Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fosterville South Exploration LTD (TSX-V: FSX) 🥇

Oppretter egen tråd for FSX.

Her er en introduksjon til selskapet fra Lafajet:

Dette er et Gull- Exploration selskap som ble børsnotert i April i år, etter flere års forberedelser, hvor nær halvparten av aksjene er eid av ledelsen m/ansatte i selskapet, sammen med investorene E. Sprott og R. Beaty, en legendarisk gjeng som fortjener en detaljert lesing i seg selv.

De driver pr i dag 7 områder som tilsammen strekker seg over 3700 kvadrat kilometer i delstaten Victoria i Australia.
Disse 7 er: Golden Mountain, Providence, Walhalla, Lauriston, Avoca, Timor og Beecworth.
Av disse er de 6 første, områder med historisk gull produksjon fra midten av 1800 til starten av 1900 tallet. Den siste er relativ ny I denne sammenheng ; ca 1970 frem til starten av 2000.
Avoca og Timor blir nå skilt ut i et nytt spinnout selskap, Leviathan Gold. Aksje eiere i FSX innen 22 Oktober vil få gratis aksjer her med bindingstid for salg av disse. Dette selskapet vil sette igang umiddelbart etter utskillelsen og blir børsnotert.

De er godt rustet finansiellt og har startet drillingen (Diamond drilling) med 2 rigger i Golden Mountain, hvor dette området er nylig utvidet ettersom interessen deres har økt her.
Ser vi videre utover, blir nå Lauriston klargjort for drilling (Diamond drilling) hvor mange ser dette området som stjernen I porteføljen( personlig har jeg alle som favoritt).
Grunnen for denne interessen har en forklaring;
Dette ligger vegg i vegg med Kirkland Lake (KL) , i det samme Geologiske systemet og er vel kansje en av de mest suksessrike gruvene i verden. De begynnte på samme vis i 2016 (fosterville) og solgte da aksjer under 2 cad$ hvor de i august i år passerte 74cad$. Man kan da forstå optimismen, vi får se.

1 Like

har fulgt med prisutviklingen til FSX siden du nevnte selskapet lafajet. Har lest litt, og kunne ikke dy meg når jeg så prisutviklingen i dag. Så nå er jeg også på FSX toget :raised_hands:

2 Likes

En liten intro om FSX (Fosterville south) se gjerne hjemmesiden deres om detaljer og nyheter.

Dette er et Gull- Exploration selskap som ble børsnotert i April i år, etter flere års forberedelser, hvor nær halvparten av aksjene er eid av ledelsen m/ansatte i selskapet, sammen med investorene E. Sprott og R. Beaty, en legendarisk gjeng som fortjener en detaljert lesing i seg selv.

De driver pr i dag 7 områder som tilsammen strekker seg over 3700 kvadrat kilometer i delstaten Victoria i Australia.
Disse 7 er: Golden Mountain, Providence, Walhalla, Lauriston, Avoca, Timor og Beecworth.
Av disse er de 6 første, områder med historisk gull produksjon fra midten av 1800 til starten av 1900 tallet. Den siste er relativ ny I denne sammenheng ; ca 1970 frem til starten av 2000.
Avoca og Timor blir nå skilt ut i et nytt spinnout selskap, Leviathan Gold. Aksje eiere i FSX innen 22 Oktober vil få gratis aksjer her med bindingstid for salg av disse. Dette selskapet vil sette igang umiddelbart etter utskillelsen og blir børsnotert.

De er godt rustet finansiellt og har startet drillingen (Diamond drilling) med 2 rigger i Golden Mountain, hvor dette området er nylig utvidet ettersom interessen deres har økt her.
Ser vi videre utover, blir nå Lauriston klargjort for drilling (Diamond drilling) hvor mange ser dette området som stjernen I porteføljen( personlig har jeg alle som favoritt).
Grunnen for denne interessen har en forklaring;
Dette ligger vegg i vegg med Kirkland Lake (KL) , i det samme Geologiske systemet og er vel kansje en av de mest suksessrike gruvene i verden. De begynnte på samme vis i 2016 (fosterville) og solgte da aksjer under 2 cad$ hvor de i august i år passerte 74cad$. Man kan da forstå optimismen, vi får se.

Vel, uansett, for min del betyr historien, mulighetene til å delta i den mye, hvordan dette går blir uansett spennende.

2 Likes

Takk for oppsummeringen Lafajet! Blir spennende å se drilling resultatene herfra

1 Like

Foreløpig er det ikke satt en dato for når drillingen i Lauriston startes, men man kan forvente at interessen øker når dette annonseres.

Skal man noen gang prøve seg i Exploration businessen, er et kontinuerlig drill program gjennom hele året i flere solide områder, tett aksje struktur, godt finansiert, tung historikk og god dokumentasjon viktige. Man starter dermed ikke med blanke ark for å prøve lykken, men har et ganske annet utgangspunkt.
Sammen med et særdeles kompetent og entusiastisk team som selv eier store deler av selskapet, kjenner til områdene gjennom store deler av livet fra før, er dette hva vi galne kan ønske oss fra et slikt selskap. Disse faktorene gjelder om man også velger andre exploration selskaper enn FSX.
Går man inn i mindre exploration selskaper som ikke utfyller disse kriteriene øker risikoen betydelig, disse er fortrinnsvis for nerder som har extremt godt kjennskap til hva selskapet foretar seg til enhver tid, mao spesialisert seg for nettopp disse.

Risk/reward i FSX må man vurdere selv, personlig ser jeg positivt på dette i disse nivåene , vi oppfyller de fundamentale kravene med god margin.

3 september kom siste resultat fra drillingen i Golden Mountain, hvor vi har 2 rigger gående, og er det første området vi har begynnt drillingen. ( Diamond drilling, som er det mest foretrukne for dype og presise prøver, også det dyreste).
Disse resultatene var som håpet , og de går nå derfor dypere i samme området for å se om dette fortsetter i omfang.
Dette er en systematisk gjeng som arbeider mot store prosjekter, sikter høyt, og langsiktig, som sagt, vi har bare såvidt “satt spaden i jorda”.
Det som gjør selskap som dette extra spennende, er den store hånden med Wilcards : salg av deler eller hele områder, spinnouts, partnerships med andre selskskaper for videreutvikling etc. Vi trenger Mao ikke nødvendigvis å utvikle en fullverdig gruve alene eller med andre for at kursen skal gå, 1 eller 2 step nærmere er egentlig nok til at vi får en hyggelig reise herfra.

1 Like

FSX børsmelder altså ikke drilling results?

Godt spørsmål, har ingen godt svar på hvor grensen går på innmeldingskravene, men de melder iallefall drill resultatene i en offisiell statement direkte til markedet, denne får du direkte på samme tid ved å subscribe i selskapet.

1 Like

Virkelig blitt lagt på slaktebenken denne uka, hva tror du det skyldes? Drillingresultatene som kom den 3. sept var jo helhetlig i det øvre sjiktet av “greie resultater”. Likevel så var det ca. da dette fallet startet.

Tror med rimelig sannsynlighet at fallet vi har sett disse dager skyldes innløsning av warrants. ( En avtalt rett en investor har for aksjer til en avtalt pris) .
Dette er forsåvidt ingen overraskelse, og ble presentert ved oppstart av selskapet, men oppfattes som en utvanning av aksjene.
Ser du på siden deres kan du se forholdet i utgitte aksjer inkludert fully diluted. Disse warrants utgjør mao ingen stor del av totalen.
Jeg tror vi kommer oss raskt tilbake igjen, drill resultatene var gode, selskapet holder det de lover, ingen dårlige nyheter, snart spinnout, spennende drillresultater kommer fortløpende, og Lauriston i horisonten…

… Exploration selskaper tjener ikke penger og er finansiert av et stort spleiselag, hvor alle bidrar.
Eiere, investorer (institusjonelle og private) oss ,evt andre selskaper, samt evt myndigheter som legger til rette med alt fra finans stimuli , infrastruktur og ofte en inisiell exploration og kartlegging av attraktive områder.
Hvem som bidrar mest er viktig, og vi ønsker gjerne at eiere og tyngre investorer tar den største delen, da dette viser seriøsitet og ansvarlighet. Mao, de legger sitt eget skinn i potten.

Warrants og options er en del av dette og vi er avhengig av det, penger på bordet er viktig så vi kommer ordentlig i gang, men eierne av disse pengene vil ha forsikringer. Vi små investorer ønsker ikke for stor andel av dette, da disse kan kontrollere kursen for mye ved å evt slippe disse løs i et større antall i markedet
Lurt å derfor sjekke hvor stor andel av totalaksjene som er “lovt bort”, disse vil før eller senere dukke opp i markedet når avtalen trigges.
Får vår del i FSX er denne andelen lav, og ledelsen, E Sprott, R Beaty har allerede tatt størstedelen av regningen med ca halvparten av aksjene.

1 Like

Litt reklame fra 13:50

2 Likes

Hvilken inngang har dere?
Fikk endelig tid til å lese litt. Ser lovende ut.
Har lagt meg på kjøp.
2.98
Så får vi se om det napper i løpet av kvelden.

Er vel ikke utenkelig at Kirkland kjøper hele sulamitten. Med mindre noe anti-trust eller noe annet skulle forhindre dem.

Fylte på litt i ESM også

1 Like

Hadde relativt rææææva timing her… snitt på 3.8

Kunne vært verre, men gjorde en feil jeg har gjort før, og jeg håper jeg slipper å gjøre den igjen.

2 Likes

Ha ha. Slapp av! Timing er nesten håpløst i dette spillet. Lykkes vi snakker vi uansett 20x

Jeg har vel den høyeste inngangen i PGM her, men er allikevel solid i pluss.
Stay long :chart_with_upwards_trend:

Når gullprisen stiger er disse inngangene historie

1 Like

Haha ja, sant. Heldigvis gjør PGM at jeg tørr å åpne opp portefølja :joy: har faktisk hatt en verre smell før, i photocure. Der så jeg 50% urealisert tap ila. 3-4 mnd, men satt gjennom.

Det blir nok bra til slutt :blush:

1 Like

Mulig jeg er litt «farget» av for mye propaganda på YouTube. Men er superbull på gull og sølv. Har tatt feil før dog.

Mesteparten av pengene som nå går inn i gull herfra kommer nettopp fra Pho ironisk nok. Kjøpte MYE på ca 40kr. Solgte på Spetalen-kjøret.

2 Likes

Du var smart nok å selge da ja! Jeg satt igjennom og sitter enda :laughing: har vurdert å selge meg ut på neste rykk opp, men vi får se

1 Like

Supert, da er vi flere her :slightly_smiling_face::+1:
Et legendarisk spill, med en stor historie. Vi driller i et faktisk museum, i et av verdens beste områder, vi vet hva Victoria er god for, og det skal vises nå.
Kastet meg inn når denne dukket opp fra start,
Har snitt på 1.66 cad.

1 Like

…Vi har alle en billig inngang i FSX, ingen fare.
Med en Mcap rundt dagens 170M$cad er det mye å gå på, bare på forventningene alene.
Javisst, Lauriston er bakgården til Kirkland Lake, her kan alt skje, attraktive områder selges i så fall ikke billig om dette blir aktuelt.

NFG som jeg nettopp gikk inn i er et spill pr nå hovedsaklig på Keats , sentral- Newfoundland (De eier andre områder også) hvor disse var et privat selskap drevet av en gruppe investorer (derav E Sprott og Rob mcewen) hvor 19 % av aksjene nylig ble lagt for salg.
Spillet dreier seg først og fremst om da Keats, hvor det i fjor ble gjort ett drill hull kalt “discovery hole” med et oppsiktsvekkende resultat, hvor de nå har tenkt å perforere dette området med et aggressivt drill program, Et typisk Area - Play mao.
Vi galne liker jo dette også, spesiellt når et såvidt stort selskap stiller opp med “egne midler” i stor tro. Vel vi får se.