Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Euronext er ny eier av Oslo Børs - hvordan blir veien videre?

Noen som har tanker ang at next oslo børs skal bli en råvarebørs?

IMO 2020?

:man_shrugging:

Det er ikke mange år siden siden jeg faktisk ble overrasket over at Oslo Børs selv er et aksjeselskap. Jeg trodde nærmest det var en del av staten sjøl!

En ting er i hvert fall ganske sikkert, at med eierskap fra utlandet kan vi bli påført en del endringer, som vi vil ha mindre mulighet til å påvirke enn vi vil ha med norsk eierskap. Hvorfor skal en ny eier bry seg om hva vi sier? De har jo monopol (foreløpig) uansett? De kan ta det de vil (med mindre det er lovregulert) for å listes, avlistes, tja kanskje vil de ta betalt for å endre aksjekapital osv, hva vet jeg! Men det føles ikke helt bra. Føles nesten som en slags snikinnmelding i EU-systemet. Starten på «Europabørsen» alle de små børsene samlet under ett konsern.

2 Likes

Eurobørs. Ser den… Lukter litt av rundene med EU og EØS, dette.

1 Like

Kan kanske rädda FUN från oljeborrning :joy:
Hashtag @Volymen

Sett på den positive siden kan man jo se for seg at det kan bli bedre kapitaltilgang, men de som betyr mest vet godt hvordan de handler på Oslo Børs. Kan jo tenkes det blir mer likvid, kanskje spesielt aksjer som i dag ikke er så likvide, ved å bli en del av et større system. Ikke vet jeg! Offentlig debatt er i hvert fall ønsket.

1 Like

Vad innebär att de köper VPS ? Är det ägande av själva börsen ? Vad får de för inflytande? Mvh Swe

Den faktiske handelen ligger jo allerede i London.

1 Like

Oslobørs er vel bare en regulert markedsplass, om det blir gjort såå store endringer av de nye eierne. Er det vel bare å danne en ny markedsplass og få bankene til å bruke den?

Viser Euro next kjøper og seller ? :thinking:

1 Like

Ser ut til ar den offentlige og politiske debatten er fraværende. Var også ukjent med at Oslo Børs er et aksjeselskap. Dårlig research fra min side.
Ser bare for meg enda flere roboter. Er jo et et tankekors det at flere småsparere er ønsket ut i aksjemarkedene…

2 Likes

Var vel implementering av EØS-regler som gjorde at kjøpere og selgere ble anonymisert på Oslo Børs. Eller husker jeg feil?

2 Likes

Det var “implementering av EU-regler”, men visstnok ikke et krav fra EU.

Så jeg tenker vi sier vennetjeneste fra Erna og Siv…

2 Likes

Eu, var det ja. Ikke rart den politiske debatten er fraværende. Selv om Sp rasler litt med sablene.
Edit: Endret trådtittelen, så den ble litt klarere.

Det er vel ikke helt usannsynlig at Euronext steømlinjeformer systemene så det blir enklere for roboter - å loppe oss stakkars mennesker :slight_smile:

Her er i alle fall linken om implementeringen av EU-regelverket. Takk @Janno. Og @tusekakk.

Jeg kan virkelig ikke se hvem dette skulle gagne annet enn meglerhusene og dem med urent mel i handleposene sine…

2 Likes

Liker det heller ikke. Før kunne man jo følge med underveis…

1 Like

Edit: fixa link

Vaktbikkja for småsparerne er ikke bekymret. Og «vaktbikkja» er tidligere infodirektør ved Oslo børs. Bare jeg som reagerer på det ?

5 Likes