Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Få svar på alt du lurer på om skatt og skattemelding :)

Hei!

Lurer du på noe om skatt og skattemelding/selvangivelse?

I denne tråden svarer en autorisert regnskapsfører fra Regnskapshuset AS på alt du lurer på om skatt og skattemelding. Bare still spørsmålet ditt her :slight_smile:

Håper du får en fin dag videre, og takk for at du er medlem av TekInvestor.

Hilsen Jørgen / pdx

5 Likes

Jeg “pleier” å legge inn følgende under 3.3.2 "Andre fradrag:

  • Kontohold 1600kr (Reelt har jeg AmEx som koster ca 3k per år, er dette riktig sum å legge inn?)
  • Faglitteratur 2400kr (Her faller TekInvestor Insider medlemskap inn? I tillegg til DN og andre aviser jeg måttte kjøpe?)

Er det andre poster en kan/bør legge inn?

1 Like

Supert tiltak @pdx :blush:

  1. Hvis jeg ikke har ført fradrag på utgifter jeg har hatt foregående år, kan jeg skrive opp høyere fradrag i år, som en slags klage på tidligere års selvangivelser?

  2. Hva med kontorutstyr kjøpt brukt, er det samme fradragsmuligheter for det? Evt hvilke grenser må jeg forholde meg til?

  3. Min far har Alzheimers og jeg bor selv i en annen by - er det noen kostnader/utgifter/kilometer eller annet jeg kan få utgiftsført? Han er nå på sykehjem men det var et par år det ble veldig mye reising og mye jobb i forbindelse med å hjelpe til, men stort sett er det medgått tid og reising som har vært konkrete utgifter.

3 Likes

Blir oppgjøret også automatisk forsinket da? Eller kan du få i første pulje selv med utsettelse?

Når man skriver av pc o.l. over flere år, må man beskrive det eller fører man bare 1/5 av beløpet uten å si noe mer?

Lurer på det med fradrag for kjøp av PC. Tenker halve beløpet bør føres inn. Jeg kan huske at noen nevnte at man kunne ta hele beløpet hvis det var mindre enn 15.000. Eller hvis høyere enn 15.000 så måtte det skrives av i 3 år. Hva burde jeg gjøre her? Hva er fasiten? Finnes info på skatteetaten.no som jeg ikke finner tro?

2 Likes

Bør man betale restskatt med en gang eller lønner det seg å vente.

Hva er det som avgjør om man får skatteoppgjøret før sommeren eller etter sommeren?

1 Like

Er det tillatt med skatteplanlegging ved bruk av stråselskap i skatteparadis på feks. Malta?

Er det tillatt å benytte rådgivere slik som https://whitenovember.com/ for å unngå toppskatt i Norge?

1 Like

Er det veldig viktig at alle tall stemmer 100%? Det er vanskelig å få det helt korrekt i omregninger mellom diverse valuta til kryptovaluta fram og tilbake basert på valtuaens verdi i det tidspunktet man solgte/kjøpte. Virker enkelt å få det nesten riktig, men umulig å få det helt riktig.

2 Likes

Mange bra spørsmål her! Eksperten kommer til å svare i en økt per dag, så derfor kan det ta litt tid før alle får svar :slight_smile:

Det lønner seg rent økonomisk å vente. Men akkurat som mange velger å betale mer skatt gjennom året og så få tilbake på skatten året etter er det nok mange som velger å betale med en gang. Men egentlig lite smart rent økonomisk.

Takk for svar, men jeg prøver å bygge opp litt spørsmål til eksperten som skal svare senere idag :stuck_out_tongue:

Ah ok - ville ikke stolt på eksperten når det gjelder det spørsmålet der - de føeste økonomer og synsere ser ut til å tenke at det lønner seg å betale mer skatt gjennom året for så å få tilbake - det er et sparetiltak men ikke økonomisk lønnsomt for renter er ikke involvert.

Derfor jeg spør :wink:

Hei.
Jeg eier fysisk gull og sølv gjennom Goldmoney.com, som jeg ikke har realisert eller har tenkt til å realisere på en god stund. Det koster meg en liten promille av beholdningen hvert år for at de skal oppbevare dette i hvelvene sine. Er det noen jeg kan føre som fradrag, evt når jeg da først realiserer gevinst/tap, eller for hvert år som går?

Du får jo renter både på utestående og resten, så da er jo bare spørsmålet om du ville fått bedre eller dårligere i din egen bank?

1 Like

Faglitteratur til bruk i arbeidet inngår i minstefradraget og skal ikke i denne post.
Har du ett AmEx vil du få årsoppgave, og beløpene bli forhåndsutfylt til skattemeldingen.
Antar her at du ikke er næringsdrivende med næringsoppgave da det ovenstående i så fall skal inn der.

5 Likes
  1. Da må du i så fall klage/gjenoppta ligningen det året det gjelder.
  2. Antar du er næringsdrivende da og kan dermed kjøpe brukt pc utstyr, som du vil få saldoavskrivning for. beløpsgrense avskrivning er over kr 15 000 , økonomisk levetid over 3 år. Under dette fradragsføres i sin helhet inneværende år.
  3. Dette får du nok ikke noe fradrag for.
2 Likes

Du benytter avskrivningsskjema RF-1084 som vedlegg. Kontormaskiner vil avskrives 30% av saldo hvert år.

1 Like