Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forsikring, bil, båt, bolig, person osv

Fant ikke noen tråd som omhandler privatforsikringer.
Vi har vel alle i større eller mindre grad mange “ting” vi forsikrer, mange forsikrer også “tingene” bedre enn famliemedlemmene…

Jeg kom over en tjeneste som heter totalanbud.no som jeg nå prøver.

Er det noen her som har pensjonsforsikring gjennom Storebrand og som også har privatforsikringer der?

Jeg hadde forsikringer i IF og Gjensidige, så ble jeg ringt opp av IF, som ga meg et bedre tilbud. Litt under ett år senere ringte Gjensidige meg opp og ga meg et mye bedre tilbud. Det lønner seg virkelig å bytte forsikringsselskap!

Du kan bruke https://www.finansportalen.no/ til å sammenligne forsikringer (boliglån, og mye mer). Funker rimelig bra.

3 Likes

Jeg hadde If, ble oppringt av Gjensidige, godtok deres tilbud. Ble oppringt av If igjen, gikk tilbake igjen :slight_smile:
Hvis en bare er lojal kunde blir det dyrt i lengden!

5 Likes

Jeg har mine forsikringer gjennom Tryg i avtale med Utdanningsforbundet. Jeg tror det er av markedets beste priser. Ikke at jeg har sjekket det på noen år…

Husk å sjekke egenandel ved skade. Det er stor forskjell på 4000 og 8000. Mange småskader mellom 4 og 8 :slight_smile:

1 Like

@Wildkin: lurt å sjekke, kan fort bli en tusing eller tre, for lite arbeid. Jeg har fått ett tilbud fra Nemi, får se hva de andre kommer med, men får jeg presset If ned en tusing så er det verdt å ta med seg. Jeg antar det er fullt mulig :smile:

Egenandel sjekker jeg alltid, har 6000 i dag, men har feks mer enn fem år med 75% på ene bilen, to år med 75% på andre og to tre år med 70% på tredje(den kjøpte vi i 2014 så det tar litt tid å bygge opp bonus :slight_smile: )
Har mao ikke noe skadehistorikk, derfor betyr egenandel lite, hvis forhøyet egenandel feks sparer meg for 1500 i året så blir det lønnsomt etter ett par år…
På huset er sannsynligheten enda mindre for at en får bruk for forsikringen, og om en skulle måtte ut med 6-8000 så er det lite i forhold til hva en får igjen.

En opparbeider også egenandelskonto hos noen selskaper, jeg har drøyt totusen hos If, hos Nemi får jeg 4000, da kan det være greit å øke egenandel for å redusere premie.

Jeg er også Naf medlem, sjekket premie der på elbil: kjempeflott, fikk 3000 i rabatt og en forsikring som er over 1000 kroner dyrere enn den jeg har i dag!

2 Likes

Jeg betaler totalt 1700,- i året for alle mine forsikringer, så jeg vet ikke om det er verdt bryet p.t.

Har ikke bil mens jeg bor i Oslo, men så fort bil skal inn i porteføljen må jeg nok be selskapene fri til meg, da kan det bli koen kroner å spare.

1 Like

Da kan du ihvertfall ikke spare tusenvis, jeg kan muligens spare 1700 på dagens tilbud, men hvis If er villig til å gå ned på prisen med 1000+ så blir jeg der…

Jobbet i IF og senere Codan for 7 år siden.

Viktig å ikke være lojal og dersom du har bil under 75% bonus så bytt bilforsikring selskap hver 6 mnd så stiger du mye raskere i bonus :slight_smile:

4 Likes

Flytter denne til den nye kategorien Privatøkonomi :slight_smile:

1 Like

Forsikkringer er jo et nødvendig unde. Her må jeg ha hus-bil-mc

Hadde vært IF-kunde, men da de økte bilforsikkring fra 6000 til 8000 og tilslutt 12000 for fullkasko på min bil som var verdt 30000 kr var det nok. Byttet til ansvar og kom på 2000. Broren min er fortsatt IF-kunde. Min fasit - IF er dyrt, men også bra når du trenger dem (enkelt og rask skadeoppgjør)
Også opparbeider du 0kr i egenandel ved glassskade om du er IF-kunde lenge!

Hadde byttet til Storeband - de var rimligere og hatt dem en del år, men har ikke hatt noe skade i den tiden.

De siste år har jeg vardia/forsikkring for medlemer ettersom de “plaget” meg med oppringing og kom med et bedre tilbud som desverre ikke Storebrand greide å matche. Første år var det 12000kr - hele 3000 billigere en Storebrand for hele pakka. Men ifor gikk prisen opp til 15000 kr. Følte meg litt snydt, men som alt her i verden går vel prisene opp.

Fikk også meget bra tilbud fra Gjensidige men følte det som lokkepris - men kanskje neste gang jeg bytter slå jeg til. (er ikke den som krangler om småting, men om huset brenner ned vil jeg gjerne få det oppreist ;). Vet om min kolleges far som hadde en lang rettskrangel med Gjensidige pga arbeidsuhell - det hold på i 3 år men her var det snakk om millionutbetaling … men likevel det gi litt bismak.

Beste valget er å ta noe rimlig og håper at man aldri har bruk for forsikring!

1 Like

Det som er viktig hva angår forsikringer er å være bevisst hele tiden.

Når jeg tok over gården så startet jeg hos if til den nette sum av 64k i året.
Så kom Gjensidige på banen og tilbydde 62k som billigste alternativ og de skrøyt fælt av utbyttet sitt. 62k var da med maks utbytte. Så byttet jeg til Landbruksforsikring.
Så byttet jeg til IF, så prutet jeg. En gang prøvde de å sette opp prisen med 7%. Det fikk de bokstavelig talt beskjed om at de bare kunne drite i. Noe de gjorde.

Jeg sender ut epost til et utvalg selskaper hvert år med all informasjon de trenger for å gi meg et tilbud. Bevisst unnlater jeg å opplyse hva jeg betaler i dag.

Nå på 3 år er det faktisk ingen som har matchet if og jeg betaler 47k i året.

Nå skal det sies at jeg ikke har hatt skader på snart 12år. Og siste skade tok jeg selv mtp bonustap etc.

5 Likes

Kjører samme stil selv, men bytter hver 24 måned. Hadde storebrand men skifta til IF ifjor. Sidte tilbud fra en konkurent som var Nordea lå 30% over på pris

1 Like

Jeg jobber med If nå og fikk følgende svar i går:

“Beklager at du ikke har hørt fra meg! Jeg venter på å få svar fra regionsleder på om vi har mulighet til å gi noe prisreduksjon, da prisen din er 35% under tariffpremie(ordinær pris) allerede, så har jeg ikke fullmakt til å redusere premien ytterligere uten godkjenning. Jeg har blitt lovt tilbakemelding i morgen kl. 13:00. Så da hører du fra meg før kl. 14:00 i morgen”

Betyr muligens at prisen jeg har i If ikke er den aller verste?:grinning:

1 Like

Eller så player de deg :slight_smile:

2 Likes

Eller at “ordinær” pris - akkurat som veiledende pris - er en del høyere enn den trenger være. Mange betaler forsikringen sin med glede og gjerne mer enn de må. Og er de mest lojale kundene. Minner litt om DnB, som sikkert har de mest lojale kundene, men som er den dyreste (og kjipeste) banken.

1 Like

Det var en selger som kommenterte at tilbudet fra Nemi bare var lokketilbud, at de ville sette opp prisen neste år!
Mitt svar var: Fint! Da bytter jeg neste år hvis de hever prisen!

2 Likes

Hadde bare 10% konkurranse rabatt når jeg jobbet med forsikring for noen år siden og det var klin umulig å få noe utover det…

Likevel lurt å ta en runde når en selger ringer om tilbud på forsikring da de ofte jobber på provisjon og er mye sultnere på å få deg som kunde fremfor de som sitter på kundeservice :slight_smile:

Vær bevisst på bonus og riktig dekning på bil. Sjekk at selgeren har registrert husets arealer riktig, fratrekk for rør i rør etc…
Var desverre borti cowboyer som forsvant fra selskapene da de jukset lavere priser ved å registrere feil bolig areal

Har du bil som er verdt 50 000 og opp kan det være ok med delkasko og kasko, ellers bør man vurdere kun ansvarsdekning, så sant man ikke har lån på bilen

1 Like

Vil påstå at har man bil til 50-100.000 så er det greiest med bare delkasko. Men det er bra å ha, bare pga glassforsikringa. Så dekker den jo brann og tyveri også.
Har mine forsikringer i Sparebanken NordNorge, med Lo favør rabatt er det billigere enn noen andre har tilbudt. Har bil, toppforsikring på hus, innbo og reise der.

2 Likes

Da var årets pruting unnagjort, betalte ca 17800 i If, fikk tilbud fra Nemi på ca 16000, uten maskinskade forsikring på bobil, altså litt dårligere dekning.
Fikk pruta ned If til 16000​:+1::grinning:.
Synes det et ok for hus, gammel landstedbåt, gammel konebil, ny elbil og bobil. Kasko på båt og to sistnevnte biler. Kasko på båt koster nesten ingenting…

3 Likes