Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fjord1 (FJORD)

Her kan vi diskutere Fjord1

Jeg synes det virker som et spennende selskap der ledelsen har fått til en fin bedring av lønnsomhetene de siste årene. De neste årene vil vi se økt satsing på autonome elektriske ferger som kan gi enda bedre lønnsomhet.

Fjord1 er et av de ledende transportselskapene i Norge, og har som kjernevirksomhet å eie og drifte ferger og passasjerbåter. Videre opererer selskapet innen reiselivsnæringen i Norge, og innehar en eierposisjon i Widerøes Flyveselskap AS.

Slik kan de nye fergene se ut:

3 Likes

Tar meg den frihet å sitere innlegget til Janno her:

2 Likes

De tok nylig opp et lån på en milliard med en rente på NIBOR + 3,5%

Til sammenligning så tok slageren Stillfront opp et lån med rente på STIBOR +7,5%. Litt igjen til Olav Thon (NIBOR +1%-ish), men fortsatt veldig bra.

1 Like

Fra side 16 i selskapspresentasjonen:
“In terms of PCE capacity, contracts in respect of about 40% of the Norwegian ferry market will be subject to public tenders in the next two to three years”

En risiko her er at de taper disse anbudene, hva tenker dere om dette?

Eller kan ikke konkurrentene hamle opp med miljøsatsingen og kostnadseffektiviteten til Fjord1?

1 Like

De har jo rimelig bra marginer i dag, så de kan vinne anbudene, men få for dårlige marginer.

1 Like

Med fare for å kuppe tråden så kan dere jo se litt på HYARD som skal bygge disse ferjene. Til info så er det Per Sævik som eier mesteparten av HYARD.

1 Like

Ser ut som den har mistet moment, hva er dine tanker?

Så absolutt. Det er det jo ingen tvil om at den har. HYARD har blitt hard straffet etter at de under Q3 kommuniserte at de ikke kom til å nå målet om sorte tall for 2017. For min egen del så hadde jeg ikke tro på sorte tall i år, men det bryr jo ikke så mange andre seg om :slight_smile:

Om du går gjenom Q3 rapporten og ser hvor de taper penger så er det nettopp her alle ferjene til Fjord1 skal bygges fremover. De andre segmentene går bra. Selskapet har vist en enorm omstillingsevne etter oljesmellen og er i så måte mye bedre rustet enn på lenge. HYARD har også posisjonert seg veldig bra med tanke på grønn energi inne skipsnæringen.

Om du ser på eierstruktur så er vel nærmere 65-70% av aksjene “kontrollert” av Per Sævik og ledelse. Med andre ord svært liten free float. MK pensjon er inne på 2 plass og disse har normalt sett svært god nese for investeringer.

Fjord1 skal bestille flere ferjer i tiden fremover og jeg har en god følelse på hvor disse skal bygges.

Mener å huske at vi har egen HYARD tråd her inne så sjekk gjerne den ut.

Vil avslutte med at å si at Fjord1 er så absolutt en spennede aksje i tiden fremover. Har fulgt med siden IPO og kommer til å gjøre det :slight_smile:

3 Likes

De vinner neppe alle, men de vant mesteparten iår av de største aktørene ( Norled, Boreal, Torghatte)
.Mye fordi de har helt rå cashflow /lånekapasiet akkurat nå og har mulighet til å by på alle anbud. Alle må satse like hardt på miljø for å i det hele tatt å vinne anbudene.

Ser ingen reel risko med å tape anbud, men unntak å ikke vinne de rutene de allerede har fra før som går ut de neste årene. Resterende er potensiell oppside.

Siden dette gikk fra småprat til “Seriøs topic” legger jeg ved kilder :stuck_out_tongue:

Som vist i presentasjonen, er mye av fergeflåten 20år gammel +. De blir nok derfor å bygge nye / ombygge flåten i tråd med miljøkravene. De gamle fergene vil sikkert selges videre til andre aktører i eks Afrika.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Fjord1-sjefen-Vi-ser-ingen-diesel-ferger-i-Norge-innen-fem-aar

The fjords er eid av Fjord1 og en annen aktør

3 Likes

… satte en tight stop-loss på denne og er ute nå. Aksjen utviklet seg ikke som jeg hadde forventet.

Jeg synes fortsatt aksjen er interessant, men vet for lite om selskapet til å helt stole på fundamental analyse. Burde kanskje hatt stop-loss på den grønne linja i stedet for den røde, men får se. :slight_smile:

Kjører en litt annen strategi på kjøp/salg, og har tenkt å se om jeg klarer å finne nok store vinnere til at de små tapene blir dekket inn. :slight_smile:

1 Like

Jeg prøver å HODLe litt til, tenker at det kan være en fallende kile vi ser nå og så har vi et stigende gulv ikke så langt ned, om det brytes tror jeg at jeg også takker for meg

02

32

2 Likes

Kan jo også lime inn denne som er noen dager gammel, selv om jeg synes de bommer mye

Kursen ligger nær rekordnivå, og det er lite motstand over dagens nivå. Ved reaksjoner tilbake er det støtte mellom cirka 41 og 40 kroner. Fjord1 er positiv på innsidehandler etter at COO Andre Høyset i begynnelsen av november kjøpte seg inn for 97.000 kroner.

image

1 Like

Gikk inn her på challenge kontoen, og begynner å angre litt da jeg tydeligvis bomma totalt på inngangen. Holder ett øye mot støtten som du skisserer i innlegget over @holmes og brytes den så takker jeg for meg i Fjord1…

1 Like

Litt sent ute kanskje, men er nok noe oppside igjen om man er litt heldig.

SB1M omtalte denne for en måned eller to tilbake men jeg fikk ikke somla meg til å kjøpe på 38 selv heller.

Ja jeg tror vi igjen ble fintet ut av klassisk myrseth frontrunning, men finner den en ny bunn her å ta sats fra kan dette bli bra

1 Like

Begynner å se lovende ut

41

Nei nei nei! Jeg fikk litt oppgang i dag, solgte ut det jeg hadde (realiserte tap på challenge) og satte alt i Nano! :stuck_out_tongue: Good luck :slight_smile:

1 Like

Hvordan tror dere dette utvikler seg fremover? Kjøpte pittelitt i påvente av de siste utbruddet @holmes viser til over.

1 Like

Videre retning er fortsatt ikke avgjort, selv om jeg tror det er størst sjanse for brudd opp. I utgangspunktet er formasjonen vi ser nå bullish.

Helst ønsker vi ikke at aksjen stenger under 42, og i hvert fall ikke under det stigende gulvet som også samsvarer ganske bra med SMA50.

27

Ser greit ut nå da! Tror du det er Widerøe´s nye direkteruter ut i Europa som har skylden for økningen til 42,80?

1 Like