Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Nordea klinker til igjen!

Nordea skulle egentlig kutte renten på boliglån med inntil 0,85 prosentpoeng fra 29. april, men svarer nå på DNBs fremskynding av rentekutt tirsdag.

4 Likes

Her, sånn skal det gjøres!

At folk bruker DNB er for meg helt ubegripelig, Norges største drittbank!

4 Likes

Nå er det jo verdt å sammenlikne hva de faktisk ender med i lånerente… Hallingdal Valdres reklamerer nå med lånerente fra 2,20%, Det betyr vel da at de hadde 3,30%?

På flexlån/boligkreditt har Hallingdal nå 2,30% innenfor 60% av boligverdi, mens jeg har 2,75% innenfor 70% i Danske Bank. Selv om Danske bare skal sette ned 0,85 om et par ukers tid, så ender jeg da likevel opp med 1,90%. Vil jo si at det er en sammenlikning som Hallingdal kommer ganske dårlig ut av :slight_smile:

2 Likes

Har en grei avtale med DNB og satser på at jeg får 1,9% der. De sender vel ikke ut info med det første.

1 Like

De har lagt seg på 2,09% innen 05. april for eksisterende kunder, men sikkert rom for lavere under gitte omstendigheter og ved direkte kontakt :slight_smile:

1 Like

62 posts were split to a new topic: Mortitråden

A post was merged into an existing topic: Boligmarkedet - Morti sin tråd

|Fortsatt lavere aktivitet i boligmarkedet

  • De siste 14 dagene etter at tiltakene mot koronautbruddet ble innført har aktiviteten i boligmarkedet falt, og antall salg var ned 36 prosent sist uke. Dette er likevel et høyt volum situasjonen tatt i betraktning, sier Eiendom Norge-direktør Henning Lauridsen.

Eiendom Norge har i samarbeid med Eiendomsverdi AS hentet ut tall fra omsetningen i boligmarkedet etter tiltakene mot koronautbruddet ble innført 12. mars 2020.

Færre salg, men aktivitet

Datauttrekket for uke 12 viser at aktiviteten i boligmarkedet har gått ned med 36 prosent sammenlignet med samme uke i fjor. Det ble solgt 1190 boliger i Norge i uke 12.

Det ble lagt ut 9 prosent færre boliger for salg i uke 12 i Norge. Totalt ble det lagt ut 2003 nye boliger på markedet i Norge.

Det totale utbudet i boligmarkedet er nasjonalt nå på nesten samme nivå som samme tidspunkt i 2019.

I snitt ble boligene solgt for 1 prosent under prisantydning i uke 12.

Bra aktivitet tross tiltak

  • Selv om aktiviteten har gått ned sammenlignet med samme uke i 2019, så selges det et stort antall boliger sett i lys av tiltakene mot koronautbruddet, sier Lauridsen.

  • I og med at påsken i år faller tidlig i april ville boligmarkedet normalt gått inn i en dvale nå, da mange venter til etter påske med å selge boligen sin. Det er derfor knyttet en viss usikkerhet til tallene, sier han.

Viktig med likviditet i boligmarkedet

Det har siden utbruddet blitt etablert flere økonomiske tiltak mot krisen. Eiendom Norge er blant annet positiv til de endringene som er gjort i boliglånsforskriften.

Vi savner imidlertid en ordning direkte rettet mot kredittsiden i boligmarkedet.

  • Finanskrisen lærte oss hvor viktig boligmarkedet er for realøkonomien. Det er derfor avgjørende at det er god kredittilgang, sier Lauridsen.

Statlig garanti for mellomfinansiering

Bankenes praksis med å yte mellomfinansiering ved boligbytte er særlig viktig for likviditeten og dynamikken i boligmarkedet.

  • Eiendom Norge mener derfor at staten nå må etablere en garantiordning for mellomfinansiering i boligmarkedet, da forskning viser at en endring i dynamikken med å kjøpe først, selge etterpå har negative effekter i boligmarkedet, sier Lauridsen.

  • Norsk økonomi trenger ikke et fall i boligprisene utløst av manglende likviditet. Erfaringen fra de dramatiske månedene høsten 2008 viser at det er fravær av mellomfinansiering som er skadelig for dynamikken i boligmarkedet. Derfor må staten nå på banen med en garantiordning for mellomfinansiering, avslutter Lauridsen.

NB: Data må behandles med varsomhet

Eiendom Norge understreker at dataene må behandles med en viss varsomhet, da boligmarkedet i mars og april i stor grad blir påvirket av hvordan påsken faller. Vanligvis legges svært mange boliger ut for salg først etter påske, noe som markerer den såkalte vårflommen i boligmarkedet.

​Dette er et sesongmønster som har gjentatt seg gjennom mange år i Norge.

Eiendom Norge slipper boligprisstatistikken for mars den 3. april 2020 kl. 11.00.|

2 Likes

Dette må være skrekken!

Hvordan tror dere markedet i oslo er til høsten?

Ned 10-15%

1 Like

Krever vel litt kompetanse å videreforedle den tomten? For ikke å snakke om kapital.

Hmm… Hvilken type kompetanse?

Er det bare å betale et byggefirma for å gjøre hele jobben liksom?

Det spørs hva du skal gjøre. Skal du bygge 2-3 hus i hver kommune der (ligger på kommunegrensa og i 2 kommuner) så kan det trolig gjøres som husklynge og uten reguleringsplan. Da med 2 søknader. en til hver kommune.

Skal du bygge 20 terrasseleiligheter så krever det reguleringsplan. Det er ikke for hvermansen. Jeg kunne laget en selv, men de fleste vil nok betale et firma som NorConsult ca 400 000 for den jobben.

Så har man jo både naust og stor kai til fjorden nedenfor som man bare kan beholde selv.

1 Like

Skal bruke et par timer på å snakke med reelle kjøpere der nå. Har ikke fellesvisninger nå som det er Corona. Så jeg må jobbe på før jeg får 1. budet.

Reelle spørsmål fra konkrete interessenter kan sendes meg i PM. Så kan jeg svare på prinsipielle spørsmål senere i dag.

1 Like

Da var det solgt - for prisantydning. :sunglasses:

6 Likes

Lagt for salg kl 1530 og solgt på 4 timer. Det er ikke så galt dette markedet da :wink:

Var jo bare tre rivingsobjekt :joy:

1 Like

Har du lov å si noe generelt om hva planen til kjøper var for eiendommen?

Ikke mye som legges ut nå.