Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Blir spennendes å se om pengene kommer i sirkulasjon, eller når. Frem til nå virket det som alle pengene går rett inni bobler enten det er eiendom, aksjer osv! Vanlige forbrukere i USA har jo svært lite penger å rutte med, stakkars dem som har butikker der borte, meget dårlige tider :confused: Eneste som holder alt oppe er jo videre kredittvekst!
Vi har garantert en fiat boble! Se denne galskapen jeg legger ved! Dere ser at det nå har blitt strammet inn siden 2015 desember når renten begynte sakte å heves, så det er nok ikke lenge igjen før det resulterer i krise!

2 Likes

Alltid Besitte Cash, Det Er Finessen

Blir bare flere og flere slike artikler!

Så da har de 6% cash og 94% aksjer?

2 Likes

Interessant å lese dette:

Stenshagens forvalterteam har levert 30 prosent i årlig avkastning siden det startet opp for seks år siden. Pengene forvaltes av sønnen Jørgen Stenshagen, samt tidligere stjerneanalytikere Aasulv Tveitereid, Kjetil Garstad og Ole Petter Kjerkreit.

Sett i sammenheng med dette:

Egil Stenshagen og hans to barn er gode for 2,3 milliarder kroner.

La oss si de fire tar ut 2 millioner i lønn, så blir det 8 millioner. Kostnaden på å forvalte blir da 0,3%. Det samme som DNB sitt OSEBX indeksfond. Ikke 1,5 - 2 % som er vanlig for aktivt forvaltede fond.

3 Likes

Hvis det blir en skikkelig smell…

7 Likes

Kan du adde sma 100 og sma 200?

Bare å glede seg til neste krise her? :wink:

3 Likes

Interessant!
Nasdaq har økt enda mer enn S&P 500 etter finanskrisen tror jeg, er vel over 4 ganger så høy akkurat nå?
Er desverre ikke så god på teknisk analyse enda, men jeg går ut fra denne grafen skal vise at bunnen vi møter nå blir dypere enn de forrige gangene!
Men om en ser på grafene virker det som om den bunnen du ser på 2009 var svært kortsiktig og ellers var det ganske jevnt som etter dotcom boblen. Fallet var mye bråere derimot, lurer på hvordan de blir nå.
Fikk ikke engang med meg at nasdaq datt med 2% på fredag, fikk litt panikk når jeg las det. Er vel ikke ragnarokk helt enda :open_mouth: ! Jeg har ikke fått shortet indeksen enda så det er ikke bra =)

Se her langsiktig trend for S&P 500 logaritmisk

At den skal ned forbi under bunn nivåene til både IT og finanskrisen ser jeg på som svært usannsynlig.

At den skal ned mot bunnen av denne trendkanalen er så klart fullt mulig, men det er vanskelig å spå når det vil skje.

6 Likes

Vanskelig å spå. Men tror desverre at denne gangen blir det annerledes, tror folk kommer til å flykte fra USA (børs/dollar) siden den vil miste all tillit.

Om jeg har cash så skal det kjøpes leiligheter og leie de ut. Og cashe inn ved salg før neste “krakk”

Så, hvordan ser du forskjellen på en 10% korreksjon og et krakk? :stuck_out_tongue:

Jeg er synsk. Akkurat som i funcom.

Fra spøk til revolver. Man får mange varsler. Saktere utbygging, tregere omsetning. Permitteringer, konkurser, tomme ordrebøker.

Uavhengig av sektor så er det mange små tegn på at noe er i gjæra :slight_smile:

2 Likes

Det kan sikkert vær en grei strategi det om eiendomsmarkedet kollapser skikkelig og det blir muligheter for gode kjøp! Ser egentlig for meg at reglene for salg av boliger, formueskatt osv vil kunne bli strengere i framtiden. Men kan hende krakket vil føre til mindre press på dette, tror mange opplever det som urettferdig at så mange kjøper boliger for å tjene penger på det. I Norge er det ikke så akseptert virker det som i forhold til mange andre land, derfor det er så sykt press på å eie fremfor å leie. Ingen vil at andre skal tjene penger på dem… Likevel tjener jo bolighaiene på det hehe =)

Man ser det er et krakk når man venter litt lenger haha! På forhånd kan jeg ikke si hva som skjer, jeg bare forventer det skal skje. Det er jo “på tide”? =)
Der er jo plenti med tegn om du ser på aksjemarkedet i vertfall, når den amerikanske økonomien er så ræva, samtidig som aksjemarkedet er all time high burde varsellampene lyse! Men folk har blitt lurt til å tro at det står bra til der borte og Obamas recovery har funket… :confused:

Vi hadde alle de tingene i 2008-2009, men det ble bare en midlertidig korreksjon på rundt 10%. Var tilbake til før korreksjon allerede i 2010.

Eiendomsmarkedet du snakker om nå ja?
Det er jo enkelt å greit kun på grunn av at seddelpressene ble satt på for fullt og renten kuttet.
Hvor mye rente kan vi kutte nå? Hvor mye mer gjeld kan nordmenn egentlig ta opp? Ved rentehevinger som følge av (hyper)inflasjon som følge av det enorme pengetrykkings/gjeldseksperimentet vi har vært gjennom etter finanskrisen vil jo menneskene med 5x osv i gjeld bli helt satt ut av spill?

https://www.finansnorge.no/contentassets/0e8d94a2844e4a8489af1cb24e31c4ea/web3.png

2 Likes

Hvordan er fortsettelsen her? Helikopterpenger neste?

Aksjemarkedet i Japan har aldri hentet seg innigjen, de er vel eneste eksempelet som finnes på langvarig 0 renter. http://greshams-law.com/wp-content/uploads/2011/04/Japan-Real-Interest-Rate-Graph.png

Dette er jo i tillegg i menst andre trykker penger og øker gjelder no som burde kunne hjelpe dem opp. Bare tenk på hvordan Kina egentlig hjalp oss ut av finanskrisen i lag med USA. Sjekk ut denne: https://i0.wp.com/goldiraguide.org/wp-content/uploads/2016/03/Debt-to-GDP.png?ssl=1

2 Likes

Siden vi er inne på forvarsler

Jeg begynner faktisk å lure på om kryptobobla er et av forvarslene. Hva tror dere?

1 Like