Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Men å påpeke at TA ikke fungerer når det kommer sterkt kursdrivende nyheter er også TA.

Carry on.

TA kan si noe om forventet motstandsområder ved svært god/dårlig lansering.

Det er vel mildt sagt en overdrivelse? Forventningene til spillet er fraværende, det samme foreløpig er markedsføring og hype. Tror du gjør lurt i å ikke legge for mye i disse “kursdrivende nyhetene” vi har visst om i lang tid? :roll_eyes:

1 Like

Pablo, det er ikke ment som noen snipe på deg å flytte hit, vi opplever å få stor gehør for å moderere TA-trådene og fundamentaltrådene veldig stramt, og jeg ønsket ikke å slette innleggene dine. (Kunne selvsagt lagt de i Funcom småprat, men jeg synes det er en veldig interessant diskusjon hvordan TA henger sammen de gangene det inntreffer fundamentale events.)

Jeg er av samme mening som @anon80503862, om en er forberedt på chartene kan TA gi mye gode tanker om hvordan et eventuelt rally vil utarte seg.

Men igjen: mener ikke å disse deg her.

1 Like

TA i forkant sier hva markedet forventer av de sterkt kursdrivende nyhetene og det er ikke mye.

TA kan ikke si hva resultatet av de sterkt kursdrivende nyhetene, som @anon80503862 sa:

At kursdrivende nyheter kommer vet man ofte om lang tid i forveien. Men man vet ikke hva de blir.

F.eks. dersom NANO skal offentliggjøre forskningsresultater på en gitt dato.

Nei, alt TA sier er egentlig hva markedet forventer av nyhetene. Nå skal det jo sies at en spillansering har en god del hint til hva det trolige resultatet blir. Hvis man ser på Starbreeze og oTWD lanseringen, så var det opplyst og vedtatt her at den kom til å kræsje. Noe den også gjorde. TA viste en fallende trend mot lanseringen som en følge av at markedet fikk mer informasjon om hvilken vei det kom til å gå.

Nå gikk jo aksjen opp på lansering fordi den i en svært kort periode klarte å nå #1 på Steam GTS, men det var jo ikke spesielt overraskende og hvis man hadde sett på hvor lenge den måtte holde seg på førsteplassen for at det skulle indikere en bra launch, så hadde man solgt på nyheten. Den klarte ikke å komme seg over den synkende trenden der heller forsåvidt. :stuck_out_tongue:

TA fungerer jo bare hvis mange nok tror på spådommen. Ingen kan tvinge kursen ned til 15kr dersom ingen selger den dit. Lar man være å selge fordi man forventer at Funcom skal opp til 30kr så er TA verdiløst. Handler jo 100% om tro. Det er ingen magiske kosmiske krefter som skyver aksjekursen i den ene eller andre retningen. Det er bare folk.

TA fungerer fordi folk har et forutsigbart handelsmønster. Det er derfor du har formasjoner osv. Det er ikke nødvendigvis folk som driver med TA som skaper mønstrene. Det er kanskje sant i Funcom hvor de tildels blir tegnet, men i selskaper som Elkem med en faktisk omsetning, så er det FUD og FOMO som gjerne styrer sammen med det fundamentale.

2 Likes

Den som gidder kan jo backtracke et år i TA-tråden og se hvor mange skivebom som ligger der, sammenlignet med hvor mange som traff. Det blir som cold reading.

TA er i seg selv bare en måte å prøve å modellere hvordan alle involverte i markedet har agert over tid.

Forsøk på å gjøre prediksjoner om fremtiden er jo hakket mer komplisert, spesielt i en såpass illikvid aksje og selskap under utvikling som i funcom.

I et selskap som kitron eller tomra f.eks er det mye lettere å gjenskape et mønster av Høy P/E, toppen av trendkanal => salg, lavere P/E, bunnen av trendkanal => kjøp.

3 Likes

I all beskjedenhet var det en del som traff ganske bra på at når det først kom et skikkelig brudd med optrenden som gikk over i en nedtrend, så ville det kunne komme en washout ned til et ganske lavt nivå i funcom. :stuck_out_tongue:

1 Like

Eneste med TA som gir mening for meg er å se hva flertallet tror på, eller de med mest penger/aksjer. For det er de som styrer kursen.

Har også sett at folk “finpusser” strekene sine etterhvert som kursen går i den retningen de gjetter, og da ser jo selvfølgelig spådommen bedre ut med en gang. Så sant man ikke backtracker litt selvfølgelig :wink:

Man reviderer jo selvsagt chartene hele tiden, men de fleste her lar vel de gamle chartene ligge undret i tråden.

1 Like

Hvis du tror TA handler om å treffe i særlig mer enn 50% av gangene, så vet du ikke helt hva TA er for noe. TA handler om å gå inn når risikoen for å bli med langt ned er lav og sannsynligheten for stor oppgang er høy. Da er det ikke så farlig å ta feil et par ganger før du treffer. :slight_smile:

Jeg liker flagg-formasjoner. Hvis man går inn i en trade i et flagg, så kan man typisk sette en stop loss på 3% og en stop win på 10%. Hvis man treffer 50% av gangene, så sitter man igjen med 3,5% avkastning pr trade. Det blir det penger av.

Det skal sies at mye av TA-en her kjøres på formasjoner med vesentlig dårligere break-even ratio enn flagg. Nok en gang, det handler om sannsynlighet.

3 Likes

Du kan jo se på hvordan kursen gikk kort tid etter disse datoene og se hvordan spådommene og strekene stemte. Det er noen kjappe eksempler, men jeg kan godt finne mange fler når jeg har tid.

Poenget er at selv om nyheten som skal drive kursen er kjent, så er forventningen til nyheten lave, som @christian også er inne på, news’en er allerede bakt inn i kursen og nå ser folk hvilken vei det går og kommer seg ut. Det er bare å glemme det gamle mønsteret med at Fun skal gå kraftig i forkant av en spill-release, nå ser vi mer og mer at det kommer an på spillet. CE = store forventninger, MYZ / CU – lave forventninger. I tillegg tror jeg kursen vil bestemmes mer av salgstall og listeplassering enn hype i forkant av release.

P.S - Diskusjonen som går parallelt her kommer aldri til å få en konklusjon :slight_smile:

Nei, men så nekter også folk å innse at sine egne spådommer feiler 9 av 10 ganger, og tviholder på den ene gangen de hadde rett.

2 Likes

Og hvem har gitt deg mandat til å ta fra dem livsløgnen? :sweat_smile:

De fleste av oss som driver med TA her på forumet er amatører og vi poster TA for å diskutere og lære av hverandre. Om man synes det bare er tull forstår jeg egentlig ikke hvorfor man orker å bruke tid på å diskutere det.

Bruk tid på ting som gir deg verdi. Jeg får ingenting ut av denne diskusjonen så melder meg ærbødigst ut :slight_smile:

Etter å ha vært EKSTREMT kritisk til TA, før jeg så litt lyset.

TA alene er verdiløst. TA for å time inngang og Utgang når andre faktorer sier at det kan være smart er en bra ting.

Men alle er forskjellige og det som funker for deg funker gjerne ikke Naboen.