Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elkem ASA (ELK)

Da missforstå jeg deg :stuck_out_tongue: Trodde den var kortere, men da er vi enige. Jo lengre jo bedre!

Trodde vi diskuterte TA her… :roll_eyes:

1 Like

21/02-2019 13:31:22: (ELK) Elkem - Key information relating to the proposed cash dividend by Elkem ASA

01/03-2019 17:31:09: (ELK) Financial calendar

Elkem er min største aksjepost og jeg fatter ikke at den ikke er på fleres radar. Eller portefølje for den slags skyld :slight_smile:
Hva er ditt syn på selskapet NoBrain? Mtp at du overvåker selskapet

3 Likes

11/03-2019 08:00:28: (ELK) Elkem ASA - Annual report for 2018

15/03-2019 15:03:43: (ELK) Oslo Børs - ELK01 - Nytt lån til notering / New bond issue to be listed 18.03.2019

Bryter den 31 kr i dag ? Fint utbytte på denne !!

1 Like

Noen som har investert nok i Elkem til at de har sett på riskfaktorene? Finansene ser ut til å være i orden og med P/E på 5,5, så kan 2019 bli ganske dårlig og fortsatt gi bra direkteavkastning. :stuck_out_tongue:

Husk utbytte på 2.6kr i Mai.

Bare noen tanker.
Jeg tenker om handelskrigen fortsetter, men usikker på hva som er priset inn.
Elektronikken blir mindre, derav mindre bruk for råvarer ? Den kommende generasjonen er ikke like konsum tung som oss ,mer opptatt av miljø / minimalisme/ 1 mobil per 4-5 år vs 2 år som tidligere osv
Kan man stole på tall fra den Kinesiske delen av firmaet?

1 Like

Men hva med batteri til El-bil, vindmøller og solkraft? Behovet vil jo øke betraktelig i fremtiden? Her er Elkem meget godt posisjonert.

Videre er det en stor del av verden som enda ikke har fått tatt full del i velstandsutviklingen. Det vil skje, og forbruket der vil øke.

“Elektronikken blir mindre”. Jeg vil tørre å påstå at vi i “fremtiden” vil omgi oss med enda mer elektronikk enn i dag. Mer av det manuelle arbeidet vil bli utført av maskiner, f.eks.

1 Like

@Christian spurte om risk, ikke muligheter :wink:

1 Like

Ok, det ble litt komisk, tenkte, hey, her har @Aksjefokus funnet en skikkelig bra aksje, men ser jo at fra du skrev dette til nå, så er aksjen ned 25%. Jeg tenker du ikke er verst på å velge bra selskaper, men burde kanskje jobbe med timingen?

Hva synes du om Elkem nå?

Det er jo interessant å se en diskusjon rundt det man ser på som riskelementer. Jeg tenker at stål-biten av selskapet nok er mer utsatt. Jeg tror også at det blir mer elektronikk jo billigere og mindre den blir. :stuck_out_tongue:

1 Like

Risiko kan bare vurderes om man holder muligheter opp i mot bakdeler.

Hvilke risikoelementer er det du har sett på?

Var denne jeg tenkte på, men regner uansett at Elkem hær følger med i timen og er tungt inne på R & D. Et slikt framskritt i tech / endring i råmateriale kan fort skje.

“It is obvious that silicon-based transistors are reaching their size limits. The focus of engineers worldwide is to find a suitable alternative solution”

STOR variasjon i EPS pr kvartal:

4x 0,64 = 2,56, kurs 31,33, P/E 12,23.

Har ikke masse historie her, men hvis ledelsen er kompetent, så ser jo dette veldig interessant ut? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Om du ønsker at jeg deler mine tanker om Elkem, eller noe annet så var ditt innlegg en særdeles dårlig søknad. Jeg tenker ikke kommentere at noe er billig lenger eller dyr, når jeg ser den type innlegg.

2 Likes