Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Crowdfunding av oppstartselskaper

Generell prat om crowdfunding. :slight_smile:

3 Likes

Folkeinvest har nå fått konsesjon:

4 Likes

Flere som vurderer å delta i noen av emisjonen som går snart nå på https://folkeinvest.no/kampanjer ?

Har ikke gjort så grundig research enda, men førsteinntrykket mitt er

  • Helse privat: Tenker at markedet som de går inn i kommer til å eksplodere, men sliter med å skjønne hvorfor akkurat Helse privat skal klare å hevde seg der. Ser ikke helt hva deres edge er.

  • Infiniwell: Ser for meg at tolkning av medisinske data med maskinlæring vil ta av fort. Kan være interessant.

  • Smartbells: GPS tracking av dyr med mange års batterilevetid. Høres interessant ut.

  • MAXtrekk: Har ikke nok innsikt i en elektrikers hverdag til å se om dette er noe som faktisk vil hjelpe/fungere. Ble ikke veldig imponert over videoen. Noen elektrikere her? :stuck_out_tongue:

  • Luminiser: Virker som noe som kommer til å selge godt. Synes dog det virker litt rart at noe som ser så solid ut behøver en crowdfunding kampanje for å få inn 680K :face_with_monocle:

  • Aiutrix: Sikkert noe som blir populært, hvis de klarer å få det nøyaktig nok, men ble ikke veldig grepet av presentasjonen.

2 Likes

En ting som tiltrekker meg litt ved helse privat er grunderteamet, der er det mye erfaring. Men enig med deg at i utgangspunktet høres det ut som noen som kommer litt sent til festen. Hvorfor har de så grenseløst mange aksjer?

Hvem har vel ikke lyst til å skryte av at de eier 100 000+ aksjer i et selskap? :stuck_out_tongue_winking_eye: Nei, synes det er veldig snodig…

Tenker du å ta noen lodd i Helse privat? Mine tanke er å alltid gå inn med minst 30k, for å få utnyttet kapitalfunn-fradraget, og synes per tid at det er flere andre av de kommende emisjonene som er mer interessante.

Synes ikke det virker som Helse Privat AS har noe spesiell edge. En annen ting er at jeg har jobbet med en i det “kompetente helsefaglige teamet”, som ikke er spesielt kompetent og heller ikke har noen erfaring fra det fagområdet vedkommende står oppført med “særlig ansvar” for.

Sånt er jo alltid interessant input. :slight_smile:

For min del var det bare det selskapet som sto fremst på hjemmesiden når jeg surfet dit, og jeg har en liten tilt mot healthcare uansett, så jeg gjorde en rask sjekk.

Men jeg lurer veldig på hvor mye penger eller evt arbeidstimer som faktisk er investert i selskapet fra før, og ser at det ligger nå også et lån der som skal innbetales på et tidspunkt.

1 Like

Om jeg investerer i en grunderbedrift via et holdingselskap, gjelder også da kapitalfunn-fradraget på lik måte som om jeg investerer privat?

Nei, det tror jeg ikke. Det kommer jo som fradrag på alminnelig inntekt. Tror det kun skal være et incentiv for å få private til å satse mer på gründerbedrifter i tidlig fase. Antar at du kan overføre aksjene til holdingselskapet etter at karantenetiden på 3 år har utløpt.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/skatteinsentivordningen/

1 Like

Takk for lenke. Oppfatter undernevnte at man kan få fradrag om man kjøper via holdingselskap. Det som er utydelig for meg er hvordan det gjøres?

Du kan enten investere direkte i selskapet eller gjøre dette igjennom et aksjeselskap du eier helt eller delvis. For at du skal få krav på skattefradraget må selskapet det investeres i (og evt. mellomliggende selskaper) gi skattemyndighetene opplysninger om hvilke personlige skattytere som har foretatt fradragsberettigede aksjeinnskudd. Dette må selskapet innrapportere i Aksjonærregisteroppgaven (RF-1086). Innrapporteres dette korrekt vil du få de fradragsberettigede innskuddene forhåndsutfylt i skattemeldingen din.

Jøss, da hadde jeg ikke lest godt nok! Men det er jo topp.

Du må evt. høre med folkeinvest. Mulig det blir rapportert inn riktig når du registrerer foretaket ditt inne på folkeinvest-profilen din?

1 Like

Den delen av meg som blir kjempetilfreds med å se krydderurtene spire etter å ha plantet de sjæl syns crowdfunding virker interessant. Da investeringer var en ny verden for meg satte jeg noen få tusenlapper i slike selskapet på Seedrs og et-eller-annet-sted-til-jeg-ikke-husker-i-farta. Men, nå som jeg kan litt syns jeg ofte verdivurderingene er ganske luftige.

Hvordan går dere som har en del penger i crowdfundede selskaper frem når dere skal finne ut om selskapet er verdt prisen eller ei? På samme måte som i det ordinære aksjemarkedet eller er det andre spilleregler?

Mye på samme måte, men setter stor pris på om de har fått støtte fra Innovasjon norge osv. Ser etter hvor høy lønn de tar ut, positivt om de blir lønnet i obligasjoner. Har de gjort noe bra før? Et skrekk eks på Folkeinvestor er Orbit battle, sånne grundere som er oppført i 10 selskap + holder jeg meg unna. Hvor skalerbart er selskapet?

4 Likes

Tok litt i dette selskapet, ser at folka bak er serie grundere og det virker som skuta er på rett kurs.

Finnes det flere kanaler der man kan researche og investere i oppstartselskaper?

Var i kontakt med Innovasjon Norge og de henviste til https://www.angelchallenge.com/

1 Like

Til dere som leser denne tråden; vi har et selskap som har fått støtte to ganger av Skattefunn (2017 og 2018), og var en av de første selskapene som ble innvilget lån fra Vekstgarantiordningen. Nordea var banken, i samarbeid med Innovasjon Norge.

Ta en titt på: www.novamanus.com, og ta kontakt har dere interesse.

Overordnet mål: Hjelpe lokale bedrifter i kampen mot de store kjedene, og tilby private brukere i lokalsamfunnet knallgode tjenester som enten i dag koster penger (selge bil, eiendom, båt med mer) eller som fungerer «så der» på Facebooks Kjøp og Bytte sider.

Vi går live innen to uker! Først i Norge, deretter i Sverige i løpet av november. Våre utviklere er svenske og kommer inn på eiersiden i disse dager. (Solidify - www.solidify.se)
Planene er deretter å rulle dette ut i flere land, vi har alt på plass for dette, og våre tjenester er aktuelle i omtrent alle land i verden.

NB! Det gjenstår noe korrektur / rettskriving på landingssiden, og ny versjon av app kommer over neste helg. Ved å logge på via browser i mobil ser man hvordan det ser ut på appen som kommer.

Det kommer nye releaser til siden flere dager til uken, blant annet sortering på fylke og land også.

Prospekt er utarbeidet til benyttelse overfor investorer. Kan tilsendes pr mail.

2 Likes

Ser at folkeinvest tar 5% av innhentet kapital. En smule dyrt eller?

image

1 Like

Noen som har erfaring med https://startupmatcher.com/invest ?

Noen som har sett på https://dealflow.no/?

Smart konsept!