Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Capaz Capital 📈 đŸ’« ✍ - Min portefĂžlje

Ettersom jeg feirer 1-Ärsjubileum som bruker pÄ Tekinvestor i disse dager, synes jeg det var pÄ tide med en portefÞljetrÄd her inne. :partying_face: :+1:

Kort om meg
Ca. 1,5 Ă„rs erfaring som relativt aktiv aksjehandler, men kjĂžpte mine fĂžrste aksjer under finanskrisen i 2008-2009. Disse ble imidlertid solgt i lĂžpet av de fĂžrste Ă„rene, og jeg har siden den gang ikke handlet enkeltaksjer fĂžr sommeren 2019.

Min strategi
I lÞpet av min korte tid i aksjemarkedet har jeg forsÞkt forskjellige mÄter Ä handle pÄ. Det som jeg har gjort det best pÄ har vÊrt swingtrading over mÄneder. BÄde daytrades og ukestrades har gÄtt bra, men her har jeg ogsÄ surret mye frem og tilbake uten Ä falle helt til ro med valget mitt. Og da ender jeg ofte opp med Ä skifte mening alt for ofte, og taper bÄde kurtasje og avkastning pÄ den mÄten. I mars i Är handlet jeg ogsÄ i Nordnet sine bear-sertifikater og gjorde veldig god avkastning pÄ kort tid. Men jeg har ikke klart Ä fÄ noe uttelling pÄ disse etter mars, (i hverken bear eller bull-sertifikater), sÄ jeg tenker at den type handel for min del er forbeholdt til veldig spesielle perioder i markedet, slik vi hadde i mars.

Min fĂžrste seriĂžse “buy and hold”-aksje var Quantafuel mens den fortsatt var pĂ„ OTC-listen og ble handlet for rundt 10-12 kr juni 2019 (hensyntatt splitt ). Denne ga meg en flying start i aksjemarkedet, og jeg fant ut at jeg trivdes med en passiv rolle hvor man bare fulgte selskapet og dets fremdrift uten Ă„ hoppe for mye inn og ut. Jeg har imidlertid ikke klart Ă„ overbevise meg selv om Ă„ sette av noe til en “long long” portefĂžlje, men det er noe jeg har i tankene. Det vil i sĂ„ fall bli en liten del av portefĂžljen, som jeg da “lĂ„ser” for noen Ă„r.

Jeg er spesielt interessert i teknologi-selskaper, og tiltrekkes fort av “förhoppningsbolag” som de kaller det i Sverige, altsĂ„ selskaper som ennĂ„ ikke tjener penger, men som har et stort potensiale. Her inngĂ„r jo ogsĂ„ selvsagt mange biotek-selskaper, som jeg har lĂŠrt bedre Ă„ kjenne etter Ă„ ha begynt Ă„ fĂžlge med pĂ„ Tekinvestor. Mer om selskapene jeg har i kikkerten senere.

Mine utfordringer
Det er vel i aksjemarkedet som i livet ellers, at man er sin egen verste fiende, og da gjelder det Ä identifisere de svake sidene man mÄtte ha, slik at man kan vÊre bevisst og gjÞre smarte valg.

Min stĂžrste utfordring er uten tvil at jeg kan vĂŠre veldig impulsiv, noe som fort gir dĂ„rlige utslag over tid. SĂ„ det Ă„ lage seg en plan, og fĂžlge den, kommer til Ă„ vĂŠre mitt hovedfokus fremover! Dette gjelder nok spesielt i “förhoppningsbolag”, hvor svingningene kan vĂŠre store bĂ„de opp og ned, og man gjerne mĂ„ ta noen raske beslutninger (om man ikke allerede har lagt en plan for hvordan man skal agere).

Min portefĂžlje
Per 03.12.2020 bestĂ„r min portefĂžlje av “hele” tre aksjer. Min tidshorisont er i fĂžrste omgang til 01.02.2021, men dette kan nok endres i begge retninger avhengig av utvikling og meldinger fra selskapene. Jeg ser ikke bort fra at jeg kan ende opp med Ă„ sette av en liten del av alle disse tre selskapene til en “long long”-portefĂžlje.

Ultimovacs - KjĂžpt i oktober 2020, snitt ca. 52kr
Fþrst og fremst pga avslþring av mysterietstudiet i Q4, men dette kan bli et “long long”-case.

Bioextrax - KjĂžpt i november 2020, snitt ca. 52kr
Et selskap med lav mcap og enormt potensiale, som fort kan bli hypet bra de neste mÄnedene

Targovax - KjĂžpt i desember 2020, snitt ca. 9kr
Meget gode data i hĂžst, kombinert med veldig lav mcap gjĂžr at jeg vil ha en del av Targo

Min watchlist
Disse selskapene fÞlger jeg aktivt, men er ikke investert per i dag av ulike grunner. Og noen mener sikkert at man ikke bÞr oppgi hvilke selskaper man fÞlger, men jeg har mer tro pÄ at jeg kan lÊre noe av Ä dele dette, enn at jeg skal klare Ä pÄvirke noen pÄ en mÄte som gir meg dÄrligere inngang
 :stuck_out_tongue_winking_eye:

AAC Clyde Space (AAC) - Spennende selskap, men har ikke fÄtt satt meg nok inn i sektoren/bransjen :ringer_planet:

ArcticZymes (AZT) - Har aldri funnet rett inngang, selv om jeg har fulgt med siden den passerte 10kr :rocket:

Episurf Medical (EPIS B) - Denne er vel bare et spÞrsmÄl hvor lenge man kan vente fÞr den gÄr :flight_departure:

Kalera (KAL) - Veldig spennede ESG-selskap, men synes prisingen har vért noe hþy. Men kommer den under 20kr
 :innocent:

Quantafuel (QFUEL) - Har fortsatt troa pÄ Qfuel, men solgte pÄ 30kr fordi jeg syntes den begynte Ä bli dyr
 :dizzy_face:

Realfiction AB (REALFI) - En aksje med et sinnsykt potensial dersom den slÄr gjennom :key:

Smoltek (SMOL) - Definitivt et selskap for fremtiden, men nÄr er rett inngang
? :face_with_monocle:

SoftOx (SOFTX) - Utrolig spennende selskap innenfor sÄrbehandling og antibiotikaresistens. Har vÊrt inn og ut. Litt dÄrlig magefÞlelse for usikkerhet rundt AntiVir nÄ, men definitivt en aksje jeg fort tar inn igjen. :heart_eyes:

Tips, spÞrsmÄl og tilbakemeldinger
Jeg setter stor pris pÄ tips, spÞrsmÄl og tilbakemeldinger pÄ mine handler og selskapene jeg fÞlger. Jeg har fortsatt mye Ä lÊre, men det beste man kan gjÞre er jo bare Ä hive seg utpÄ og gjÞre sitt beste. :100: :facepunch:

20 Likes

Skal fĂžlge med her.
Gjerne post oppdaterte tanker om Ultimovacs
Bioextrax
Targovax
nÄr det skjer noe spennende :sunglasses:

1 Like

Gjorde noen endringer i dag etter Ă„ ha satt meg inn i et nytt selskap i helgen, som jeg synes ser uhyre spennende ut: ClearPoint Neuro (CLPT) som er notert i USA (Nasdaq).

Jeg legger ikke ut noen «analyse» eller kjÞpsanbefaling her, men anbefaler alle Ä lese gjennom selskapstrÄden i ro og mak, og gjÞre seg opp sin egen mening.

FĂžlgende endringer ble gjort i portefĂžljen:

Bioextrax, redusert posisjon med 50%
Etter 48% avkastning pÄ 10 dager, selger jeg halvparten av beholdningen og lar resten fly med noe lengre tidshorisont. ForelÞpig sikter jeg mot 01.07.2021, men her vil nok nyheter om avtale osv. bli avgjÞrende for hvor lenge jeg blir sittende. Uansett veldig fornÞyd med traden, og fremtiden er fortsatt veldig lys her!

Targovax, redusert posisjon med 40%
Jeg tok inngang fÞr helgen, men klarer ikke helt Ä stole pÄ Targovax-kursen pÄ kort sikt, og innser at jeg tok en litt stÞrre posisjon enn jeg er villig til Ä sitte med over lengre tid. Med redusert beholdning Þker jeg tidshorisonten her ogsÄ, i fÞrste omgang til 01.07.2021, men her kan jeg vÊre villig til Ä bare sitte helt stille inntil oppkjÞp eller avvikling. Targovax er min minste posisjon.

ClearPoint Neuro, nest stĂžrste posisjon
KjÞpte det som blir min fÞrste amerikanske aksje pÄ Äpning idag til $10. Jeg kunne fÄtt lavere inngang ved Ä holde igjen litt ser jeg, men er fornÞyd med Ä ha kommet inn i selskapet sÄpass tidlig. Selv om det har gÄtt mye i det siste, er det fortsatt en potensielt meget stor oppside her. Takk til @babyrage og @bra_britt for gode bidrag i selskapstrÄden. EDIT: Økte posisjonen i kveld, nytt snitt $9.75.

Ultimovacs, fortsatt stĂžrste posisjon
GjÞr ingen endringer med Ultimovacs. Kommer det fundamentale nyheter fÄr det bli en ny vurdering. ForelÞpig tidshorisont er fortsatt 01.02.2021.

6 Likes

Jesse Livermore Quote :

“After spending many years in Wall Street and after making and losing millions of dollars I want to tell you this: It never was my thinking that made the big money for me. It always was my sitting. Got that? My sitting tight!”

3 Likes

SĂ„ finnes det sikkert et fint quote som sier at det aldri er feil Ă„ ta (litt) gevinst. :wink:

Det var aldri min plan Ä sitte med hele beholdningen i BIOEX, men etter Ä ha sikret gevinst nÄ, vil jeg bli sittende med en stÞrre posisjon uten Ä tenke pÄ gevinstsikring fremover. :ok_hand:

Jesse Livermore Quote

“I never hesitate to tell a man that I am bullish or bearish. But I do not tell people to buy or sell any particular stock. In a bear market all stocks go down and in a bull market they go up.”

Det finnes alltid et Jesse Livermore quote :grinning:

1 Like

Pent!

Fin portefĂžlje du har, blir spennende Ă„ fĂžlge denne!

3 Likes

Takk for det, nÄ blir jobben Ä sitte mer i ro og la selskapene gjÞre jobben, som @zappa66 er inne pÄ. :muscle::rocket:

Jepp, det er ofte destruktivt Ä pille for mye. Bare hvis noe fundamentalt er endret, det er min holdning generellt. Men jeg synder ogsÄ pÄ dette punktet i blant :slight_smile:

2 Likes

Litt av grunnen til at jeg startet en egen portefÞlje-trÄd, for Ä bli litt «ansvarliggjort», selv om det er et anonymt forum.

Det tok 4 dager fÞr fÞrste endring kom, men nÄ er jeg mer komfortabel med fordelingen, sÄ nÄ er det bare Ä kaste BankID-brikka
 :laughing::sweat_smile:

4 Likes

Likte ikke utviklingen i Targovax i gÄr, og med lav conviction for selskapet pÄ veldig kort sikt, solgte jeg pÄ 9,36kr og har heller Þkt posisjonen i Ultimovacs i gÄr og i dag. ForelÞpig har det vist seg Ä vÊre lÞnnsomt Ä selge Targo. Synes det er utrolig at den ikke klarte Ä komme seg over 10kr, og jeg tar nok ny inngang dersom den faller videre.

Begynner Ultimovacs Ä stige, sÄ gevinstsikrer jeg noe og putter tilbake i Targo.

3 Likes

Begynner Ä lure pÄ hva slags strategi jeg egentlig har
 :man_shrugging::innocent::laughing: Dette er vel et par hakk nÊrmere daytrading, men er likevel forelÞpig fornÞyd med valgene mine.

FÞlte Bioextrax var veldig «toppish» pÄ fredag, sÄ jeg solgte unna ca halvparten av gjenvÊrende beholdning pÄ 92kr. Idag solgte jeg siste del av originalbeholdningen pÄ 82kr. Gevinsten er meget god fra inngang med snitt 52kr, sÄ veldig fornÞyd med den traden.

SÄ fÄr vi se nÄr det blir ny inngang her, er nok ikke ferdig med Bioextrax helt ennÄ, men tror nok den kan falle litt mer fÞr den tar ny sats (med mindre det kommer en god melding).

Idag snudde ogsÄ ClearPoint Neuro ned etter fin oppgang de siste ukene. Likte ikke utviklingen da den snudde for andre gang like under $11.00, og i kombinasjon med at jeg har hatt en fÞlelse av Ä komme litt seint til fÞrste del av festen, sÄ solgte jeg hele beholdningen pÄ $10.35-ish. Avventer videre utvikling, men dette er ogsÄ et selskap jeg vil fÞlge meget tett fremover.

Ultimovacs stiger, men jeg har ikke valgt Ä gevinstsikre noe ennÄ. Liker utviklingen og har troa pÄ at det vil bli litt positivitet rundt selskapet ifm avslÞringen av mysteriestudien/partneren. Dette kan komme any day now, sÄ jeg sitter musestille og venter pÄ mer info fra selskapet.

All-in-all sÄ vokser portefÞljen fint for tiden, selv om jeg ikke holder meg helt til planen
 :grimacing::sweat_smile:

4 Likes

Et nytt kapittel i min trading-historie:

Ultimovacs: Har gÄtt veldig bra den siste tiden og jeg solgte ca. halvparten i dag etter >40% avkastning. Har stor tro pÄ Ultimovacs pÄ lang sikt, men Þnsker Ä spre risikoen og sikre noe gevinst.

ClearPoint Neuro: Tok ny posisjon i gÄr ettermiddag, da den spratt opp igjen pÄ nytt. PrÞver Ä finne rett stÞrrelse pÄ posisjonen her, sÄ jeg slapper mer av, selv om den svinger mye. SÄ ny posisjon er litt mindre enn min fÞrste. :wink:

SoftOx: I gÄr kom endelig emisjonen som jeg hÄpte, og jeg har tatt ny posisjon i selskapet i dag. Ser frem til Ä fÞlge selskapet videre, uten bekymring for finansiering og kortsiktige salgstall.

Klimator AB: Et selskap som @OYV gjorde meg oppmerksom pÄ, og som virker lovende for fremtiden. Han har laget en egen trÄd til selskapet her: Klimator
Vegklimatologi virker kanskje ikke kjempesexy - men selvkjÞrende biler - det er kjempesexy. :star_struck: Klimator er allerede i samtaler med bÄde tyske og japanske bilprodusenter, og er et rimelig selskap med ekstremt hÞyt innsideinnehav (88%). Har kjÞpt noen TO som et bet med lav kapitalrisiko. TO skal ikke innlÞses fÞr februar 2022. En liten posisjon rent %-messig, men kan gi god gevinst ved suksess.

Ønsker dere alle en god trading-dag! :sunny: :bouquet: :sweat_smile:

3 Likes

Told you. Korrelasjon mellom meldinger i sektoren og tradere som spretter videre med nye hÄp :slightly_smiling_face: dette var ganske risky, sÄ er spent pÄ hvordan det slÄr ut.

1 Like

Har du planer om ny inngang i Targo? :slightly_smiling_face:

1 Like

Hater Ä skuffe deg med Ä selge litt U, @Fornybar :stuck_out_tongue_winking_eye: Men kom inn pÄ 52 kroner og da synes jeg det er greit Ä lette seg litt pÄ 73,5-74kr. Men det er bare min taktikk, ikke sikkert det kommer til Ä lÞnne seg i dette tilfellet. :wink: Og jeg hÄper selvsagt pÄ videre stigning i Ultimovacs. :slight_smile:

1 Like

Skal jeg vÊre Êrlig, sÄ sliter jeg med Targo. :crazy_face: Jeg har veldig lyst til Ä eie Targo, men sÄ synes jeg kursen er sÄ uforutsigbar at jeg ikke aner nÄr jeg bÞr kjÞpe og nÄr jeg bÞr selge.

De siste dagene har jeg kjĂžpt og solgt litt, men merker at jeg har for lite conviction til Ă„ tĂžrre Ă„ sitte pĂ„ ned igjen, sĂ„ da har jeg funnet ut at jeg stiller meg pĂ„ sidelinjen litt til. Kan godt hende jeg gjĂžr dumt i det, men er ogsĂ„ redd for Ă„ kjĂžpe meg inn pĂ„ “topp” i en desember-hype
 selv om jeg egentlig ikke tror at dette er en “topp” for Targo.

Problemet mitt er at jeg kanskje ikke har en “long long”-portefĂžlje. Hadde jeg hatt det, sĂ„ kunne jeg gitt blaffen i handelen i Targo, og “manipulasjonen” som enkelte hevder rĂ„der der. Men forelĂžpig resultat er altsĂ„ at jeg stĂ„r pĂ„ utsiden, men den stĂ„r hĂžyt pĂ„ lista over aksjer jeg har lyst til Ă„ eie. :wink:

1 Like

Pen trade pÄ U! Sitter selv med snitt pÄ 57 kr men velger Ä bli sittendes med det jeg har, kommer dog ikke til Ä kjÞpe noe mer heller.

2 Likes

Tror ikke du kommer til Ä angre pÄ sitte med U fremover :slight_smile: Jeg er fremdeles veldig positiv til selskapets fremtid (og er jo med fortsatt)! Samtidig sÄ har jeg ventet pÄ emisjonen i Soft, og nÄr den kom fÞltes det riktig Ä spre seg litt mer utover igjen. Har vÊrt inn og ut av Soft hele hÞsten, og det som har holdt meg tilbake i det siste var usikkerheten rundt finansene. NÄ er det pÄ plass, og da var det tid for stige ombord pÄ ny. :slight_smile:

1 Like

PĂ„ tide med ny oppdatering herfra. :smiley:

Jeg har i lÞpet av uken gÄtt i «forsiktighetsmodus» og tatt noen drastiske grep:

Solgt alle aksjer
Uttak av midler jeg fÄr bruk for neste 3-6 mnd (inkl. gevinstskatt for 2020)
Redusert gearing til 0%

Samlet betyr det at jeg har redusert eksponeringen min i markedet med ca. 70%.

De siste 6 mÄneder har gitt 140% avkastning pÄ egenkapitalen, og da sier jeg meg fornÞyd i denne omgang, og tar en liten pustepause. :clinking_glasses::smiley: Og for Ä sette det litt i perspektiv, sÄ sitter jeg nÄ igjen med et belÞp tilsvarende 75% av opprinnelig innskutt belÞp pÄ Zero-kontoen sommeren 2019, og jeg har i perioden tatt ut gevinst tilsvarende ca. 250% av innskutt belÞp. :partying_face::partying_face:

SÄ gevinsten har vÊrt sÊrdeles god, og nÄ vil jeg roe ned litt, og ikke bli sittende som den grÄdigste gribben i flokken, den dagen vi suser nedover. :sweat_smile:

Men det er selvsagt ingen som vet hvor langt dette kan gÄ fÞr vi fÄr en ny nedtur. :man_shrugging: Og sÄ det er sagt, sÄ blir jeg nok ikke mindre aktiv, men tallene i kroner og Þre vil vÊre lavere enn de har vÊrt de siste Ärene. Og sÄ er jeg klar til hugg dersom det plutselig kommer en nedtur. :yum::yum:

Jeg vil fremover sitte mest med cash og bare gjÞre veldig kortsiktige trades, som i enkelte tilfeller (Ultimovacs, Elliptic, SoftOx, ClearPoint, Episurf, Targovax + noen flere) kan gjÞres om til langsiktige innehav. Kommer ogsÄ til Ä prÞve Ä ta til meg lÊrdom innen teknisk analyse og hvordan man bruker stop-loss pÄ en fornuftig mÄte. Det er noe jeg ikke har benyttet meg av tidligere. Jeg vil ogsÄ fÞre logg for alle trades, for Ä ha oversikt og se om jeg kan lÊre noe av dette.

Jeg kommer ikke til Ä skrive om diverse smÄtrades her, men jeg kan nevne at jeg tok en liten posisjon i «min fÞrste kjÊrlighet» i dag, nemlig Quantafuel. SÄ fÄr vi se om oppgangen fortsetter pÄ mandag og hvor lenge jeg sitter. :rocket::sweat_smile:

God helg til alle som har lest seg helt ned hit ! :trophy::clap::rofl:

6 Likes