Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hva tenker dere om boligmarkedet i tiden fremover? Leter etter et større sted å bo i Bærum/Asker. Kommer nedgangen i oljebransjen til å påvirke eiendomsprisene i Oslo-området, eller kun på vestlandet? Litt urolig for å kjøpe større bolig på all-time-high priser :/.

2 Likes

Vi holder på å bygge på huset vårt i Oslo akkurat nå. Ifjor prøvde vi å kjøpe oss større hus, men alt gikk skyhøyt over takst og/eller ble solgt før visning.

Jeg tror ikke det er noen stor risk å kjøpe hus i/rundt Oslo nå. Hovedgrunnen til de høye boligprisene er politisk vanstyre, og det tror jeg ikke det blir slutt på med det første.

2 Likes

Så du det jeg skrev om renta??.. Hvis NOKen svekker seg for mye så kan rente justeres opp… Ville ha ventet hvis jeg var deg. Høyere rente OG økende arbeidsledighet har en lei tendens til å sende prisene ned i boligmarkedet.

1 Like

Jeg tror renta i Norge skal ned. Kan ikke skjønne at vi skal kunne ha mye høyere rente enn i EU.

Så på et hus nylig som hadde takst på 6,3 mill. Huset hadde fukt i kjelleren og trengte nytt tak og to nye bad og generell modernisering - og det gikk for 7,4.

Vi må heldigvis ikke flytte enda og bor trangt enn så lenge. Renta kommer vel til å gå opp og prisene falle noe en eller annen gang, men når prisene har steget 17 av de siste 18 årene blir man jo litt påvirket til å tro at det vil fortsette.

1 Like

Hold ut et år eller to til :slight_smile:

Ville ikke tatt det så tungt om huset trengte litt oppussing. Hadde vært verre hvis det lå inntil E18 el.

Min teori er at støyen ved E18 kommer til å bli en god del lavere når el-bilene tar over. Et tips for dere som vil investere langsiktig :wink:

Edit: og friskere luft, ikke minst!

9 Likes

Hvis du kjøper/selger i samme marked, som du har tenkt, så blir det ikke så stor forskjel på når du kjøper. Hvis ikke størrelsesforskjellen er enorm da…

1 Like

Leiligheten vi har nå går kanskje for 3,5 og vi ser etter noe rundt 5–6 mill, så er redd for at prisstigningen går fra oss de neste årene dersom vi ikke kommer “ett hakk opp” i størrelse snart. Men det kan kanskje være at leiligheter stiger mer i pris enn eneboliger og tomannsboliger i %, slik at det ikke blir så stor forskjell. :smile:

Enten får vi økonomisk vekst og høyere renter, eller resesjon og lave renter, eller resesjon og høye renter. Uansett tror jeg at vi får en korreksjon i boligmarkedet.

1 Like

Synes du tenker riktig her. Tror dette er tiden for å gjøre en oppgradering i størrelse dersom du tenker å beholde huset i noen år. Korreksjonen i boligmarkedet er det vil lite tvil om og rentene vil vel trolig holde seg lav i ennå en stund.

Gikk selv fra leilighet i Oslo til villa på Stabekk. Mest opptatt av å få noe som jeg trengte, vil trives med og relativt køfri kjøring til Oslo. Med en enkel oppfrisking har det også vist seg å være en god investering. Tatt i betraktning at store deler av E18 vest for Lysaker kommer til å legges i tunnel, tror jeg området ned mot E18 vil bli ennå mer attraktivt når oppgraderingen av E18 begynner å ta form. Personlig ville jeg holdt meg unna Fornebu. +1 for Jar, Bekkestua, Lysaker og Stabekk.

Brukte DNB på Nordstrand til salget. Var veldig, veldig fornøyd med megler som heter Patrick (svensk).

5 Likes

Skulle ønske jeg kunne like innlegg mer enn én gang, takk for veldig bra innspill alle sammen :smile::smiley:

3 Likes

det kan du sikkert fikse, eller bare opprette smurf :smile:

tror du kan få en billig bolig i Stavanger-området på denne tiden :house: @pdx

2 Likes

Jeg tror at eiendomsprisene skal generelt ned i hele Europa i løpet av de neste par årene, ikke bare Norge. Men en grunn til at prisene er høyere i Stockholm enn Oslo er at rentene der er presset helt til bunns. Det er snakk om rundt 1-2% som folk betaler på et vanlig boliglån. Det skal også innføres avdragstvang som ironisk nok medfører at folk låner seg opp til pipa og kjøper veldig dyrt nå før de nye reglene innføres for å slippe de høye “kostnadene”.

2 Likes

Bolig eller ikke, eg tror på investering i tomtearel, både med formål som fremtidig boligutbygging men også næringsliv og landbruk.
Fast eiendom vil alitd være lukrativt, så lenge man tenker litt gjennom hvor man kjøper/ bygger ut.
At det kan komme dipper der som i alle andre marked , må forventes, men Norge er ett land som innbyggertallet skal stige kraftig i, i årene som kommer.

Uansett hvor man bor i landet, vil det alltid være lukrativt å eie godt gammeldags " land ", i strategisk geografiske områder.
Hadde eg hatt mye tilgjengelig kapital, som eg kunne låst i lang tid, så er eiendom en ting eg ville satset på.
Eg tror på lave renter i en årrekke fremover.

Selv er eg midt en Handel om fritidseiendom, har fått tilslag på bud, men må vente på endelig avgjersle grunnet en forkjøpsrett som er tinglyst og som gjelder i 2mnd.
Mildt sagt jævlig irriterende å vente på, å mest trulig er det ikke aktuelt for vedkommende å bruke retten sin, men vedkommende har heller ikke satt signaturen sin på dokument og returnert det.

3 Likes

Vi skal lage to hybelleiligheter i sokkeletasjen. Er det noen av dere som har erfaring fra noe slikt? Tror vi lager den ene ferdig med en gang (ila noen måneder) og legger opp rør etc til et ekstra bad, slik at vi kan lage en hybelleilighet til senere. …har lyst til å bruke kjellerstua en stund sjøl først.

Det du må passe på er at det er nok lys inn, slik at det følger forskriftene. Det vil i praksis også si at rømningsveiene er tilfredsstillende. Det må være minst to steder å komme seg ut i tilfelle brann (for eksempel en dør og et stort vindu). Pass spesielt på at dreneringen rundt kjelleren er god nok, så du unngår fuktskader og dårlig innemiljø. Det er også krav til hvor høyt vinduene er over bakken. Så er det viktig at du legger våtrommene der det ikke er krav om vindu, og utnytter vindusrommene til soverom/stue.

3 Likes

Smart å legge opp rørene og badet i sokkeletasjen slik at du kan bare dele av baderommet i to og få to bad. Da kan du bruke en felles gulv og veggmembran på begge leilighetene. Du trenger jo ikke montere dusj, vask og toalett før du trenger det senere i den ene delen.

Mittanbud.no har jeg god erfaring med. Ellers er det mest lønnsomme å ikke velge totalentreprenør på alt, men bestille hver håndverker hver for seg. Det kan kanskje være litt vanskelig om du ikke har noe erfaring og ikke helt vet rekkefølgen de ulike håndverkerne skal inn.

2 Likes