Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forberedelser på finanskrise/krakk! Hvordan tjene penger?

Alt er enkelt i teorien. :stuck_out_tongue:

1 Like

Gjorde det enkelt i praksis også. Se over😉

Ikke gull?

Jeg er litt eksponert til gull gjennom GDX og GDXJ og noen små enkeltaksjer i gullselskaper. Men er egentlig redd prisene skal fortsette vær manipulert nede, da er det ikke så mye vits. Når man kan printe gull på papir blir hele poenget med edle metaller borte. Eier fysisk sølv også, har troen på sølv prisen, samt også som backup.
Sist krise gikk vel prisene ned først når foll måtte skaffe likviditet, det kan hende nå lgså. Det vil jeg svært nøye følge med på når markedet krakker for fullt. Virker som ganske dødt markedet nå, ingen tror markedet skal gå ned!
Kjøpte bear mini futures mot S&P 500 i håt etter jeg las beskjeden fra finansministeren til Trump/USA. Tror ikke markedet overlever før skattereformem blir gjennomført, selv når den er gjennomført vil den ikke redde noen.

3 Likes

God artikkel! Men liker ikke helt han advarer oss og safer seg slik. Deretter for oss til å tro er lenge igjen og forutsigbart! Det blir det nok ikke! Er aldri det for folk flest.

Det viktigste er å plassere kapitalen i reelle verdier som ikke kan trykkes i vilden sky av sentralplanleggere. Selv satser jeg mest på kryptovaluta, men har også noe eiendom.

4 Likes

Det er bare å ta det rolig.

1 Like

Er ikke en krakknisse, men enig i Peter warren sin uttalelser ang unge folk i finans som aldri har opplevd en ordentlig krise selvfølgelig ser mer lyst på framtiden. Fordi hun er 30 år og ikke følt noe krakk på kroppen er sannsynligheten lav? Haha.

Anbefaler dere som er veldig negativt til markedet å høre podcasten hans, veldig reflekt fyr ang risiko siden han har opplevd det meste på børs.

3 Likes

Nesten 1 måned senere og alle verdens børser lukter på nye ATHs… :wink:

1 Like

Greia er at det er vanlig med mange børsnoteringen mot slutten at en oppgangssyklus. Det er også slik at vi er nærmere toppen ved ATH enn ved ATL

2 Likes

Jeg sier ikke at det ikke kommer en korreksjon, bare at jeg ikke ser den før tidligst desember / jan?

2 Likes

Håper du treffer ved den påstanden :slightly_smiling_face:

1 Like

Ja nøyaktig når vi vil få korreksjon/krakk er umulig å si. Oppgangen er vel kanskje noe roligere akkurat nå, men trenden er fortsatt solid oppover.
Jeg tror ikke at vi klarer enda et år uten store problemer da, så etterhvert som tiden går vil jeg øke på med shorting. Når EUs sentralbank kutter pengetrykkingen neste år vil jeg også øke på, eller når USA øker renten osv. Men det store krakket vil nok bli utløst av noe som er umulig å forutse.

2 Likes

Oioi, som pessimisten jeg er er det en sann glede å se andres negative syn:) Jeg tror at dollaren styrker seg før alt kan og bør shortes. Ingen tro på at blockchain er en fornuftig hedge da det er nok skatter som får begeret til å renne over i 2018. Jeg gjør derimot ingenting utenom å sikre meg litt valuta nå i Jula.

1 Like

Haha jeg er i vertfall pessimist/kritisk, heldigvis er her også flere på forumet som tenker likt. Føler det er lurt å begynne å forberede seg nå. For dumt vær med på nedturen når en kan selge på topp å kjøpe tilbake til halvpris. Evt også dobbelt opp med å shorte hele nedgangen! :sunglasses:( Med giring? :star_struck: )

Hva er det som står bak dollar styrkelsen du ser for deg?

Mener du å selge unna aksjer o.l. og sitte i cash? Utdyp gjerne.

Ja jeg kommer til å sitte i $. Jeg tror legger særdeles stor trykk på at jeg tror, at markedet vil rømme til $ og indikatoren bør derfor være på min side om det bryter løs. Om det skal være noen aktiver så blir det nok bautaene Facebook, Google, Amazon, Microsoft. Har kun skumlest forumet her og antar ingen har løst gåten enda?

1 Like

Jeg skjønner tankegangen din. Mange er tradisjonelle og tror på at dollaren fortsatt er trygg.
Men så mye gjeld og elendig økonomi som USA har skjønner jeg ikke at det kan vare særlig, blir kanskje enda mer pengetrykking for å forsøke avverge/redusere den neste finanskrisen også.
Renten i USA kan ikke gå særlig høyere ettersom de da ikke vil ha råd til å betjene statsgjelden.
Kanskje det blir en midlertidig boost i verdien før folk innser hvor elendig tilstand den amerikanske økonomien egentlig er i.

Der finnes ingen fasit, det ekstreme økonomiske eksperimentet vi er en del av nå er unikt og vi har egentlig svært lite håndfast å støtte oss til når det gjelder spådommer. Men utfra de som har vært tidligere er jo det enkelt å se at vi nærmer oss et krakk igjen, men hva som skjer videre vet vi ikke egentlig. Blir det helikopterpenger og svært negative renter? Jeg ser ikke helt hvilke metoder som skal brukes denne gangen for å redde økonomien. De største økonomiene har allerede begynt å pushe grensene når det kommer til gjeld,forsåvidt renten også. Så hva gjør vi når det virkelig kræsjer?

Det kan selvsagt hende vi begynner med gull-backet valuta igjen, krypto kan bli endel av det nye systemet osv. Det er i vertfall ikke holdbart det vi holder på med nå. Men det betyr ikke at dette krakket blir det som forandrer alt. Ettersom folk tilsynelatende har akseptert at USA bare øker gjelden og trykker penger uten at det får konsekvenser for valutaen deres, så kan vel dette holde på en stund til.

Sist finanskrise gikk f.eks Microsoft og Amazon også ned halvparten slik de fleste aksjer gjorde (kun midlertidig selvsagt). Selv om desse selskapene kanskje er gode/overlegne på papiret, kan ikkje aksjeverdien alltid forsvares uansett. Er så mange nå som eier fond/eller lignende og som derfor blåser opp verdien på alle aksjene i indeksene. Jeg har derfor tro på bred nedgang på indeksene når desse selger i panikk.

Du er vel ikke helt på mitt nivå av pessimisme. Det kan selvsagt hende vi får bare en vanlig korreksjon og fortsetter videre etterpå. Men jeg venter på et skikkelig krakk og hvordan jeg skal kunne tjene gode penger på det.

1 Like