Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Den store fondstråden

Jeg tror valutasikrede internasjonale fond vil gjøre det relativt bra framover, ettersom jeg forventer at den norske kronen vil styrke seg på litt lengre sikt (2-3 år). Endel av dette er forsåvidt tatt ut nå, men jeg tror det er mer å gå på.

Jeg hadde gått for indeksfond og ikke aktivt forvaltede fond, først og fremst fordi 80-85% av fondene gjør det dårligere enn indeksen etter forvaltningskostnader er tatt med. Hva er sjansen for at du treffer ett av fondene som gjør det bedre?

(Hadde jeg gått inn i indeksfond når jeg begynte med aksjer for 7-8 år siden, så hadde jeg hatt vesentlig mer penger enn jeg har nå)

1 Like

Nå er USA børsene veldig dyre igjen og globale indeks fond har ofte en tung vekting dit, så det er grunn til å være litt forsiktig

Ellers enig

Dollaren er også historisk høy. Hvis vi kommer i en situasjon hvor børsene der borte krakker, så tror jeg dollaren blir dratt med ned i dragsuget. Nedsiden ser jeg derfor som litt begrenset. Oppsiden kan komme relativt ensidig ved at oljeprisen går litt opp, som vil gjøre at kronen styrker seg betraktelig, uten at det gjør noe med børsene i USA. Hvis det skjer, så kan det være på tide å bytte fra et valutasikret fond til et som ikke er valutasikret. Mao, spille på langsiktige trender i NOK/USD.

1 Like

Hvis man absolutt skal investere i aksjefond så er det mulig global infrastruktur med fokus utenfor Kina kan være greit nå - infrastrukturinvesteringer innen vann, transport, elektrisitet og kommunikasjon er ventet å vokse i årene fremover. Samtidig skal man huske på at Kina har overinvestert i infrastruktur over lang tid, og man må passe seg for å bli direkte eller indirekte rammet av lavere investeringer der.

Kan jo sjekke ut fond som f.eks Deutsche Invest I Glb Infras LC

Ikke noe man skal gå all inn i, men kan være en liten del av en fondsportefølje, som jeg mener også burde inneholde en god del (40-60%) korte renter eller likvider i dagens usikre situasjon.

Lur tråd! Holberg triton er verd å sjekke ut, fokuset der er på sjømat.

Storebrand vekst ser litt interessant ut. Virker som de skiller seg ut og tør satse på mindre norske selskaper, litt som Robur Ny Teknik i Sverige

5 største

Link Mobility Group Asa 8.0
Next Biometrics Group ASA 6.7
Napatech A/S 6.0
NextGenTel Holding ASA 5.5
Weifa ASA 4.9

Speaking of which Ny Teknik sin portefølje kan man følge her - interessant at de har Bionor, men ikke GIG? Det var kanskje et annet Robur fond som kjøpte seg inn der? (edit: fant de på listen nå under navnet Dynapel).

http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/Fondinnehav-Innehav/?fondid=51381&fondbolagid=58075

2 Likes

Lurer på om ikke det var swedbank robur

Stemmer at det var Swedbank Robur i GIG

Ja, jeg bare lurte på hvilket/hvilke av Swedbank Robur fondene hadde kjøpt. Jeg har ikke fulgt med så mye, men trodde det var Swedbank Robur Ny Teknik, men så ikke GIG på listen over innehavene, så da lurte jeg på om det var noen av de andre fondene som hadde investert.

En av Ny Teknik forvalterne snakket om caset her som mente det var 100% oppside 10 mars (da var kursen litt over 3kr):

Edit: Fant GIG i Ny Teknik nå, det var listet under navnet Dynapel 29 338 741 aksjer. Selskapet het jo Dynapel tidligere, deretter NIO og nå GIG.

Edit 2: Fondet hadde følgende kommentar om Q1 der de skrev at de vektet opp i Bionor og GIG og ned i Starbreeze og Kambi.

“Några av fondens största aktieköp under perioden gjordes i Gaming Innovation, HMS Networks och Bionor Pharma, där värderingarna enligt vår bedömning befann sig på intressanta nivåer. Innehaven i bl.a. Starbreeze, Kambi och Novo Nordisk minskades eller avyttrades helt.”

http://www.swedbankrobur.se/fonder/ny-teknik/index.htm?contentid=CID_237958

3 Likes

KLP AksjeVerden Indeks (85-90% utviklede markeder + 10-15% emerging, ikke valutasikret)
eventuelt KLP AksjeGlobal Indeks IV A (utviklede markeder, valutasikret)
0,3% forvaltningsavgift, ingen kjøps-/salgsavgift med nordnet. Går man inn gradvis med spareavtale slipper man å stresse med topper og bunner

2 Likes

Om man skal gå inn i valutasikrede fond eller ikke er jo et godt spørsmål, men jeg gikk inn i det valutasikrede fondet @amateurleague nevner ovenfor i mars/april, og har 8,5% så langt. Uten valutasikringen, så hadde nok avkastningen vært rundt null.

“Utviklede” markeder betyr gjerne 50% USA, så om man skal valutasikre eller ikke kommer stort sett an på om du mener NOK/USD er i “balanse” eller langt utenfor. Jeg mente at vi med en dollar til 8,50 var langt utenfor og valutasikret. Vice versa, så burde jeg ha gått inn i et globalt indeksfond når kronen stod i 5kr. Joda, det er valutaspekulering, men ikke et nullsumspill på samme måte som når man kun handler valuta. :wink:

4 Likes

Har merket meg at enten Storebrand Vekst eller Swedbank Robur Ny Teknik er inne i mange av aksjene vi diskuterer her, men aldri i samme aksje.

Ny Teknik

  • GIG
  • Starbreeze
  • Bionor
  • Stillfront
  • Paradox

Storebrand Vekst

  • Funcom
  • Next
  • NOFI
  • NEL
  • Hofseth Biocare
  • AXA
  • LINK

Det kanskje blir trangt med to halvstore fond med eierandel på rundt 5-10% i samme mindre selskap. Uansett er det to spennende fond å følge med på synes jeg.

7 Likes

Har 14% avkastning hittil i år fra KLP AksjeGlobal Indeks IV A og utviklingen har gått omtrent som ventet. Jeg har bedre avkastning fra dette fondet enn jeg har i snittet fra aksjene mine, ganske greit med tanke på at jeg først byttet over i midten av februar.

Jeg tror det fortsatt er litt å gå på her valuta-messig, så har ikke byttet over til det ikke-valutasikrede fondet enda. Planen har jo vært å bruke langsiktige svingninger i valuta-markedet (dvs sykler som kan ta flere år) for å gi meg meravkastning.

Den viktigste valutaen i denne sammenheng viser at vi i et 10-årig perspektiv fortsatt er langt nede. (Indeksfondet er ca 50% eksponert mot USA)

2 Likes

Jeg har ikke oversikt over fond annet enn overfladisk og det som jeg leser om på diverse nettsteder.
Sjefen hjemme er livredd for alt som kalles for annet enn banksparing, men vi har ei datter på 2 år som allerede har 50k på bok som jeg ønsker litt avkastning for i tiden frem til hun blir voksen. Barnebidraget går inn på konto i kjærestens navn hver mnd, slik sett kan man anta en sparing hver mnd på tusenlappen samt bursdagspenger + gaver ol.

Hva skal jeg velge slik at veslefrøkna får mest ut av sparingen vi gjør med minimal risiko over en periode på 15-20 år.

3 Likes

50% globalt indeksfond, 50% i norsk indeksfond. Hadde kjørt på en såpass stor andel norsk indeksfond ettersom pengene nok skal brukes i Norge og da hører det for meg hjemme å plassere en stor del der. Finn fondene med lavest gebyr.

Såvidt jeg har fått med meg vil det ikke lønne seg med valuta-sikring ettersom dette ikke er helt gratis. Den eneste grunnen til at jeg rører med det er for spekulasjonens skyld.

3 Likes

Jeg ville vært litt forsiktig med USA nå siden den børsen er dyr, det kan dermed bli svært lav avkastning selv med et langsiktig perspektiv. Jeg selv har plassert litt av pensjonspengene i frontier markedene som Pakistan, Nigeria, Vietnam, Sri Lanka og Bangladesh, osv land som har kommet veldig kort i sin økonomiske utvikling og gjerne har en ung befolkning, kan bli god avkastning hvis du har et langsiktig perspektiv.

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PMDZ

Goldman Sachs enig

"We have a slight tilt to be a bit more defensive, and tilt towards Asia and emerging markets relative to more developed markets. We are a bit more bearish on Europe and the U.S into year-end.”

3 Likes

Er frustrert over akkurat samme hjemme, barnetrygda til de på 2 og 5 står og forvitrer på bankkonto.

Strategien min nå er når børsen korrigerer neste gang skal jeg slå i bordet med hvor stor avkastning jeg likevel har hatt på mine aksjekonti og forlange at minst 50% av pengene skal fases inn i indeksfond.

8 Likes
4 Likes