Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er teknisk analyse verdt noenting?

Nå skrev jeg jo at dersom man synes at TA bare er tull, så burde man ikke bruke tid på det, men det virker for meg fra ditt innlegg at du er enig i at TA fungerer? Du sier først at man kan “påvirke andre” - mao. det vil ha en effekt på andre. Altså det virker?

Så sier du i neste avsnitt at det er vanskelig å forholde seg til det fordi man er “uenig” i det som blir postet - men denne uengiheten henger vel (hvis jeg leser mellom linjene) i stor grad med posisjon man selv har (“jeg sitter med aksjer, ikke post negativ TA”) og frykt (“hvis noen poster negativ TA så taper jeg penger”) ?

Dessuten har det kommet meg for øret at du trader like mye FUN som alle andre som bruker TA. Du sier det kanskje ikke like høyt, og du selger og kjøper kanskje basert på andre faktorer enn TA, men det er ikke noe bedre eller verre det du gjør enn det folk som driver med TA gjør etter min mening.

2 Likes

Det er veldig mange måter å bruke teknisk analyse på, et veldig enkelt prinsipp som trolig kan hjelpe de fleste er å ikke kjøpe aksjer i fallende trend.

5 Likes

Og hvis man lurer på om aksjen er i en fallende trend eller ikke, så sjekk om kursen er under glidende snitt (SMA eller MA) på f.eks. 100 eller 200 dager. Evt sjekke om aksjen er under skyen (Ichimoku cloud).

2 Likes

Du har hørt rett. Selv om jeg liker å sitte å se fotball, så reiser jeg meg hvis de foran gjør det. Vedrørende TA så tror jeg på det som ett verktøy, men IKKE i aksjer uten omsetning /hvor stortradere flytter majoriteten av aksjer selv omsetningsmessig.

Det er jeg enig med deg i. Jeg har personlig et mål om å bli flinkere til å inkludere volumprofil i analysene mine. Jeg er mest opptatt av tekniske formasjoner, men om det ikke er akkompagnert av volum / omsetning så blir det ofte falske brudd slik vi har sett på 18 kr i Funcom.

2 Likes

Volum i seg selv er jo en indikator innenfor TA.

Man må jo alltid se prisbevegelser i sammenheng med volum.

Fravær av volum sier ganske mye om aksjen. Og fravær av volum kan bety vidt forskjellige ting alt utifra hvor man er i “turen” til aksjen. Akkumulering, distribusjon, trendende opp, trendende ned.

Volum/prisanalyse er en tung materie å sette seg inn i. Og kan være både frustrerende og forvirrende til tider. Men setter formasjoner, bevegelser og brudd i et helt nytt lys.

På generelt basis så kan det være litt mye fokus på mønster og formasjoner uten å ta høyde for volumprofilen som ligger i bunn.

4 Likes

De som tegner streker forutså altså dette børskrakket. Dét i seg selv er jo meget imponerende. :wink:

1 Like

Ikke glem at oljeprisen skulle falle og at Trump vil legge ekstra TOLL på mexikanske buritoer!

Smart money forutså vel dette ganske greit siden de satt på sidelinjen på toppen, TA er en proxy for å se hva andre aktører gjør som kanskje har mer informasjon enn det du sitter på.

3 Likes

Jeg tror du har misforstått rekkefølgen på ting, først gjør folk FA, så påvirker det kursen, så påvirker det TA. TA er jo påvirkelse av signalene markedet gir, ikke motsatt. :stuck_out_tongue:

For Funcom sin del, så var det nok mange som trodde CU kom til å gjøre det endel bedre enn det de faktisk har gjort. Selv med lave forventninger generellt. Du har kanskje lagt merke til diskusjonen her? :stuck_out_tongue:

3 Likes

Denne mannen er verdt å følge for makro.

Hvis du leser litt tilbake i tid så kan du gjøre deg opp en egen mening om mannen vet hva han snakker om (min mening) eller ikke.

Derfor er det lett for TA-nektere å si i mot TA: enten var analysen feil (støtten holdt ikke - men poenget var kanskje at man kunne prøve seg på støtten med tight stop loss eller selge seg ned om den ikke holdt), eller så stemte utfallet med analysen, men da var det noe fundamentalt bak (som jo stemmer, men poenget er at TA viser hva andre tenker om det fundamentale som kanskje har mer informasjon eller gjort en mer grundig analyse enn du).

2 Likes

Samtlige statistikere er enige om, og kan bevise, at TA alene som verktøy for å predikere er meningsløst. Men hvis det er slik at “mange” investorer faktisk følger denne strategien, så vil det kunne være nyttig. Så spørs det om man har info om “mange nok” følger en slik strategi for den aktuelle aksjen…

1 Like

Interessant og selvsagt feilaktig påstand.

5 Likes

:joy:

4 Likes

Om teknisk analyse fungerer, det kommer ann på hva du bruker det til. På samme måte som du kan hevde at en hammer ikke fungere dersom du skal sage over ett bord, kan du hevde at TA ikke fungerer dersom et setup feiler.

Det TA gir deg er en fordel (edge) til at en ting skal skje fremfor en annen basert på historiske data. Over en større mengde handler vil du ha en fordel, men på enkelthandller kan alt skje da det alltid er en mengde tilfeldigheter i spill

3 Likes

Selvfølgelig, det er jo hele poenget med å legge ut TA “offentlig” så alle kan se den. Jo fler som følger og tror på mønsteret man tegner, jo bedre er det jo for ens egen del. Da kan man jo utnytte flokken.

Jeg tror det er flere i Funcom som trader basert på hvor mange aksjer ASP viser at han har i aksjonærlistene, eller om det kommer en “standard dump” som indikerer retning, enn hva noen tegner opp.

Akkurat det samme kan du si om fundamentale analyser?

4 Likes

Jeg tror egentlig det er svært få som benytter TA som rendyrket strategi.
Nesten alle som «tegner streker» på Tekinvestor er helt klare på at det er for lære gjennom tilbakemeldinger fra andre.

Å måle gevinst av TA gjennom tilbakeblikk på enkeltchart og utsagn for å se om de var riktige eller feil er meningsløst uten å sammenholde med den enkeltes kjøp/salg tilknyttet chartet.

Videre må gevinst/tap måles i totalen av et større antall transaksjoner, ikke enkeltvis.

Litt som for eks Formel 1…vinneren blir ikke den som har beste rundetid i løpet, men den som er best i snitt. :blush:

2 Likes