Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bokklubben

Haha lydbok så du kan gjøre noe annet mens du hører på boken? Er ikke det litt mot filosofien om deep work? :grin:

1 Like

Hører kun på audible selv :wink:

Men om man hører en lydbok og ikke leser. Så kan aldri blinde lære å lese, fordi de føler blindeskrift ? :thinking:

Vil anbefale Blink - Hvordan underbevisstheten påvirker ting i hverdagen, uten at vi helt selv skjønner det.

1 Like

Hehe, ironien i det du beskriver slo meg ikke før etter å ha lyttet gjennom de første kapitlene. Begrenser lyttingen til monotone arbeidsoppgaver som støvsuging, matlaging og rydding, så får med meg det meste av det som blir sagt :slight_smile:

3 Likes

Som en digresjon, jeg synes det er veldig ok å høre på radio og politisk diskusjon når jeg kjører. Skulle jeg bare sittet stille i en stol i et hvitt rom og hørt på det samme hadde jeg blitt gal!

Det er lettere å fokusere på litt langtekkelige argumenter mens sansene ellers er opptatt med andre oppgaver.

4 Likes

Denne boken syns jeg var morsom og interessant lytting (audible):

Boken tar for seg livet til Warren fra han var en liten gutt og fram til i dag. Noen smakebiter om hva boken handler om:

  • Hvordan var han som barn
  • Investeringsfilosofien
  • Historien bak Berkshire Hathaway
  • Privatlivet hans

Så vil du vite mer om the Oracle of Omaha, så er denne boken noe for deg!

2 Likes

@holmes, anbefaler denne kritikerroste romanen om fire fyrer fra Manhattan, «Et lite liv»av Hanya Yanagihari. En murstein av en roman. Vanskelig å legge fra seg. Både rå og vakker.
bilde
Sto en artikkel i The Guardian om den. Link her.

1 Like

Maxim Gorki Min Barndom var veldig godt skrevet synes jeg. Setter tilværelsen litt i perspektiv! Anbefales.

Forresten Meditations av Marcus Aurelius og Letters To a Stoic av Seneca er veldig fine bøker av to av oldtidens store tenkere. Begge styrtrike og mektige menn, begge svært nøkterne og opptatt av måtehold. Anbefales for alle som savner en mening i tilværelsen eller som føler de har mistet retning. Anbefales forresten alle :slight_smile:

1 Like

Apropos stoisisme, anbefaler “The Obstacle is the way” og “Ego is the Enemy” av Ryan Holiday.

Begge er basert på verkene til Aurelius og Seneca, og prinsippene eksemplifiseres i disse bøkene med moderne mennesker som idrettsutøvere, politikere og mediapersonligheter.

Personlig likte jeg “The Obstacle is the way” langt mer enn “Ego is the enemy” :slight_smile:

1 Like

Sapiens (og Homo Deus) av Yuval Noah Harari. Forfatteren tar for seg menneskeheten og hvordan vi mennesker påvirket verden (på flere måter) etter at de første menneskene utviklet høyere intelligens.

1 Like

I disse tider kan det også være på sin plass å nevne «Kollaps» av Jared Diamond…
Fra omtalen

Om Kollaps

Endelig i pocket! Hvorfor blomstrer enkelte samfunn, mens andre kollapser? Hva skjedde med menneskene som skapte statuene på Påskeøya, eller med arkitektene bak Maya-pyramidene? Og hva kommer til å skje med oss? Jared Diamonds Våpen, pest og stål revolusjonerte vår historieforståelse. Nå utforsker han hvordan menneskehetens bruk og misbruk av miljøet kan avsløre sannheten om verdenshistoriens største kollapser, fra Anasazi-indianerne i Nord-Amerika til vikingene på Grønland og vår tids Montana. I Kollaps setter Jared Diamond siste nytt på forskningsfronten i et bredt historisk perspektiv. Resultatet er en pageturner som forklarer fortidens dypeste mysterier samtidig som den gir oss håp for fremtiden. Diamond argumenterer bedre enn noen annen jeg har lest, for sammenhengen mellom miljøarbeid og fredsarbeid. …boken om historiens samfunnskollapser er en imponerende intellektuell prestasjon i tillegg til at den er nyttig og underholdende lesning. Der hvor analysene nærmer seg vår egen tid, gir den et uerstattelig bakteppe for moderne økonomi og politikk. - Trond Berg Eriksen, Aftenposten

bilde

1 Like

Har du lest originalene? Det er tidløse klassikere som funker like godt i dag som de gjorde for over 2000 år siden. Jeg tviler på at Ryan Holiday-bøkene vil gjøre det samme. Har lest dem og :slight_smile: Det skal sies at Aurelius og Seneca ikke er like geniale hele veien (men ingen av dem var ment for utgivelse; Meditations var skrevet som en dagbok til Aurelius selv, mens Letters jo var brev til Senecas venn Lucilius - som viser hvor eksepsjonelt geniale de var (synes jeg da)).

Originalene må vel være best, men synes A Guide to the Good Life: The Ancient Art of Stoic Joy
av William B. Irvine er veldig bra. Forfatteren gir leseren god draghjelp.

1 Like

Stille og rolig i bokklubben, men vinteren er jo en god tid for lesing. Slår et slag for en gammel klassiker.

1 Like

Mange fine forslag her. Kan noen av dere anbefale meg en god bok som omhandler teknisk analyse?

Ein bok som virkelig kan anbefales er Factfulness av Hans Røsling. Ga meg ein kraftig aha-opplevelse knytt til verdensbildet. Boka er i tillegg veldig relevant med tanke på Corona-viruset i dag. Dette av den grunn at den gir godt grunnlag for korleis ein skal tolke statistikk og unngå eit overdramatisk bilete av situasjonen, som bl.a nyheter kan være med å gi. Forfatteren av boka er blant dei bak nettsiden https://www.gapminder.org/ der kan dei som vil ta ein kort test på 12 spørsmål med alternativ for å sjekke korleis verdensbilde ein har står i forhold til realiteten (veldig få klarer over 4 riktige).

3 Likes

Et sted til å dele aksjebøker man anbefaler, har lest, lurer på å kjøpe, etc. Begynn gjerne med å dele din favoritt aksjebok, og hvorfor den er så bra :slight_smile:

2 Likes

“The Outsiders”
En bok som tar for seg de 8 CEO’ene som hadde spektakulære resultatene og tilførte aksjonærene mest verdi, i amerikansk næringsliv i forrige århundre. Dette er før tek-revolusjonen, så ingen amazon eller google her.

Den eneste du har hørt om er Buffet.

2 Likes

Finnes en tråd som denne allerede, kanskje du heller vi poste i den? :slight_smile:

1 Like

Hei, godtfolk! litt off topic, men er det noen her som har tips til gode bøker om finans/aksjer?


Noen av mine tips. Ellers så har hegnar en bok kalt aksjer og daytrading. Har ikke lest den selv enda men…

3 Likes