Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elsparkesykler og regulering

Hva tenker dere angående reguleringer av utleimarkedet for elsparkesykler?
Er på ferie i Oslo nå og er lettere sjokkert over hva som tillates i oslogryta…
Folk, særlig unge menn, tar vanvittige sjangser i gågater og på fortau og suser inn i folkemengder totalt blottet for hensyn til andre. Har flere ganger måtte hoppe til side for å unngå crusfractur og det som verre er.
Folk kjører rett og slett sikksakk mellom folk. Små barn er uberegnelige og kan plutselig trå til sides. Ser også små barn i 6-7 årsalderen som bedriver hasardiøs kjøring i full fart i folkemengder totalt uten kontroll.
Er ikke imot elsparkesykler dersom det erstatter fossil transport for mennesker til og fra jobb osv. Men enkelte unge menn bruker dette som livsfarlige leketøy i gågater.
Ser ikke ut som noen bryr seg om de nye reglene som nettopp kom, da sjansen for å bli tatt er tilnærmet lik null.
Hørte rykter om at Oslo (og andre norske byer) sannsynligvis er eneste byen i europa hvor det tillates motorisert ferdsel blant gående (når man ser bort fra funksjonshemmede i elektrisk rullestol)

9 Likes

Det er bare drit og erstatter hovedsaklig gåing

13 Likes

I Oslo er det helvete. Kjørte (bil) Skøyen - Storo i sted, og skiten kjører ikke bare i anklene til folk på alle fortau, de kjører i sykkelfelt, i veibanen, i rundkjøringene, overalt. Til og med sett dem i Sinsenkrysset.

Vakker søndag morgen foran Rådhuset mot Aker brygge:

3 Likes

Enig i at det ser ut til å erstatte normal gange. Folk blir latere og latere. Har naboer som bruker elsparkesykkel til nærbutikken som ligger 300 meter unna.

Bruker det nesten daglig i byen. Digger muligheten, men mener selv at det har gått for langt. Få det regulert.

Elsparkesykler er den nye pandemien.

Helt tragisk at det faktisk er lov å kjøre på fortauet blant gående og at det er åpent for leie på nattetid. Har selv opplevd å bli påkjørt av et par(!) på elsparkesykkel midt på natta ved Blå.

Jeg bruker selv elsparkesykler, og synes det er et bra fremkomstmiddel, men det bør reguleres kraftig. Jeg håper at det blir forbudt å kjøre på fortauet (bør reguleres ned til maks 5 km/t av leverandør ved bruk utenfor vei), ikke lov å kjøre i alkoholpåvirket tilstand, påbud om hjelm og stengt for utleie fra kl. 23.00 på hverdager og 21.00 i helger. I tillegg må det reduseres kraftig i antall sykler som er tilgjengelig. Ligger jo strødd overalt.

3 Likes

Så en som trynet inne på Oslo S i går mens han snakket i telefonen. Slo seg kraftig men bare lo det hele vekk. “Halla brur, ja der trynet jeg visst igjen haha”

1 Like

Dette er vel ikke helt relevant når det kommer til aksjer og investeringer (som visstnok var grunnen til at covid-tråden ble stengt).

Men det er helt sykt hvordan det er blitt. Politikere som regulerer livene til folk ned til minste detalj på daglig basis pga. “covid” gjør ingenting med denne plagen som beviselig fører til masse skader og ulykker. Jeg forstår det ikke. Nesten som om bransjen har en slags makt over sentrale politikere.

Tenkte det var greit å opprette en slik tråd når dette er såpass alvorlig. Folk diskuterer jo fotball her inne også

1 Like

Og ville høre synspunktene til folk her inne. Har en ørliten mistanke om at medianintelligensen her inne er noen hakk høyere enn i andre fora

Får daglig inn folk som har skadet seg ved bruk av sparkesykkel. Alt fra hoftebrudd, skulderluksasjoner og ansiktsskader. Mye av disse skadene vil være livsendrende ig jeg skjønner ikke at det ikke er mer regler og kontroll av bruke. Av disse.

1 Like

Hvis det er et politisk parti som vil stoppe denne galskapen, så får de min stemme.

4 Likes

For en gjeng disse utleieselskapene er. Nå forsøker de å dytte personvernet fremfor seg i et desperat forsøk på å hindre sårt tiltrengt regulering.

1 Like

Forby dette ASAP.

Helseskadelig på mange måter ikke bare ulykker men også at folk slutter å gå.

Er skrevet rapporter allerede om at helsen til ungdommer og unge voksne blir dårligere pga lavere aktivitetsnivå.

Hverdagsaktivitet som å gå til og fra skole og jobb er den viktigste og for mange eneste aktivitet.

Å ta fra barn og ungde dette som enkelte foreldre gjør ved å kjøpe dette til barna er en gedigen bjørnetjeneste.

Et retorisk spørsmål- har vi ikke fått bein for å bruke dem til å gå og løpe?

3 Likes

Dette skriver jeg mest som et hjertesukk, for det har ingen nyhetsverdi siden dere alle sikkert har sett lignende med egne øyne og ikke trenger å høre det fra meg, men i går observerte jeg en av mange kjipe konsekvenser av at folk slenger fra seg disse hvor som helst. Midt på fortauet, og et smalt et sådan, ved en tett trafikkert vei, hadde noen satt fra seg en sparkesykkel. Foran satt en mann i elektrisk rullestol og kom seg verken frem eller tilbake. Heldigvis kom en forbipasserende samtidig som jeg og hjalp han. Jeg tenkte da at det er et hån mot alle bevegelseshemmede og synshemmede at dette blir akseptert. Grunn nok i seg selv til å forby det, hvis de ikke klarer å lage et fungerende tvangssystem som kan hjelpe disse feilplassererne med å parkere vettugt. Nå høres jeg sikkert ut som en sur gubbe men det er jeg også når jeg ser slikt!:sweat_smile:

6 Likes

For å si det sånn, jeg har ikke tenkt å kjøpe elsparkesykkel til kidsa. Tar jo bort all hverdagsmosjonen. Hun eldste fikk en sparkesykkel med store hjul som triller godt til 8-årsdagen sin og digger å bruke den til/fra skolen.

Det høres jo ut som noe som kanskje kunne fungert, men krever nok endel av GPS/styringssystemer som ikke finnes i dag.

2 Likes