Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Sett på det samme og følger deg i bekymringen over dette, i hvert fall kortsiktig. Blir ikke overrasket om vi ser ytterligere kraftig fall i salgstall neste to dager. Vil tro markedet reagerer negativt på det.

En stor forskjell er at CE må “bryte seg inn” i et mer mettet marked (enn ARK/Rust), mot konkurrenter som har hatt lang tid på å forbedre sine spill. Jeg syns at kurven over salg og spillere er naturlig m.t.p. at CE er i EA, og at det er to store spill i survivalsjangeren som må utkonkurreres. Hadde CE vært ute før ARK eller Rust hadde det nok sett helt annerledes ut. (I tillegg til dette er CE lansert i en veldig stille tid på året.)

Jeg tror at Ce vil ha en veldig solig kjerne av spillere som vil rekruttere flere enn fallet vi ser, når flere bugs er fikset og det er patchet inn mer innhold, som en ny biome. Det var en stor hindring når Pingperfect ikke klarte å levere og offisielle servere var nede en uke, men CE har tross alle store og små problemer prestert bedre enn jeg hadde våget å håpe før release.

Alt i alt har jeg, etter 40 timer i spillet, konkludert med at her er det et enormt potensiale og jeg gleder meg til å se hva Funcom kommer med (det er i dag annonsert en stor patch som skal komme de neste dagene, og den skal løse mange av dagens problemer).

Kortsiktig kan det godt være at markedet reagerer negativt, men langsiktig er jeg veldig positiv. Første biome kombinert med et salg ser jeg for meg kan bli som en release 2.0, og gi veldig store utslag, i hvert fall kombinert med “mostly positive rewievs”. :slight_smile:

7 Likes

Hvem var Ark og Rusts store konkurrenter ved lansering? Og hvordan var utviklingen til konkurrentene? Se det som et oppfølgingsspørsmål til Holmes kommentar fra min side.

@t_h

Godt observert! Fallet er mye større enn jeg trodde når du oppgir det slik i %.

@Malvin - mener du folk som spiller CE har gått over til For Honor? Det tror ikke jeg. Det er jo to vidt forskjellige spill?

Dette var optimistisk @holmes - noen kommentarer (og takk for at du poster dette, lærerikt!)

  • Hva baserer du operating expenses på? Hvorfor vil ikke dette øke i 2017 og 2018?

  • 1 mill. solgte på Steam neste år tror jeg er for høyt men med masse rabatter og nye biomes - kanskje. Er litt skeptisk.

  • Husk at når du tar med ARK tall at ARK har solgt så mye på 3 (4?) år mot ditt grunnlag 2 år.

  • Nettopris er noe for høyt. Ville heller sett en mer konservativ linje her på 15-16 USD netto.

Senket du bare operativ cash flow med dette beløpet? Jeg tenker at Funcom nedbemanner på AoC og TSW teamet og oppbemanner på CE og andre nye prosjekter. Mao at investeringene øker.

Vil tro det er mange som spiller for honor ja, se bare på twitch , 70% av de som spilte ce første uka spiller for honor hver dag! Smitter nok litt! Sier ikke dette er grunnen men vil tro det har litt og si, samt at serverene har vært ett helvete , jeg syns det rett og slett har vært sinnsykt dårlig! Eneste som har fått meg til og tenke på og selge siden release er serverene og problem med og finne serverene sine! Har brukt noen timer på twitch siste ukene og de har slitt mye , mange av de!

Så lenge vi har den plasseringen vi har nå på global Top seller så stresse eg svært lite med antall solgte og drop i spillere, den vil holde stand her så lenge de patcher, viser at de tar folks ønsker seriøst og jeg vil anta at når ny biome kommer ut, forhåpentligvis ikke sånn alt for mange ukene til så vil den gå rett på første plass igjen!

1 Like

Det kommer an på hvordan de vokser. Ja hvis de åpner flere eller større kontorer så vil det øke. Men her vet vi for lite. Eller er det noe spesielt du tenker på?

Hvor mye tror du de vil selge på Steam 2018?

Ark har vært ute under to år, så her ser jeg ikke helt poenget ditt? Men ja Rust har vært ute lenger, det var kanskje det du mente.

Jeg tror på 15 dollar i 2017. Men tror det kan bli høyere i 2018 med fler solgte på konsoll (høyere pris og mindre rabatt), samt at det kan komme DLCer.

2 Likes

Ja, slik jeg har satt det opp nå har jeg satt negativt bidrag der på grunn av lavere inntekter. Tenker du at operasjonelle kostnader senkes på grunn av at flere personer settes på nye prosjekter som føres som investeringer?

1 Like

Jepp, Funcom kommer ikke til å ha masse personer på AoC og TSW teamene hvis de ikke ser at det lønner seg. På den andre siden, kanskje de allerede fører opp dette som investeringer i dag? Jeg tenker da på de som utvikler nytt innhold.

1 Like

DLCer og større forbedringer tror jeg kommer under investeringer.

2 Likes

Sa før helga, gi CE 2 uker til å tilpasse seg, så blir det nok ordning på sakene

Jeg tenker at de må ansette flere for å utvikle nye spill, samtidig som de gamle teamene tar seg av oppdateringene til TSW, CE etc ?

Det må også settes av ressurser til porting av CE tll XBOX / PS4.

Hvor mye tror du de vil selge på Steam 2018?

Aner ikke. Jeg vet bare at det kommer ut nye spill hele tiden og jeg selv personlig kan ikke huske å ha kjøpt et spill som er mer enn 1 år gammelt. Når det er sagt får ikke spillet full release før i desember / jan. så kanskje nye spillere kommer til da når de ser at spillet er feilfritt?

Ark har vært ute siden 1. juni 2015, så 1 år 8mnd 14 dager.

396,385 ± 18,332 på CE nå :slight_smile: Fine tall i dag også +17364

Youtube views holder seg over 8m/uke og snitt spilletid er oppe i 22:45. Som er rimelig høyt ^^ Snittspilleren har altså spilt i underkant av 2 timer/dag siden launch om alle hadde kjøpt på launchdagen, som de ikke har selvsagt. Så tallet blir høyere.

Gleder meg til vi får nye tall fra Funcom, de blir nok fine :wink:

4 Likes

Forundrer meg ikke om milepælen 460.000 solgte børsmeldes i morgen siden vi vet at Funcom sine salgstall er høyere enn 397.000.

Jan, den milepælen du referer til er ikke 460k.
Den var å bli top 10 i 2017, ikke ‘minst matche tallet til 10.plass 2016’(476k?). En liten detalj, og semantikk fjolleri kan du kansje si, men forskjellen til sannsynelig børsmelding, og ikke sannsynelig børsmelding. 500k vil kansje børsmeldes til gjengjeld? Vet ikke det heller siden det er relativt kort tid siden de børsmeldte 320k, så vet ikke om de syns det er nødvendig og oppdatere salgstall så ofte når det fremdeles følger progresjonen tidligere meldt?

2 Likes

Matche topp 10 var milepælen… ikke i 2016 eller 2017, men ever… og 10 plassen ever er 476.000. Så alt over 476.000 regnes som måloppnåelse.

Målsetningen var å være topp 10 Survival spill, 1 år etter lansering. Hjelper lite å være topp 10 i dag om alle potensielle kjøpere kjøper andre spill og dytter CE ut av den lista neste uke.

Trenger i hvert fall ikke melde at de har oppnådd målet, for det har de på ingen måte gjort enda.

1 Like

Tallene i natt var helt klart bedre enn ventet

10 Likes

Jeg tror ikke vi får oppdaterte salgstall før under Q4 fremleggelsen, der kommer de til å krydre en forholdsvis dårlig rapport med meget gode salgstall. Det vil ta bort fokuset fra Funcom 1 og rette fokuset fremover til “nye” Funcom. Her kommer vi til å få bånnlinjer fremover, som kommer til å få Hegnar til å rive seg i hårtustene sine i fortvilelse. Å han kommer til å bli nødt til allerede ved Q2 fremleggelsen til å innrømme att han tok feil angående Funcom.

7 Likes

Skjønner ikke dette. Har de sluttet å selge “RoK” siden det tallet er statisk?

2 Likes