Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bokklubben

“A reader lives a thousand lives before he dies”

Tenkte starte en tråd for boktips. Dele alle deres beste bøker innefor alle områdene. Selv leser jag sjelden romaner, men blir oftest bøker om ekonomi, aksjer og personlig utvikling.

Har selv nettop dammet av denne gamle godingen. En bra bok er verd å lese flere ganger

5 Likes

Den jævligste boken jeg noen gang har lest: Berlin - nederlaget 1945. Boken er full av desperasjon, fortvilelse og umenneskeliggjøring.

image

Dokumentasjon på en intens og spennende måte
La det være sagt med en gang: Denne boker er utrolig velskrevet, og forfatteren tilbyr leseren nærmest en “gullgruve” av informasjon. Boken er rystende lesning, samtidig som den er skrevet i en form som gjør at leseren har vanskelig for å legge den fra seg.
Hans skildringer av de menneskelige lidelsene - på begge sider - er unik lesning. Her møter vi både seiersherrer og tapere, hevn og ondskap som kommer til uttrykk på begge sider, og Beevor blottlegger ikke bare den brutaliteten som SS utviste da nederlagets time ubønnhørlig nærmet seg, men også russernes brutale framferd da de inntar Berlin.

Nettopp denne siden av krigen har tidligere ikke vært viet så stor oppmerksomhet. Kan hende det mer eller mindre har vært tabu å skrive om dette. Her settes ting i perspektiv. Naziregimets brutale framferd i slaget mot Stalingrad “hevnes” når Stalin sender 2.5 millioner soldater, 6.250 stridsvogner, 41.600 kanoner og 7.500 fly for å innta Berlin. Det er kalkulert at ca 80,000 soldater ble ofret i denne kampen. 2 millioner tyske kvinner skal ha blitt voldtatt, halvparten av dem av russiske soldater. Bare i Berlin ble 100.000 kvinner skjendet våren 1945, og av dem døde ca 10.000 etter voldtektene.

Da russiske myndigheter protesterte kraftig mot boka da den kom ut, viste forfatteren til det informasjoner han hadde funnet i de tyske og russiske militærarkivene. I tillegg hadde han dokumentert overgrepene med brev og beretninger fra tyske voldtektsofre.

Ref: http://www.aktive-fredsreiser.no/biblioteket/boker/berlin_nederlaget.htm

4 Likes

Kult!

Obligatorisk å sjekke ut for mange her er Michael Lewis som står bak bøker som Flash Boys og The big short:

Jeg er å forblir en gamer og leser hovedsakelig Scifi. Om du klarer å se bort ifra filmen er denne boken prakket med god nostalgi.

I sommer blir det Økonomi og denne ligger klar på Verandaen

1 Like

Sen denne :slight_smile:

4 Likes

Lurer på hvor mange salg @babyrage har stått for av denne boken. Fikk den selv i bursdagsgave her om dagen :slight_smile: betaler Mark provisjon til deg eller, @babyrage?

1 Like

Nei haha. Men om en person kan lese en bra bok - og bli millionær till følgd av det, så er det verdt å lese den boken.

Boken tilbyr ett system - ett system av mange, men problemet jag finner idag hos mange jag prater med er att de har Inget system, allt handler om magefølelsen.

Den strategien kommer ta deg til konkurs.

4 Likes

Mangler think & trade men finner den kun hvor frakten > pris på blant annet amazon. Noen som har en ide korleis bokji kan anskaffes på andre sett?

Siden denne tråden er ganske rolig vil jeg gi en review om trade like a stock market wizard.

Den er lettleselig til å være en slik type bok og ikke bare er fyren veldig systematisk men med gode eksempler samt en drøss med sitater føler jeg at den gir meg et godt fundament på hva børsen er. Likte særdels fokuset på r/r noe @babyrage har gjenspeilet i sin strategi. Han kjører rett på uten bruk av metaforer og lange avsnitt om kampen for swaziland;
Ref skilpaddemetoden.

https://bokelskere.no/bok/skilpaddemetoden-laer-de-hemmelige-metodene-som-gjorde-vanlige-tradere-til-trade/38405/

Edit:ser jeg hadde trykket på deluxe shippin😅 når den var på vanlig kom frskten på 67 nok👍

1 Like

Jag bestilte den på amazon, var ikke så dyrt med frakt. Tror jag fikk den for ~300 kr. Vet ikke om noen andre steder dessverre.

Bøker har heller ikke toll mva inn til Norge. Så ganske digg med amazon
;D

2 av bøkene jeg kjøpte sist. Begge anbefales. Kina boka er veldig relevant for oss som investerer.

Når jeg kommer over bra bøker slenger jeg dem i handlekurven og når det er nok bøker der bestiller jeg. Meget praktisk. Har ikke lest disse men jeg tror de er bra.

Godt å blandet mao :wink:

2 Likes

“The Outsiders”
En bok som tar for seg de 8 CEO’ene som hadde spektakulære resultatene og tilførte aksjonærene mest verdi, i amerikansk næringsliv i forrige århundre. Dette er før tek-revolusjonen, så ingen amazon eller google her.

Den eneste du har hørt om er Buffet.

1 Like

Nei.

1 Like

Ikke direkte knyttet mot investering, men hørt mye bra om den.

Disse to bøkene er fantastiske:

“Uten tvil tiårets viktigste bok”. Tja. Hvorfor ikke, i konkurranse med “Thinking Fast and Slow” kanskje.

1 Like

Noen tips om gode romaner da?

Ja :slight_smile:







2 Likes

Skal være litt seriøs her. :+1:
Alle bøkene Clive Cussler har skrevet om Dirk Pitt synes jeg er veldig gode.
Fort 500 sider pr bok, men liker man spenning og adventure, så er de tingen!

1 Like

Reminiscences of a Stock Operator.

Første boken jeg leser i år er denne:

Eller - lese blir litt feil. Hører på lydbok :slight_smile:

3 Likes