Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

3 posts were merged into an existing topic: Feedback til PDX

https://www.nettavisen.no/okonomi/einar-aas'-luksusbolig-solgt-for-675-millioner-kroner/3423684403.html?fbclid=IwAR1e_QfbgRXR3FlUKAAY1eq2yq9fPj4zAvIIUfRgh5BQqtYEd7JNGS22GZM

1 Like

Finnes bull og bear sertifikater som følger nordiske strøm index : shb power index, til svenske handelsbanken. Bear el x4h tror jeg det heter, men se opp for snedige regnestykker i prospektene på slike papirer

https://borsrum.handelsbanken.se/Handelsbankens-Index/Ravaruindex/SHB-Power/

hvordan kunne det sett ut for Einar aas nå tro?

Hadde han overlevd den knekken som tok han tror jeg fort han hadde gjort en milliard eller to i gevinst.

triste greier…

lurer på hvor han gjør av seg nå?

Rimelig sikker på at han hadde vært riktig posisjonert til å tjene på det prisfallet.

han hadde satt allt inn i denne spekulative aktivaen,-og hadde ikke penger til å betale rentene når det ble ubalanse i kraftmarkedet?

Derivatet han hadde kjøpt, ble tvunget løst ut som følge av rentebelastningen…?

fatter ikke at han ikke bare kunne sette formuen sin inn i norske statsobligasjoner,enn å sitte på 99% av formuen inne i et så spekulativt instrument…

(ja,jeg vet han fikk en god slant utbytte hvert år av dette,-men alikevel…)

men men,noen klarer bare ikke å være fornøyd.

1 Like

Problemet var “gearing” og at det ikke var mulig å selge seg ut og 10x normale bevegelser, så bettet var opprinnelig ikke så “stort”, men spesielle omstendigheter fucket han.

Alle hermetegnene fordi jeg antar han brukte noe annet enn gearing, dvs en eller annen slags opsjon

ok,…veldig uheldig og spesiell situasjon.

han virker å ha meget sterk psyke,-de fleste ville tatt “den korte veien”.

1 Like

Ikke rentene som drepte han , men gearingen som christian nevnte.

1 Like

Kjipt å tape masse penger så klart, men han er fremdeles søkkrik.

1 Like

Egentlig er det ganske utrolig at han greide å beholde såpass som han gjør. Kunne jo fort mistet alt.

1 Like

Viser at det er forskjell på kyniske store penger, og den barmhjertige staten.

De ene vil bare ha mest mulig penger tilbake, de andre vil ha rettferdighet :slight_smile:

2 Likes

Fyren hadde havnet i gapestokk hadde det ikke vært for at kreditorene forstod at de får mer penger tilbake (på sikt) ved å la ham gnu på videre.

2 Likes

Hadde han skyldt staten penger så hadde han ikke fått beholdt et rødt øre (det var vel kanskje poenget ditt også).

4 Likes

mjaa…hvor har du lest det?..,-jeg har kun lest om aas som personlig konkurs der ALT av eiendeler nå blir solgt…var ikke så lenge siden jeg så nok en artikkel om tvangssalg.

Han beholder en bolig og endel cash, men sånn 80-90% av formuen ryker

2 Likes

Tror det hadde blitt alt for kjedelig for han :smiley:

3 Likes

…ja jøss,han fikk nok å gjøre på etter hvert ja :sweat_smile: