Såvidt jeg fikk med meg, så skulle det være en helt plain kjøp-spillet modell, hvor du skulle kunne kjøpe collectors edition osv. Den biten av informasjonen har passert gjennom et par hender før den endte hos meg, så vil si den er litt mindre sikker.
Det vil si ingen mikrotransaksjoner?
Det var det jeg ble fortalt.
EDIT: må si det er litt latterlig å være mellom-mann her.
F. Eks slik kan være én mulighet
Pris
- gst europa/usa
= brutto1
Brutto1
- steam andel
= brutto2
Brutto2
- royalties
= netto
Nå sitter jeg på mobilen og brukte ett minutt her. Bør nok tenke nøyere gjennom det sikkert. Men da skjønner du hva jeg mener.
Og ikke aksjonær Thx
Det er så klart mulig å prise spillet til 57 USD, men det blir mye vanskeligere å selge 500k kopier da. Så da får jeg ta tilbake det jeg skrev tidligere.
Det vil være positivt for kursen, men ikke så realistisk.
Hva tenker du om logikken min når det kommer til å regne tilbake til utsalgsprisen?
Det virker riktig, du sier at de sitter igjen med 35% av brutto USD utsalgspris, med tanke på at det er en viss usikkerhet rundt noen av tallene så kanskje man skal si 30-40%
29.90
- 5% $1,495 VAT snitt (USA har ikke VAT, EU er vel 15. Forutsetter at 2/3 av salg skjer i USA, resten i EU og null i resten av verden)
= $28,405
28,405
- 30 % $8,5215 Steam andel.
= $19,8835
19,8835
- 7% $1,391845 royalty
= $18,491655
Hvis dette er hva de sitter igjen med for standard edition så blir det jo mer med en gold og en diamond edition. Kanskje snitt på $20?
Kanskje en høy utsalgspris og en god preorder rabatt kunne Fungere? Da blir det ikke så dyrt for spillerne hvis de handler tidlig og samtidig tror de at de gjør et godt kjøp pga.høy rabatt.litt psykologi dette her.
Sjekket på steamspy for ARK, og 28% var fra USA. 10% Tyskland, 6%UK. Andre store land er Russland og Brasil. Jeg tror det blir nærmere 50% Europa, 28% USA og 22% til resten av verden.
EU har stort sett mellom 20 og 25% VAT. 50% av det blir 12%. Jeg har regnet med 10%
Du har glemt royalty for Unreal 4 enginene, det er i utgangspunktet 5%, men Funcom kan jo kanskje ha klart å forhandle dette lavere? " you’ll need to track gross revenue and pay a 5% royalty".
Når det kommer til royalty for Conan IP-en, så har jeg alltid regnet med 15%, men jaggu om jeg har noen gode kilder den ene eller andre veien. Jeg tror også royalty vil bli regnet av gross revenue, ikke net revenue.
Funcom kjørte The Park med 10% rabatt i månedsvis før/etter launch. Jeg tror forsåvidt de kommer til å gjøre noe lignende med CE.
Det gjelder å ta med i beregningen at i visse land så er gjerne prisen mye lavere. Eksempel ARK, Russland -74% Brasil -42%
https://steamdb.info/app/346110/
Funcom velger så klart prisen selv i disse landene, men setter de prisen for høyt blir det ikke så mange solgte.
Tok et google søk og fant at VAT i USA er 0. Det er en sales tax som blir lagt oppå prisen. Det gjør at vi kan utelukke det fra regnestykket. Unreal må vi jo ha med og ja. Hadde glemt det.
Angående royalty så sa tidl ceo Schreiner 5-15. Det er det eneste vi vet. Så hvorfor ta utgangspunkt i 15 nå?
Må jo alltid tenke verste tenkelige scenario?
Kan jo sette opp de forskjellige alternativene? Worst og best?
Jepp, det er derfor jeg forsvarer 10% i snitt VAT, men sier at jeg ikke har noen kilde på royalty til Conan-folka. Det kan også være at den prosenten er fra net, ikke gross. Sa Schreiner noe om det?
Nei, men poenget er at en kan komme frem til ca $20 i snittinntekt på denne måten og da kan det jo stemme at Funcom forventer $20 i snittinntjening per solgte spill.
Og det er 120% over det ‘alle’ visste fra før…
Det er ikke noe problem å få en høy snitt inntekt per bruker, men da får du også tilsvarende få kunder. Flere mener at grunnen til at Battlerite gjør det bra er at Funcom ikke er der og skal presse ut den siste kronen av hver kunde.
Hva tenker dere om at Funcom f.eks. kjører på med en “Collectors edition”, og en “Vanilla” til f.eks 50$ og 30$? Og at de klarer å gjøre det uten å gjøre det P2W? Vil det påvirke salget av spillet totalt sett? Den eneste grunnen til det må vel være hvis spillet har masse tekniske- og balanseproblemer, eller leverer for lite av det de i utgangspunktet sa de skulle komme med.
Eller blir det nettopp det @holmes skriver her over, at Funcom presser hver siste krone ut av hver kunde, noe som sjeldent er populært? Personlig har jeg ikke så mye i mot “Collectors editions”, rett og slett fordi jeg kan velge de bort.
Battlerite har ultimate fan pack og begge selger bra så det må være greit