Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BSU over 34år

Fikk i dag brev fra DNB om at de kommer til å endre renta på BSU-kontoen til ordinær rente på sparekonto for oss som har fylt 34. Jeg har spart opp max beløp på BSU, og har valgt å la dette stå urørt så lenge renta var bedre enn på boliglånet. Denne fordelene blir nå borte. Noen som vet om dette også gjelder andre banker?

Jeg tenker umiddelbart at jeg bare burde nedbetale boliglånet, evt flytte BSU til en annen bank hvor denne endringen ikke skjer. Ellers har jeg også en strategi om at dersom markedet skulle krakke, har jeg rammelån med en relativt høy buffer slik at jeg kan hive inn en større sum - først og fremst da i fond.

Det kunne vært interessant å få litt innspill fra dere om alternative langsiktige investeringer jeg burde vurdere. Foreløpig ønsker jeg dog ikke å eksponere meg mer direkte i aksjer, da jeg fremdeles er i en litt for risikabel læringskurve. Krypto er nok heller ikke så aktuelt per i dag :sweat_smile:

Vi endrer betingelsene for BSU - Boligsparing for ungdom BSU er et gunstig spareprodukt for deg som ønsker å spare til bolig. Frem til du er 34 år får du gunstig skattefordel og bankens beste rente.
Vi endrer nå betingelsene for BSU. Fra fylte 34 år vil BSU-kontoer få samme rente som ordinær
sparekonto. Hva betyr dette for deg?
Med virkning fra 21. april 2018 vil renten på din BSU-konto reduseres fra 3,20 % til 0,55 %.
Du kan selvsagt fortsatt la pengene stå på BSU-kontoen, og husk at de må benyttes til boligformål.
Les mer om BSU på dnb.no.
Vennlig hilsen
DNB Bank ASA

2 Likes

Har samme opplegg, så nå ble det enda mer aktuelt å bytte til Storebrand som har bedre rente før pruting.

1 Like

Vet du at Storebrand ikke kommer til å gjøre samme endringen? Kikka for øvrig kjapt på Storebrand og ser at de i utgangspunktet tilbyr en rente på 2,90%. Per i dag har jeg 3,20 hos DnB. Mulig å prute på BSU-rente også? Har aldri prøvd på det faktisk.

En annen ting jeg lurer på; BSU-pengene skal enten benyttes til nedbetaling av boliglån, eller til boligformål. Hvordan er det å nedbetale beløpet på boliglånet som er rammelån for min del, for så å trekke det beløpet ut igjen og investere annerledes? Litt shady, men kan bli tatt på det?

Nei, det er umulig å si, men et greit signal å gi til DNB at de mister kunder på endringen. En kompis av meg har hatt hovedbankforhold til både Sparebank 1 og DNB, de underbyr hverandre med jevne mellomrom. :stuck_out_tongue:

DnB NOR sier at de i tillegg ikke anbefaler kunden å trekke opp rammen igjen det året BSU avsluttes.

Ref: http://www.dinepenger.no/forbruker/fond/slik-kan-du-bruke-bsu-pengene/10043641

Ser at en skriver:

Vår rådgiver i banken sier at dersom vi bruker BSU til å betale ned på Flexilånet så vil lånerammen justeres tilsvarende ned. Dette for å unngå at folk med flexilån betaler ned med BSU for deretter å ta pengene ut til ferie, båt etc. etc. Om dette skjer så blir det jo ikke mye igjen til kjøkken heller…

1 Like

Jeg tror trikset i så fall må være å ta ut pengene først også betale ned med BSU

2 Likes

Jeg sitter også litt i “BSU-klemma” og snakket med min bank. De anbefalte å avklare med selv med skatteetaten i mitt tilfelle.

Se hva de skriver selv her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Lan-formue-og-aksjer/Fradrag-for-BSU/

1 Like

KSU - Krypto Sparing for Ungdom :smile:. Med skattefradrag och hela baletten, det hade vart nåt! :wink:

3 Likes

Her bør jeg nok ta en telefon til DNB og høre hvordan de faktisk gjør det om jeg velger å nedbetale på lånet. Dersom de da senker lånerammen med tilsvarende beløp, vil jeg nok vurdere å flytte BSU-konto til annen bank inntil videre.

Dersom DNB som eneste bank faktisk gjør denne renteendringen, er det desto mer aktuelt å bytte bank. Ingen grunn til å være lojal her.

2 Likes

Mener at man beholder renta til man er 37 i Sparebank1 Sr-bank. Jeg trekker månedlig fra bsu for å betale på lånet slik at jeg frigjør disse midlene til aksjer :slightly_smiling_face:

3 Likes

Tror Danske bank gir samme rente etter 34?

Nå er ikke jeg 34 ennå, men rådgiveren min i Danske Bank sa i hvertfall at renta kom til å være lik så lenge pengene står på BSU-konto.

1 Like

Betal ned på lånet med BSU pengene først. Opprett så ramme lån og ta ut pengene. men det skal mye til for at noen skal henge seg opp i dette. Forøvrig er det vel ikke banken sitt ansvar at pengene blir brukt i henhold til statuttene for BSU.

Da kan man sette en strek over Nordea også om man fortsatt ønsker å ha BSU-kontoen etter fylte 34 år.

Fyfader. For en lusen bank som går ut i media på den måten. Irriterende!

2 Likes

Jeg flytta BSU-kontoen min til Sbanken av samme grunn. Har full opptjening og får beholde renta der. Hadde tidligere i en Eika sparebank, hvor jeg spurte om jeg fikk beholde renta. Det fikk jeg altså ikke. Har jo ikke noe behov for å nedbetale lånet når renta på BSU er høyere enn lånerenta.

Angående belåning for investering, så kan man vel strengt tatt gjøre det uten å blande inn oppsparte midler fra BSU uansett, så lenge banken går med på det. Hvis jeg har forstått det riktig, så kan man ta ut rentene fra fylte 34 år uten at det fører til avtalebrudd. Det vil si at hvis man øker boliglånet med 300.000 med eff. rente på 2,3% og får 3% på BSU, så vil det betale seg selv.
Eller noe jeg overser her? :slight_smile:

Nei, det skal bare være å kjøre på det! Jeg gadd ikke drive å ha BSU/lån i forskjellige banker og betalte bare ned på lånet, men har kjørt opplegget du nevner i 8 år. Har vel blitt 1500-2000 kr årlig “gratis” i den perioden.

Nei, det er akkurat det da. Kanskje bare mer hodebry? :stuck_out_tongue:

Har betalt ned lånet om ikke så veldig lenge, derfor jeg ikke gadd å bry meg. Har du lån med mer igjen, så er det verdt bryet. :slight_smile:

1 Like

Vekker denne tråden til live med en litt annen problemstilling:

Jeg har bedt min bank om å begynne å trekke månedlige renter og avdrag på boliglånet fra min BSU-konto som er i en annen bank. Jeg fikk da svar:

“For å kunne benytte BSU til nedbetaling av lån må den først flyttes til XXX (aktuell bank/långiver). Beløpet blir så ført inn på lån som forskuddbetaling, dvs at det ikke blir belastet renter og avdrag igjen før hele BSU-beløpet er benyttet”.

To spørsmål:

  1. Er dette vanlig praksis, eller har jeg en sær bank?
  2. Finnes det en løsning her som er mer gunstig enn en annen? Jeg får ikke løpende renter (som uansett blir dårlige nå) på BSU-pengene dersom jeg tar alt ut og setter de inn på lånet, for eksempel…?
1 Like