Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Ahh, greit. Har ikke fått dette med meg selv om jeg prøver å følge denne tråden så godt som mulig.

Største usikkerhetsmomentene med review-metoden nå er vel hvor stort forholdet mellom nye/tilbakevendende spillere er og hvor stort etterslepet er.

Intil det er grunn til forandring bruker vi vel det som har funket før. Nå er det jo trekt litt i fra også. For å sikre litt.

1 Like

rätt bra fart på hotfixen PS4
We are also deploying a hotfix for the PS4 version in about 40 minutes, to address some reported crashes.

13 Likes

Ser ut til at CE kan bli årets vinner på PS4?
Hvor lenge lå GoW på topp?

Ser at The Forest fortsatt ligger høyt oppe på steam og med sinnsykt gode reviews. For de av dere som kan survival sjangeren godt: dette er vel en direkte konkurrent og en som potensielt “stjeler” spillere fea Rust og ARK, som ideelt sett skulle gått til CE.

Hva er det som gjør at de gjør det enda bedre på steam og får slike sinnsykt gode review ratings, sammenliknet med det som skal være bransjens nye ener?

Har de noe CE ikke har, som evt kan bli en feature senere?

1 Like

Tipper det er gammelt nok til å ikke være halvparten så buggy :joy:

2 Likes

Det har sikkert færre bugs som et resultat av lang levetid, men såvidt jeg kan se har de ligget over 90% siden startfasen så det er neppe grunnen her?

Det er ikke levetiden som gjør at Conan Exiles har svært mange bugs, det er at Funcom nedprioriterer kvalitetssikring og testing før lansering - både til early access og release, og at de generelt er svært ambisiøse i sine målsetninger. Jo mer ambisiøs du er, jo mer kan gå feil.

Det er litt annerledes da man ikke har “byggeblokker”, men bygger hele bygninger og sånn. De har også en litt unik versjon av inventaret, og er litt skrekkaktig. I tillegg er det veldig bra grafikk.
Personlig syntes jeg det var litt lite våpen, og litt uoversiktelig hva man kunne lage av håndholdte ting, da jeg gjerne følte jeg måtte tippe litt hva deler noe besto av. Dette kunne jeg selvsagt funnet på nettet, men da forsvinner litt av poenget.
Jeg prøvde det dog i EA, for sånn 6-7 mnd siden eller noe. Kan ha blitt bedre.

Update: Bør ta med at det er et relativt lite kart, og heller ikke noe PvP såvidt jeg husker, men det er uansett ikke noe jeg bryr meg om. Var coop selvsagt.

1 Like

Slik jeg ser det er Conan Exiles mye mer sammenlignbar med Rust og ARK enn The Forest. The Forest er mer “Deg mot omgivelsene”, uten mye fokus på PvP og avansert basebygging.

Er heller ingen offisiell “Death Match” mode (PvP) i The Forest, bare Co-op. Dedikerte servere kan ha andre regler da, men har hovedsaklig opplevd at folk spiller The Forest alene eller i mindre co-op grupper.

The Forest vil jeg nok egentlig sammenligne mer med spill som f.eks. The Long Dark.

4 Likes

Thanks. Da er vel heller ikke The Raft noe som bør sammenliknes med CE?

Nei.

Det positive med denne typen spill er at de er innen survival, og sånn sett så bygger de opp flere spillere som kan ha lyst til å teste andre spill innen genren. Jeg ser på det som utelukkende positivt.

Det er ingen direkte konkurrenter som lanseres framover så vidt jeg vet. Men jeg vil tro at det er en ok sjanse (basert på lekkasjer) om at det blir annonsert en konkurrent på E3 om ca 2 uker. Men den kommer da ikke ut før om 6 måneder + sannsynligvis (og er ikke sikkert ryktene stemmer heller).

1 Like

Funcom legger seg paddeflat. Godt å se. Viktig med sånne meldinger når man har tabba seg ut.

8 Likes

Veldig bra. Ser shorten står fortsatt, men tror de bør dekke den inn snart…

Jeg forundrer meg også over The Forest og Raft sin suksess… dette er som nevt mye mindre og enklere spill enn feks CE. Men er helt enig i at alt som viser og øker interesse for survival sjangeren er bra for CE!!

2 Likes

Da The forest ble lansert i early access i 2014 så var det ikke like mange konkurrenter som nå. Regner med at det er relativt lite bugs etter 4 år i EA så det påvirker også hvor mye det selger ved launch. I tillegg er det jo ofte slik at har man solgt noen millioner så blir det enklere å selge flere.

1 Like

Etter diskusjonen rundt reviews og antall solgte synes jeg 5k solgte/dag virker noe høyt som enkelte også hinter om.
Se på recent og storparten av reviews de siste dagene er da fra spillere med veldig mange timer spilletid, så kan det være etterslep av reviews som gjør denne review/solgte metoden litt upålitelig nå?
Fant et nylig review jeg fikk lyst til å dele med dere også, vet ikke hva jeg skal si jeg :joy:
image

Og for å krydre litt legger jeg ved bilde av min loggføring av listeplass på PS4 (USA)
image

Håper ikke mitt første innlegg blir oppfattet baisete :stuck_out_tongue: Jeg nyter godt av all den gode infoen som deles her :slight_smile:

Edit: Overskriften til listeplasseringen gjelder for alle platformer som ble rapportert av Funcom.

12 Likes

Med 1 337 registrerte timer i spillet kan man i allefall si at personen har solid grunnlag for egne meninger. :sunglasses:

Så var det dette med selvpining da. Hvem gidder å bruke så mye tid på noe man deretter ikke kan anbefale?

5 Likes

En liten oppdatering fra https://topconanservers.com/ som viser antall Conan Exiles servere for PC:

  • Det er totalt over 18k+ servere
  • Der 8490 er PvE, 9431 er PvP og 437 er offisielle :crossed_swords:
  • Trenden er fortsatt økende :chart_with_upwards_trend:
  • Vi har ett snitt på underkant av 300 servere de siste 2 ukene :muscle:

image

14 Likes

Det som blir spennende er å se hva som skjer 30 dager etter launch, siden de fleste servere leies på 30dagers kontrakter. Først da har vi en god trend. Men ser bra ut foreløpig.

9 Likes