Reviews dag 1: MYZ: 257, Plague Tale: 389 (+51%)
Reviews dag 2: MYZ: 388, Plague Tale: 635 (+63%)
Reviews dag 3: MYZ: 506, Plague Tale: 810 (+60%)
Reviews dag 7: MYZ: 825, Plague Tale: 1434 (+73%)
Reviews 1 måned: MYZ: 1456. 5.6 ganger dag 1 reviews (mot normalt ca 4.5).
A plague tale har 94% positive reviews, det er derfor interessant å sammenligne prelaunch og dag 1 (kurven til plague tale er sterkere enn MYZ ved lansering, og kurven til MYZ er sterkere enn den normale kurven jeg har - også pga kvalitet som er høyere enn normalen for spill som lanseres).
Skulle Conan Unconquered ha ca 25% av launch hypen til a plague tale, så vil det tilsi ca 97 reviews første døgnet. Deretter vil kvaliteten bestemme utviklingen. Normalen vil være ca 450 reviews første måned, som med en faktor på 90 er 40 500 solgte eksemplarer. Ikke nok til å forsvare videre satsing på DLC osv, og derfor 60k-75k første året. Det er da basis scenarioet mitt før lansering.
Hva betyr dette? Svært lite. PR er ikke ordentlig igang enda, og kvaliteten får man ikke sett før man spiller det selv tenker jeg. Funcom promoterer selvsagt overfor Conan Exiles spillere, og mange andre som kjenner Funcom og kjenner Conan IP. Hvis spillet er morsomt kan det med andre ord selge svært godt selv om det per dags dato er ukjent i markedet.
Det som er hevet over enhver tvil er at per dags dato har ikke gamere gjort seg opp en mening om Conan Unconquered. Gamere kjenner rett og slett ikke til spillet. Da vil lansering og kvalitet bestemme salgstall, og det er tvilsomt at man får ekstremt store salgstall dag 1 med mindre noen av de største streamerne plukker det opp. Over første uken vil nok derimot kvaliteten bety mye for mottagelse i markedet.
Jeg tror spillet kommer til å selge dårlig per dags dato. Men jeg kommer ikke til å konkludere om at jeg har rett hvis det ser dårlig ut første dagen. Siden interessen er så liten i markedet i dag, så tror jeg at man bør gi spillet over første helgen i hvert fall før man kommer med en midlertidig konklusjon om hvor bra/dårlig spillet gjør det. Rett og slett fordi ingen kjenner til spillet før lansering, og da kan man ikke forvente at enorme mengder spillere plukker det opp dag 1.
For meg er det en grunn til at jeg har estimater før lansering, og så nullstiller alle forventninger ved lansering. Det er rett og slett så mange usikkerhetsmomenter at hvis man forelsker seg i en teori om at det skal gå veldig bra eller veldig dårlig så vil man ikke se det raskt nok når det kommer fram hvor feil man har tatt.