Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forbrukslån

Kort oppsummering av forbrukslånrapporten (Dette er lån til skyhøy rente): “207.000 personer sitter på 60% av all forbruksgjeld i Norge-86,9 milliarder. 29203 personer har 10 forbrukslån eller mer og skylder 944.000 kroner hver i snit.3.168 personer sitter på minst 20 forbrukslån hver, med 1,6 millioner kroner i snitt.”
Her tenker jeg at på den ene siden så er det mange som ikke klarer å betjene lånforpliktelsene sine ved litt høyere rente. På den andre siden ser vi at det har blitt “stuerent” å ta opp forbrukslån.
Hva tenker dere? Hvordan vil det gå med selskapene som tilbyr forbrukslån? Høyre marginer (satse på dem) eller konkursbølge (holde seg unna)?

Edit Link : https://e24.no/privatoekonomi/i/g7KgLA/ny-sjokkfasit-om-forbrukslaan-fant-53-skjulte-milliarder

Min første tanke er at dette blir vanskelig å drive inn uten store tap.

1 Like

@ezPappi la inn link til saken i første post.

Faktisk rimelig skremmende tall. MANGE som lever over evne.

Min første kommentar var om dette er innvilget kreditt eller faktisk gjeld?

Min forståelse er at Gjeldsregister behandler all tilgjengelig kreditt som gjeld. Hadde derfor greit å vite hva som er tilfellet.

Den skiller på tilgjengelig og benyttet kreditt.

Men all tilgjengelig skal legges til grunn når nye søknader skal behandles.

https://www.gjeldsregisteret.com/

Anbefaler folk å gå inn å sjekke

1 Like

Hvis det er innvilget kreditt, så har nok jeg 2-300.000 på kredittkortene samlet.
Total belåning på kanskje 20-25% av alt samlet…

Vil jo anta at den skiller, men hvilke data vi får servert i media fremkommer ikke så tydelig.

Du er vel litt innvolvert gjennom din arbeidsgiver om jeg har forstått det korrekt, men vet du hvilke data som blir presentert i aviser og media?

Jeg tenker at i det øyeblikket vi får en inkassolov som er nogenlunde fornuftig, f.eks. som i England hvor skyldner og kreditor deler på inkassoutgiftene, så er det nok endel forbrukslånbanker som vil slite.

2 Likes

Vet egentlig ikke mer enn det som står i media siden Gjeldsregisteret er et frittstående selskap.

Men man skiller jo på tilgjengelig og benyttet. Og om det var tilgjengelig ville nok tallet vært MYE større. Meeen skal lete litt.

Edit : Flere har lurt på det samme, antar det kommer svar ila dagen.

1 Like

Dette er faktisk noe av det sykeste jeg har lest mtp personlig økonomi. 0,5% av befolkningen har nesten 1mill i forbrukslån? Sinnsykt…

3 Likes

En annen kommentar er vel at det er flere bedrifter som tilbyr sine ansatte forbrukslån til meget gunstig rente. Så om feks tar 400 000 i forbrukslån gjennom arbeidsgiver til norm rente og bruker dette på bilkjøp eller huskjøp så er det jo i mange tilfeller smart når man først skal ha gjeld.

Så uten å få presentert til tydeligere data så blir det vondt å mene så mye, men ja det var skremmende om det er ren kredittkort gjeld…

2 Likes

Dette er usikret gjeld.

Dvs kredittkort,/forbrukslån/annen gjeld uten sikkerhet.

3 Likes

Fruen som jobber i bank sa at de så på kreditt (kreditt kort etc) som gjeld, hun anbefalte meg og kvitte ett par av de kreditt kortene som jeg ikke brukte.

3 Likes

Nettopp! Så da vil forbrukslån gjennom arbeidsgiver som er brukt på hus/bil/båt, hytte osv oppført som uten reell sikring når det likevel finnes verdier. Man har liksom ikke blåst alle pengene på cafe latte og Gucci vesker :stuck_out_tongue:

Flere av norges største arbeidsgivere gir jo forbrukslån til sine ansatte. Vil anta at de fleste har benyttet seg av den muligheten.

Så man må vite mer om underlaget før man kan konkludere så altfor hardt.

Dette er vel lån som ofte gis av en bank, sponset av arbeidsgiver? da er det jo sikret lån ( er iallefall denne type lån jeg er mest borti).

1 Like

Var nettopp innom for å sjekke så det ser ut for at du har rett :slight_smile:

1 Like

Jeg hadde flere kredittkort jeg ikke brukte. Benyttet appen Horde til å få oversikt og si de opp.

2 Likes

Interessant, skal sjekke appen.
Hva tenker dere om å investere i selskaper som driver med inndrivelse av inkasso som AXA og B2 Holding?

Gjeldsregisterene viser kun sikret lån, der kreditor har tatt pant i det du lånte til. Og kredittkort. Ikke forbrukslån og sånt… og ja, flertall, for det er tre av dem som funker helt likt! :crazy_face:

Det stemmer ikke i det hele tatt.

Ser ikke helt poenget med den horde-appen da alle de opplysningene som er i den er tilgjengelig fra det offentliges eget register.

https://www.gjeldsregisteret.com/