Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Hva var det andre målet, en av topp 5 publisher/ utviklere i Europa. Synes å huske at de ga seg selv god tid til å nå dette (10 år). Noen her som har en slik topp 5 liste og vet hva de omsetter for?

Du finner det kanskje på bloomberg. Mener jeg har sett en liste der med flere nøkkeltall for alle børsnoterte spillselskaper, men jeg finner den ikke igjen. Jeg har lett over hele pc’en min etter screenshots, bilder, dokumenter etc. Finner den ikke igjen. Kan ha vært en link her på forumet. Kan ha vært noe jeg har fått i PM. Husker ikke

1 Like

Ser nå at det var topp 10

[quote]
Where we want to be in 10 years
• One of the top 10 European developers and publishers of interactive entertainment
• Focused on Online Game experiences for gamers across multiple platforms
• Owning and developing an exciting IP portfolio for internal and 3rd party licensing use
• Embracing new and emerging genres, markets and technologies, such as Open World Survival games, VR, AR, eSports or other[/quote]

1 Like

Husker at du tok opp esport, noen tanker om Funcom kan få til noe innen dette? Kan neste store spill bli en esport satsing?

Spådde før helgen at online spillere ville øke da patcher, flere offisielle servere og oppgraderte med god nok hardware er på plass, 2 uker frem (gjeldene fra før helgen).

I dag er vi høyere enn i går.

5 Likes

Mitt drømmespill ja :slight_smile:

Conan Battlefront Arena

Flere “modes”, men capture the flag, domination og andre lagbaserte “minigame modes”.

Jeg ser et enormt marked her. Mange spiller mmo’s bare for å komme til endgame hvor man spiller minigames pvp. I noen spill kan man levle helt fra 1-80 kun ved å spille typen battlefronts/warfronts (kalles forskjellig). Funcom har laget noen enormt gode slike i Age of conan. Verdensklasse!

Jeg syns Funcom skal lage mmo’s, men hoppe over hele mmo’et og bare produsere minigame-versjonen av mmo’et + en jævla kul HUB som folk kan henge i og være sosiale mens man venter på neste spill, samler sammen lag eller bare tar en pause.

Man levler som i et mmo’ hvor man får flere abilities etterhvert som man levler opp. Bare at det skjer mye raskere enn i et vanlig mmo. Tidsklemme. Folk har ikke tid til å spille i 6 timer. Massemarkedet kan slå ihjel 2 timer hver dag og rett målgruppen der. Vil alltid være folk som er online i et slikt spill selvsagt, men poenget skal ikke være progresjonen til max level, men som en tutorial til man får alle evnene og kan konsentrere seg om å bli god i pvp. Mens man levler spiller man akkurat det samme som de andre, bare mot andre som levler. Når man er maks level begynner man å spille med alle som er maks level.

Skillbasert med mer skade mot ryggen f.eks. Evades, knockbacks, snap kicks, throws, stuns osv.

Melee healers, dps/cc melee, healer/magic, Melee tanks osv.

Perfekt miks inn i dagens esportsverden. Mangler fra før og bare komplementerer de som er der fra før i stedet for å ta opp kampen med noen moba giganter.

6 Likes

Her kommer jeg med hvorfor jeg håper at de velger et annet spill i første omgang:

Kort versjon: Tror risk/reward er bedre i andre kategorier for Funcom i år/neste år.

Esport må være så og si bug fritt for å bli tatt seriøst, samtidig må spillet være enkelt å lære seg, men vanskelig å mestre. De største i bransjen er spill som har vært i sjangeren lenge, eller kommer fra Activision Blizzard. Eksempel: CS som er ekstremt godt etablert, League of Legends/HoN/Dota2/Heroes of the Storm som alle bygger på DotA som var en mod i Warcraft 3. Og Overwatch som har blitt markedsført veldig godt, men til en pris. Den sjangeren jeg ser mest potensiale i er RTS, hvor det sees etter noe nytt etter at Sc2 har blitt “old news” sammenliknet med tidligere. Det har også begynt å gro fram E-sport med Pad eller andre håndholdte devices, men det kan jeg lite om.

Esport krever store investeringer og stordriftsfordeler hjelper godt, men kan gi stor payback om man faktisk treffer perfekt. Hittil er det veldig få som har klart dette, og det er lenge siden vi har sett mindre kjente aktører uten store investeringer slå an. Slik jeg ser det er det å produsere et spill for E-sport veldig risky i forhold til andre spilltyper, men det er bare min mening selvsagt :slight_smile: Sikkert andre som mener at stort potensiale er verdt å gå for selv om risikoen er større for å feile.

Jeg tror ikke Funcom i dag er store nok til å slå ann i E-sport-miljøet.

4 Likes

De ville selvsagt lansert som et early access spill. Bruke maks et år på tweaking og balansering av klasser etc. Man blir store nok hvis spillet er bra nok. Et spill blir eports i det spillerne får mojo av å vinne. Ikke fordi TV kameraene er der.

2 Likes

Du må jo ha en hvis spillerbase for et esport-spill, noe som kanskje blir vanskelig å få til hvis du slipper spillet i EA med masse bugs og problemer med balanse? Der survival-sjangeren ikke har noen AAA-titler har esport-sjangeren flere, eller titler som er så veletablerte at de har hatt årevis på finpussingen.

Hva med et spill som tar utgangspunkt i dungeons eller raids? Funcom har jo mye erfaring fra AoC og kanskje spesielt TSW med å lage interessant dungeons/raids. Det blir litt samme konsept som Payday 2, men i stedet for heists, så har du raids? De kan til og med kjøre samme business-modell som Payday 2, hvor du kan delta i et heist uten å eie det selv, men for å hoste, så må du eie DLC-en.

Et slikt spill kan ha guilds som hjelper på det sosiale og gjør det lettere å få snekret sammen en pre-made gruppe. Det burde også være assorterte varianter av samme raid, med leaderboards på tid, høyest dps, mest healing, mest damage tanket, osv.

Jeg kjenner ikke til noen spill av den typen, men er ganske sikker på at det er mange som savner dungeons/raids fra WOW osv, som godt kunne tenkt seg et spill utelukkende designet rundt det.

3 Likes

All points bulletin Conan style hadde vært epic

1 Like

Vært litt borte i dag, men lest tråden nå. Håper du revurderer. Har lest dine vurderinger med stor interesse. Jeg tror nok ikke det er så mange dårlige motiv her inne annet enn at noen og en hver kan la seg rive litt med innimellom når engasjementet blir stort.

En annen utfordring som er en gjennomgangsmelodi er at man diskuterer med ulike forutsetninger for debatten. Typisk er jo at man utveksler oppfatninger av hva som er bra og dårlig uten å avklare hvilket tidsmessig perspektiv man argumenterer ut i fra.

Stå på! :slight_smile:

2 Likes

Jepp, eller diskuterer to forskjellige tall uten at noen får det med seg.

1 Like

Hegnar har allerede nevnt Conan Legacy ved omtale av Exiles, så da forventer jeg Conan Legacy.
Jeg synes Funcom har Vært litt vågale mtp “nudity” og jeg ønsker at de skal dra den lenger ved å innføre mer blod,gørr etc i spillene sine. Dette er det rett og slett mangelvare av i spillmarkedet. Jeg vil se hodeskaller som knuses, lemmer som kappes av, innvoller,. Ikke de patetiske grafiske løsningene som finnes i så og si alle spill per idag.Hvorfor er det slik?
Utover dette er jeg en fin fyr jeg altså! :joy:

2 Likes

@hundal mulig Friday the 13th har det du ser etter i et spill? :slight_smile:
https://www.youtube.com/watch?v=bfXExEnQTZA

Nei,desverre. Men høygaffelen var jo fet da. scenene bærere preg av lite grafiske forandringer på offerene ser man bortifra selve blodspruten. :stuck_out_tongue:


Nå er soldier of fortune gammelt, men de var inne på noe.

@Hundal bare å se en snutt av Faces of death når du får lysten da :joy: til funcom kommer med noe som er up your alley :laughing:

Hva med Mortal Kombat? For Honor var også ganske realistisk men ikke så blodig som du vil ha det…

Owners: 392,853 ± 18,123

2 Likes

Det var skuffende. Det er vel ned ca 4k…

Edit: men dog, det er en algoritme som beregner disse tallene. Det er rimelig umulig å kunne si noe som helst med sikkerhet, for enn så lenge har vi kun reelle tall å sammenligne med fra Funcom rapporterte 320k+ solgte. Vi trenger et reelt salgstall til for å kunne si hvor bra tallene til Steamspy treffer.

Jeg regner med det må være en korreksjon. Kan tyde på at kanskje de siste gode tallene også er litt høyere enn de burde være. Ser ikke hvordan reviews blir mer og mer positive for så å bli et lass med refunds. Ellers kunne jo selvsagt være at den ikke har ført opp noen refunds før nå og samler alle på en gang i et jafs.

Uansett, ser mer frem til salgstallene i morgen igjen :smile:

1 Like