Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det fundamentale med økonomi

Del fundamentale meininger rundt økonomi (linker, videoer nyheter etc.)

1 Like

Starter ballet med den første linken! :blush:

1 Like

Når vi først er innom nrk nett-tv. Jeg så dokumentaren med Russell Brand her om dagen. Utrolig rå fyr! :smile:

(Men jo, vi har vel allerede en lignende tråd i ‘Makro, indeks, valuta’?)

2 Likes

Synes egentlig det er bra med en egen tråd for dette :slight_smile: Så kan vi diskutere mer nyheter, indeks og valuta osv i den andre tråden.

1 Like

Dette er et veldig interessant tema for meg som er opptatt av filosofiske ideer omkring penger og verdi og penger som sosial teknologi. Pengers historie og naar de ble oppfunnet er ogsaa veldig spennende. jeg kan anbefale boken Money, an unauthorized biography av Felix Martin. og Paper Promises av Phillip Coggan. I tillegg til The Black Swan av Nassim Talib.

The Acent of Money er en god dokumentar i seks deler tilgjengelig paa youtube: https://www.youtube.com/watch?v=X1sjFHEl5GI

3 Likes

Ikke spektakulær, men veldig god forklaring for å forstå det fundamentale rundt penger, renter og sentralbankenes rolle

1 Like

Kan tipse om boken

Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future av Martin Ford

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/21fea1ae-f3e7-11e4-a9f3-00144feab7de.html

Tar for seg ideen om at arbeidet gjennomføres stadig mer effektivt av maskiner, algoritmer og roboter som gjør arbeideren overflødig. Det har gjort at mindre av verdiskapingen går ut som lønn og mer går til aksjonærene, samtidig som arbeidsløsheten øker selv blant de med god utdannelse. I dette scenarioet er det viktig å eie aksjer.

Synes det er en interessant vinkling.

4 Likes

Har selv planlagt å kjøpe meg inn i to robotselskaper. Fikk tips på foredrag med SaxoBank som jeg syns var bra. Har veldig tro på den bransjen der :slight_smile: Mitt eget yrke vil nok bli erstattet av et automatisert system som det der om ikke lenge og da er det best å i hvertfall eie noen aksjer i selskapene som stikker av med alle jobbene hehe! Kommer tilbake til temaet senere :wink:

3 Likes

hva tenker du om tomra som et slikt robot selskap? jeg har gode erfaringer med aa sitte med litt aksjer der. jevn stigning :slight_smile:

Liker det selskapet og har tro på fin utvikling der. Og så er det jo er grønt selskap også. Men jeg er mer på markedsledere innen litt flere områder. En god start er å begynne her kanskje (se link under).

2 Likes

1 Like

Interessant og grei oppsummering

1 Like

Japan bubble

During the 1980s, money supply was allowed to grow sharply in Japan (around 8-11 per cent in most years). In addition, the Bank of Japan slashed interest rates to 2.5 per cent in 1987 in order to try to stem the appreciation of the Yen. Not only did it fail to do that, it helped stoke the already growing bubble in asset prices as speculators took advantage of the low interest rates to borrow and invest in property and shares. From 1984, the Nikkei almost quadrupled in value in the space of five years.

Sources: Nikkei and Japan Real Estate Institute (nationwide urban land prices).

Finally at the end of December 1989, the Bank of Japan raised interest rates to 4.25 per cent. Within days the Nikkei peaked at its record high of 38,957. Within a year it had nearly halved. Over the coming years it continued to decline and it reached lows of just above 7,000 in both 2003 and again later in that decade. House prices also peaked in the early 1990s and have since been in decline for nearly two and a half decades.

Dette blogginnlegget gir en interessant oppsummering av situasjonen i verdensøkonomien, selv om jeg ikke er enig i at det er, eller vil bli, mindre teknologiske fremskritt. Anbefaler å lese hele teksten.

http://www.okonomiskeblikk.com/kronisk-vekstbrems/

Og mer diskusjon her om teknologi og vekst: https://www.technologyreview.com/s/601199/tech-slowdown-threatens-the-american-dream/

mitt syn på de økonomiske utsiktene;

1 Like

@holmes

denne bør du se
Tony Seba om energi og transport

3 Likes

Flere som så den?

Veldig spennende. Takk for at du deler!

1 Like

Veldig interessant link. Burde nesten ha postet den i oljetråden :wink:

1 Like