Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Enad Global 7 (tidl. Toadman interactive)

Har skrevet litt om Toadman Interactive i en annen tråd her på forumet, men tenker at selskapet fortjener en egen tråd. Synes selskapet ser ganske interessant ut i det de er i ferd med å gå på børs

Hjemmeside

Information Memorandum

Frem til nå har selskapet i all hovedsak jobbet som utviklere for diverse spill, bla. Fatsharks Warhammer: Vermintide, samt noen andre prosjekter som Dead Island 2 osv. Nå skifter selskapet fokus og satser mer på egne spill.

30 min presentasjon fra VD Robin Flodin

I følge sjefen og presentasjonen i Information Memorandum (IM) har selskapet tre spill i utvikling

Selskapet har mottatt et ordreoppdrag fra Leyou for utvikling av et hittill ukjent spill, noe som bringer inn 40 millioner sek på 1 år. I IM står det at de allerede har fått første utbetaling fra Leyou. “Betalningarna sker enligt milstolpar varav en milstolpesbetalning har redan utbetalats till Toadman.” I tillegg skal de få 10% av spillets inntekter.

57

De utvikler også et eget spill i Immortal: Unchained hvor de eier 50% av IP-en. Publisher Sold-Out har finansiert utviklingen og eier resterende 50% av IP-en. Spillet kan plasseres i “Souls” sjangeren, de beskriver spillet som noe ala “Dark Souls with guns”. Har ikke funnet noe om hvordan de skal dele inntektene med Sold-Out. De skal slippe dette på PC, Xbox og PS4 i 2018.

Teaser trailer:

I videoen under snakkes det om noen mekanismer og tanker bak spillet. Det sies her at spillet skal lanseres i første halvdel av 2018.

De jobber også med tredje spill. Et egenutviklet prosjekt som de enda ikke har annonsert.

44

I motsetning til veldig mange andre spillselskap er Toadman lønnsomme.

0743eaa179806791f9e519b7f50a883153c449d8_1_690x331

En annen ting jeg liker er at begge gründerne kommer til å eie over 50% av selskapet selv etter emisjonen, og som det står under har et knippe av dagens aksjonærer, med totalt 87% av nåværende aksjer, godtatt en lockup som innebærer at de ikke kan selge mer enn 10% av sin beholdning før det har gått 12 mnd.

Denne lock-up avtalen har senere blitt utvidet da flere har stilt kritiske spørsmål til hvorfor det ble hentet inn bittelitt penger tidligere i år til en latterlig lav kurs sammenlignet med noteringskursen på 12,9 kr. VD kommenterer dette i Q&A i presentasjonen jeg linket til over rundt minutt 23:50. Det han sier er noe som “målsetningen med dette var ikke å få inn så mye mer penger, men heller å låse til oss sterkere investerere. Selskapet så også veldig annerledes ut på det tidspunktet”

På grunn av dette har styrelederen låst aksjene sine i 3 år.

Ca 11 mill har allerede blitt hentet fra en gjeng investorer, bla Funcom-kjenningen Fredrik Malmberg som har tatt aksjer for 1 mill kr.

Jeg tenker å ta noen aksjer her. Hadde vært interessant å høre hva andre her inne tenker. Fristen for å tegne seg er allerede på fredag 24 nov.

6 Likes

Har du sett på hvordan de kan gå fra å omsette for 10-15 MSEK i året til å kunne ta en kontrakt på 40 MSEK på ett år? Har de økt utviklerstaben sine 4x, eller får de 4x bedre betalt, bruker de underleverandører, eller noe midt i mellom? Klarte ikke finne det ut i pdf-en.

Det er ikke veldig mye informasjon tilgjengelig for avtalen, ei heller om spillet de skal utvikle for Leyou. En må nesten gå ut fra at de kan ta seg bedre betalt. I intervjuer og presentasjoner sier han at 40 mill er minimum, men at det kan bli mer.

Han sier at de gjør det de kan for å bli oppfattet som et av de mest hardtarbeidende selskapene i bransjen. Når de attpåtil har noen vellykkede prosjekter å vise til så fører nok det til at de kan ta bedre betalt.

Her er forresten et intervju med Robin Flodin

http://www.stockpicker.se/stockpicker-intervjuar/visa-intervju/334

“Den stora succén kom med Dwarfs!, som sålt i över 250,000 kopior. Efter det ringde Fredrik Wester (VD för Paradox) upp mig och sa att de ville göra spel med oss. Det blev startskottet för min första spelstudio.”

:stuck_out_tongue:

1 Like

De har 25 ansatte og har planlagt å øke med 10-20 ansatte de kommende årene.

Jeg synes konklusjonen din om at de kan ta seg bedre betalt høres logisk ut, men samtidig, så ser jeg på det som usannsynlig. Hvorfor skal de trenge å kjøre en emisjon hvis de får en ett års kontrakt verdt 40 MSEK og de ikke har tenkt å ha mer enn 25-35 ansatte det neste året? Da vil de jo tjene veldig bra og kunne vokse uten å vanne ut seg selv.

Min konklusjon er at for de 40 MSEK, så må de bruke en god del på eksterne ressurser , men at de blir betalt for sluttproduktet. Omsetningen blir da vesentlig høyere, men marginene lavere.

Første dag på børs imorgen. Noen som tegnet her? Og fikk dere alt dere ville ha?

Jeg tegnet meg for en ganske så fin sum, men har faktisk ikke hørt noe som helst siden de bekreftet å ha mottatt tegningen…

2 Likes

Hadde vel uansett ikke fått mer enn smuler

2 Likes

Oppdatering. Ble kontaktet av tilretteleggeren og jeg får faktisk noen få aksjer her. På overtid kan en vel si :stuck_out_tongue:

Her er forresten et par gif’s fra Immortal Unchained:

1 Like

I dag kan man kjøpe på Nordnet litt rimeligere enn i IPO.

Jepp. Det er dog omsatt mest aksjer mellom 12-14 kr

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/12/13/toadman-toadman-tappar-25-procent-i-premiarhandeln-pa-ngm-nordic-mtf.html

Jeg fikk bare smuler i emisjonen. Sitter nok med posisjonen til lansering av Immortal Unchained, som skal komme ila 2018

Hvis noen føler de gikk glipp av emisjonen, så er aksjene til salgs for 9,20 nå, snart 30% rabatt sammenlignet med emisjonsprisen.

1 Like


Får ikke mye annet enn ingressen da det er bak en paywall.

Dette er skrevet av Earth på HO (er det deg swing?)

Toadman Interactive AB er et helt nytt børsnotert gamingselskap på svenske børsen som kun er verdsatt til 130 millioner kr etter en katastrofal IPO som ble en fiasko pga det tilsynelatende var en kunde som fikk noen aksjer til 0,3kr per aksje så alle begynte å selge(selv om CEO selv tegnet for 12,9kr for 11 mill), samt at småsparere flyktet fra aksjen i det en ekstremt stor støtte på 1,1 mill kr ble brutt i første minuttet av børsåpningen. Siden da har den falt med nesten 34% fra topp på bare 3 dager. Jeg slapp heldigvis unna IPO og har kjøpt i dag på bunn etter den falt med over 10% på lavt volum. Man er kanskje dermed skeptisk til å begynne med, men se på caset som er som følger:

Toadman sitt nye spill som kommer ut på PS4 sier egentlig nok om hvor ekstremt talentfulle ansatte de har, og den skal på PS4 allerede nå snart i 2018: (Merk omtrent 200 000 views på bare en teaser trailer til et selskap ingen har hørt om)

Ser dere på rapporten under så ser dere utrolig nok at dette er et helt nytt gamingselskap som på en eller annen måte har klart å ha positivt resultat hvert eneste år siden oppstart (helt fra 2013 til 2017).

Årsrapport: http://toadmaninteractive.com/wp-content/uploads/2017/11/Årsredovisning-2017-08-Toadman-Interactive-AB-publ.pdf

Her kommer noen utrolige punkter som det ikke virker at markedet har tatt med i beregningen whatsoever, og som er grunnen til at jeg tror dette kan bli det nye Funcom og dermed raskt øke i verdi fra 130 mill til +500 mill.

  • Stabilt positivt resultat ETTER skatt hvert eneste år siden oppstart, som er ekstremt sjeldent for small cap gaming-selskap.

  • De aller fleste kostnadene ved Immortals (spillet de skal lansere nå snart) er utrolig nok allerede tatt og ferdig med. Se sitat i artikkelen under der CEO selv bekrefter dette, så behovet for emisjon er sterkt redusert, spesielt mtp. at det har vært en emisjon som ble overtegnet med over 600%.

  • CEO har allerede GARANTERT 40-50 mill EKSTRA omsetning utover neste år ettersom de fikk en stor avtale med et annet spillselskap.

  • CEO har også sagt at det nye spillet deres Immortal Unchained forventes å ha en inntjening på mellom 20-200 millioner kroner. (Dette er da helt alene, utelater ALLE de andre spillene de jobber med og er rådgiver for etc.)

  • Alle i styret har på eget initiativ gått med på å låse aksjene sine i en 12-måneders periode. Dette er da et klart tegn på at de har ståltro på aksjen vil jeg si.

  • CEO gikk selv med på emisjonen og betalte samme kurs som nye aksjonærer, han gikk inn med 11 millioner kr på egenhånd.

  • De har to hemmelige prosjekt som kan bli annonsert når som helst, som burde påvirke prisen kraftig. Disse to er Project Hathor og Project Osiris. Dette er da ikke navnene på selve spillene, kun prosjektnavnet slik jeg har forstått det. Dette alene burde jo være en ekstremt stor trigger.

  • Samarbeidet med selskap med store spill som Warhammer: Vermintide som solgte mer enn 1 million copies. Merk at dette var mer consultingrettet.

  • Har også vært consultant for Dead Island 2, nok en stor suksess.

Og sist men ikke minst, nok en ekstremt sterk trigger:

  • “Toadman har samtidigt slutit en stor deal med en hemlig spelförläggare om ett nytt projekt.”

Se selv på artikkelen under:

OBS: Det er foreløpig en ekstremt liten omsetning i aksjen, som betyr store svingninger, så til de av oss som håper å få litt aksjer her så er det kanskje best å vente til det kommer en god salgsordre ut i stedet for å kjøpe når det er en ekstremt stor spread. Det er godt mulig den faller langt mer før den fyker opp igjen, men på mellom-lang sikt virker det som en god investering, med mindre noe uforutsett skjer.

Nettsiden deres er også veldig bra:

http://toadmaninteractive.com/

1 Like

Nei, det der er ikke meg - men gøy at flere er interessert i aksjen. Det stemmer dog ikke at CEO har gått inn med 11 millioner i emisjonen. Begge gründerne eier riktignok over 50% av aksjene i Toadman og har lockup i 12 mnd. Styreleder sitter også med mye aksjer og har låst aksjene sine i 3 år.

Selskapet fikk mye møkk kastet sin retning i forbindelse med denne emisjonen, men folk får si hva de vil…

Det jeg finner mest interessant her er naturligvis at Immortal: Unchained slippes på alle platformer allerede sommeren 2018

I tillegg er det som du sier kjekt å eie et selskap som tjener penger ved siden av større risikofylte satsinger.

Etter notering har vi allerede fått vite at de har åpnet et studio i Berlin som skal jobbe med DLC’s til Immortal Unchained.

Det er ikke mange aksjer tilgjengelig for handel ettersom gründere, styreleder og Fatshark sitter på store poster med lockup, så her tror jeg det kommer til å bli dager med russiske prosenter når vi nærmer oss lansering eller ved nyheter om de andre spillprosjektene de holder på med

For de som følger Funcom så er det også gøy å vite at Fredrik Malmberg, president og CEO i Cabinet Group, som nå også er en av de største aksjonærene i Funcom, tok mye aksjer i emisjonen her.

Hvilken børs er disse listet på ?
Spennende case som det kan være verdt å se litt nærmere på for min del.

Nordic Growth Market

Kjøpte litt her i dag, synes selskapet og Immortal Unchained virker interessant.

Forventet release date er vel forsatt i Juni om jeg har forstått det rett. Hvilke tanker har dere angående salg?

Lords of the Fallen solgte ca. 900k kopier på 5 måneder, Dark Souls 3 solgte ca. 3 millioner kopier på 2 måneder, Nioh solgte 1 million kopier på 2 uker. Innen “souls like” spill er vel The Surge det spillet som har solgt dårligst, med rundt 290.000 solgte kopier på litt mindre enn ett år.

Synes selv at Immortal Unchained har et mer interessant konsept enn The Surge, men vil se gameplay før jeg evt. kjøper mer.

Jeg synes du oppsummerte det meget bra selv :slight_smile:

Føler meg ikke helt trygg på at det blir lansering i sommer, og venter derfor med å øke. Håper vi får vite litt mer om konsulentavtalen og inntektene derfra i rapporten om en uke

2 Likes