk og brudd på den stigende trendlinjen? :thinking:

God helg! :bear:

7 Likes

Vi har en triangel på sp500 som kan bryte opp eller ned før helgen.

3 Likes

6 Likes

Tips : Spill av første 10 min av dagsrevyen. SSB tegner et mørkt bilde som savner sidestykke.

3 Likes

Ja det ser jo nesten slik ut . Må jo si at amerikanerene er utrolig heldige som har en president som er ekspert på absolutt alt!! Skulle gjerne hatt en sånn her i Norge :wink:

7 Likes

5 Likes

Nå har jeg hatt bjørner i 3 uker, nå begynner jeg og lure på om det bare er og gi seg. Noen som har noen gode argumenter for fremdeles og sitte bear ?

1 Like

Tenker at neste uke blir viktig, blir det en fin blå bull uke kaster jeg kortene, i motsatt fall kan man fint doble opp med bjørner.

4 Likes

SSB treffer sannsynligvis dårlig med prediksjonene sine nå som ellers. Virker ikke som de tar særlig i når de mener at 2020 ender med 2% ned for boligprisene.

1 Like