Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Kortsiktig vil USA overleve fint. De trykker jo egen valuta, så det eneste som vil skje er at valutaen svekker seg.
Men vi andre følger som regel med i trykkingen og svekkelsen i økonomien, så det jevner seg greit ut.
Akkurat nå har amerikanske obligasjoner en fordel siden de faktisk har positiv avkastning/rente, mens resten allerede er rundt 0 eller til og med under. Så målet er jo bare å være med USA ned til de også går til 0% igjen, som sannsynligvis vil skje iløpet av 2019/2020. Så om man da får både positiv avkastning + en helt ok verdistigning på papirene ( kanskje rundt 10%) så er jo det bedre enn inflasjon i tillegg :ok_hand: Samtidig er det da gjort med lite risiko.
Deretter vil QE virkelig ta av, så da vil jo valutaen etterhvert kunne svekkes i forhold til andre.
Men i realiteten er de i første omgang en safe haven, som vi har sett nå det siste året hvor dollaren har styrket seg. Når USA går inn i resesjon, vil vi nok være mer redd for hva som skjer i emerging markets egentlig, så da forsvinner penger der i fra inn i dollaren.

@aksjefokus
Hun går jo ikke glipp av avkastning når hun likevel kun ville vært investert i bankinnskudd. Jeg er fremdeles ikke en slik type som velvillig tar imot nedgangen når den kommer, så gjerne forsøk å ikke gå glipp av avkastning de neste årene.
Så sikrer jeg heller formuen hennes ved å gå i sikrere posisjoner. At kortsiktige renter skal ned er jo ikke det mye tvil om, sett alle revideringene ned siste uken? Jeg har snakket om amerikansk vekst på 1,X tallet som sjokkerende. Om ikke lenge snakker vi kanskje om 0,X.
Dermed er rentekuttene nærmere enn man trodde.

Så det jeg gjør er jo egentlig å sikre henne en forsiktig avkastning de neste årene, for å så bli med i long indeks gjengen når earnings kommer ned og dermed vi får se mer realistiske PE verdier.
Vil som sagt ikke ta høy risiko med hennes penger, men jeg også vet jo at hun trenger å forsøke ta del i verdiskapningen som foregår i verden. Så hun skal sikre sin egen pensjon gjennom å investere, men da uten short, giring og derivater slik jeg selv opererer med.

2 Likes

Mhm det er vel ikke nødvendigvis positiv hvis du har lånt ut pengene dine i dollar.

1 Like

Jeg det er sant, så jeg tar en valutarisiko selvsagt. Og jeg gjetter dollaren holder seg greit en god stund til.
Norske kronen er selvsagt nesten umulig å spå da oljeprisen kan gå alle retninger. Den også tenker jeg jo skal holde seg greit fremover når rentene faller og bidrar til å blåse opp verdien på slike råvarer. Men så vil det jo falle igjen om veksten virkelig går ned og etterspørselen taper seg. Tilbud er jo også ikke alltid lett å gjette seg frem til.
Så det er ikke akkurat lett, valutaspekulasjon er jo ikke bare bare :slight_smile:

Hele poenget som jeg har prøvd å illustrere er at man selv er må ta ansvar for egen økonomi, og at man burde være forsiktig med å gi råd.

Nettopp på grunn av dette.

Dette er forøvrig en hersketeknikk, jeg setter veldig lite pris på at du drar debatten ned på det nivået. I tillegg er det vanskelig å argumentere mot de uten fakta. Du vet jo ingenting om mine innganger, eller hvilke aksjer jeg har.

Alle aksjer jeg har, og har hatt siste tre årene:

Aker Inngang: 266 Utgang: 735
SR Bank: Inngang 67 Utgang: 83
STB: Inngang: 55
FB: Inngang: 147
NAS: Inngang: 200
Hunter Inngang: 3.36
Skyworks Solutions: Inngang: 72,53
Marathon Petroleum: Inngang: 65,19

Alle innganger er snitt innganger, kursene er også justert for utbytte så kan folk ta opp dette om 4-5 år. Jeg er ikke noen trollmann som på mystisk vis kjøper alt på bunn, som @RedEnergy tror han skal få til.
Det handler om å se begrensninger i eget kompetansefelt. Det er livsfarlig med folk som har en IQ på 150 og tror den er 160, sammenliknet folk som har IQ på 130 som tror den er 120.

Det er mye som høres smart ut som absolutt ikke er det her i verden, men jeg tror du går på kanskje en av de mest vanlige menneskelige feilvurderingene som er der ute.

Så om du ikke kan spå NOK, hvordan kan du ha tanker om USD/NOK?
Does not compute.

3 Likes

Hersketeknikk?

Jeg leser utrolig mer enn hva jeg skriver. Du kritiserer han for en ganske fornuftig god tanke som vil forhindre at hans bedre halvdel tar en @aksjefokus

Du kan faktisk ikke hive deg på hesten for å sable ned noen som lufter og drøfter en svært god plan uten å faktisk akseptere at det da vil komme pekefinger i din egen retning. Feie for egen dør heter det. Jeg personlig gir ikke råd til andre, men om dama skulle ha investert så selvfølgelig ville jeg på samme måte som @redenergy satt opp en langsiktig forholdsvis safe plan. Du kan ikke komme og si at jeg peker på dine investeringer uten at du kan kontre tilbake. Du har slettet innlegg i nas tråden om inngang fordi du dreit deg skikkelig ut og slettet spor.

Jeg leser så godt som alle hans innlegg og de bidrar godt til mitt syn på mine investeringer. Å kalle det feil og en felle / dårlig vurdering sier litt om hvor langt ute på jordet du er.
Det @redenergy skriver og bidrar med er for meg meget gjennomtenkt og ikke minst viktig å få frem i dagslys.

Skjerpings

4 Likes

Meh. Når man bekker 140 er min erfaring at man faktisk blir mer og mer tard.

Men fortsett diskusjonen, bra lesing. :blush:

5 Likes

9 Likes

Du bruker argumenter om andre temaer for å styrke dine synspunkter. Eksempelvis om at man hittil har tatt feil om et annet selskap. Jeg setter ikke noe særlig pris på det.
Om noen tar feil om et annet emne, betyr det ikke at deres ide om noen andre emner/temaer er dårlig. Det er ikke en veldig sofistikert måte å tenke på.

Jeg skrev ikke noe om planen i utgangspunktet, og var egentlig ikke opptatt av den.
Poenget jeg ønsket å formidle var veldig enkelt. Man bør være forsiktig med å gi investeringsanbefalinger, uansett risikoprofil.

Nei. Jeg har aldri hatt problemer med å innrømme at jeg tar feil, når jeg tar feil. Det kan du se lengre opp i tråden. Jeg skriver også inngangsverdien i NAS her, når du spør. Jeg liker ikke noe særlig at du prøver å drite meg ut, spesielt ved å komme med feilaktige påstander.

Av de 8 selskapene jeg har vært og er investert så er kun 1 i minus.

Håper du kan lære noe av følgende klipp, for det er ganske treffende for din oppførsel:

3 Likes

Litt ufint å påstå at Aksjefokus taper penger på en eller to investeringer, og dermed at han skal tape diskusjonen, men så vidt jeg vet sikret RedEnergy omtrent null gevinst på bunn av indeksene og har ikke fått med seg noe av oppturen i etterkant heller. Dette bidrar null til diskusjonen, men hvis begge har tatt feil med noen investeringer - som det ser ut som - hvorfor er konklusjonen at den ene har rett og den andre feil?

14 Likes

Du må gjøre hva du vil, men å sette i gull og sølv er selvsagt spekulasjoner. Uansett, du kan råde henne til hva som helst, men du ordla deg på en måte som tilsa at du faktisk hadde siste ordet og at din beslutning bestemte hvor pengene ble investert.

Det var det jeg reagerte på. At du skulle plassere samboerens penger i noe. Ikke om hun eventuelt har valgt å høre på deg og følger dine råd - det er i så fall hennes ansvar. Men hvis det er ditt ansvar, og din beslutning, så er det livsfarlig for forholdet hvis det går til helvete :slight_smile:

2 Likes

Det er nok slik at om jeg sa hun skulle gjøre det, dvs anbefalte det så ville det bli gjort slik.
Men selvsagt vil jeg ikke drive med unødvendig spekulering med hennes formue. Det er en grunn til at jeg hittil ikke har gjort noe med den.
Hun stoler jo på meg og vet jeg ikke gjør forhastetede beslutninger uten å tenke gjennom det. Vi har en veldig åpen og felles økonomi så det er ikke noe problemer. Men selvsagt har jeg ikke tenkt å ta mer risiko enn hun rr forberedt på. Likevel så er det slik vi har adskilt kontoene slik at vi har nok egenkapital.
Pengene som skal investeres er ikke penger vi trenger, det er penger ment til pensjon og mer langsiktig sparing. Jeg vil hun skal kunne være selvstendig og ikke være avhengig av pensjonen fra staten i fremtiden. Men også selvsagt ikke meg heller.

Så det er ikke snakk om hele formuen hennes. Men de overflødige sparepengene kan tas høyere risiko med.
Helt enig i at det selvsagt er spekulering i gull/sølv, risiko der som alt annet… Men ser man det totalt i prosent er det ikke mye som skal i edle metaller.
Akkurat nå er de i en bra trend, og etterhvert som det blir mer QE osv så vil det potensielt hå enda mer. Man kan også si at man hedger litt ved å eie statsobligasjoner da man da også er lang dollar, som mange tradisjonelt mener bør være omvendt av gull. Dvs svakere dollar høyere gull.
Men akkurat nå ser det ut som begge deler går opp, dvs begge er safe haven.

2 Likes

De har mye innenlands gjeld også

As you can see, if you add up the debt held by Social Security and all the retirement and pension funds, almost half of the U.S. Treasury debt is held in trust for your retirement. If the United States defaults on its debt, foreign investors would be angry, but current and future retirees would be hurt the most

2 Likes

Er forresten enig i at vi ikke bør angripe sånn direkte utifra prestasjon. Det er ikke noe argument i seg selv. Problemet ligger nok mer i holdningen til Aksjefokus som er veldig bastant. Samtidig er han nedlatende og angripende ovenfor meg og andre. Det har dessverre spisset diskusjon, jeg forsøker å roe ned gemyttene og ønsker å få det beste ut av oss alle. Aksjefokus har mye å bidra med, men vi må finne en bedre tone.

Men det må være lov å si at Aksjefokus har gått på flere smeller som hans mer enkle måte å velge ut aksjer på ikke har kunne tatt til betraktning. Til hans forsvar igjen så er fokuset hans langsiktig. Så kanskje vi må vente noen år før vi poengterer det. Men her har vi altså sett at han har fremsnakket flere aksjer og de fleste av de har gått dårlig. Men jeg er fullt innforstått med at han er langsiktig og ikke har noe i mot å sitte med tap osv.
Problemet hans er at han har vist offentlig handlene på Shareville, hadde andre her gjort det samme. Så ville de også kanskje blitt latterliggjort for å ha tapt masse penger på Biotek osv. Men som sagt er det ikke bra å angripe utifra sånt, vi må holde oss til argumenter :+1:

Det jeg ønsker for folk er jo å ikke måtte være med på alle desse nedturerene. Selvfølgelig kan man si at man da risikerer gå glipp av de spesielle få dagene hvor mesteparten av oppgangen foregår på. Men det å sitte fullastet i et bear market er ikke noen lek. Under finanskrisen gikk jo det heldigvis skikkelig raskt over så det ikke var så smertefullt sålenge man holdt ut noen år.
Problemet denne gangen er at renten er allerede svært lav nå, så til forskjell fra under finanskrisen hvor de hadde spillerom. Har de nå mye mindre hjelpemidler tilgjengelig. Så man bør ikke forvente en kjapp bounce.
Det er også forskjell om man faktisk sitter på gode selskaper som ikke har mye gjeld/vil bli knust og slite etter en krise. Så jeg regner jo med at Aksjefokus med sin strategi forhåpentligvis vil gjøre det bedre enn indeks.
Det jeg forsøker å legge fokus på er at veldig mange her inne er langsiktige i aksjer med høy risiko, som ikke nødvendigvis vil gjøre det brs verken under eller etter en krise.
Så de må gjøre andre tiltak for å sikre seg, enn Aksjefokus som har en portefølje som er tiltenkt å være langsiktig og tåle svingninger i markedet.

Når det gjelder meg og min prestasjon legger jeg ikke skjul på at jeg ikke tenkte å ta gevinst. Er faktisk fremdeles noe i pluss pgr så god inngang, men hele poenget med å kjøpe opsjoner med utgang i desember 2019 var å få med meg hele krakket. Det er ren og skjær gambling, absolutt ikke ment som noen investering.
Jeg kunne selvfølgelig forsøkt å trade, men i motsetning til det Aksjefokus sier. Så tror ikke jeg at jeg kan perfekt time topper og bunner.
Så derfor er jeg mer langsiktige bear, ettersom jeg ikke forventer at jeg skal kunne gjøre sånne perfekte trades.
Det jeg driver med nå maks risk reward gambling på krakk. Det er ikke snakk om enorme mengder penger, så det er ikke noe problem for meg å i null. Jeg er heller ikke investert i derivater som kan gi meg tap utover innskuddet mitt.
Så husk å skille mellom det jeg anbefaler for andre, og det jeg gjør med min super spekulative portefølje! Jeg har som sagt egentlig bare anbefalt å ha en plan for å gå mer over i cash over tid. Eventuelt rotere over i tryggere posisjoner som kan gjøre det bra under nedgang.

2 Likes

Hva tror dere Einar Aas mener om dette da? :joy:

Diskusjonen er forsåvidt ikke uinteressant men jeg tror kanskje dere burde funnet en litt mer passende topic å ta den på. Og så kan man kanskje droppe de mest nedlatende formuleringene så man får diskusjonen enda mer på tema enn person.

14 Likes

Back on topic :smile:

2 Likes

Flere?

Jeg tror ikke du skal være så bekymret over min kvantitative og kvalitative metodikk, men hvorfor slenger ut den type kommentarer samtidig som du ønsker en mer seriøs debatt?

Hvorfor gjør du det selv da?

Jeg trodde det skulle diskuteres aksjer her, men om dette er det man skal få i ansiktet bare for å prate om selskaper så skal dere få være i fred.

Jeg kan ikke si at jeg deler den oppfatningen.

1 Like

Kanskje en ide å lytte til hva @pdx skriver…

image

For å hjelpe folk tilbake til det opprinnelige temaet velger jeg å linke til Finn-annonsen for Leiligheten til Einar Aas på Tjuvholmen :wink:

3 Likes

….de badene, veldig space-age hadde blitt loco av de flisene, men likte godt belysningen i taket.
Noen som vet hva det kalles?

1 Like
2 Likes

Synes interiøret bærer litt preg av upersonlig hotellfølelse. Ikke noe jeg ville betalt 70 millioner for, blir bortimot 200 tusen per kvadrat?

3 Likes